فارس نیوز
1401/05/10
18:00
کاهش ۴۷ درصدی خروج سرمایه حقیقی از بورس/ ثبات اقتصاد به رشد بورس کمک می‌کند

ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار امروز برای سی و سومین روز متوالی منفی شد و ۲۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در پایان معاملات امروز با رشد همراه شد، اما این رشد شاخص‌ها نتوانست مشکل رکود در بورس و خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام را حل کند.


تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند، وعده کاهش نرخ بهره بین بانکی سیگنال مثبت به بازار سرمایه است. اقدام بانک مرکزی نیز تا حدودی توانست بخشی از خروج پول از بورس را کاهش دهد، اما به نظر می‌رسد بی‌اعتمادی اهالی بورس به بازار سرمایه و سیاست‌گذار عمیق ‌تر از آن است که این دست اقدامات موجب رشد تقاضا در بازار سهام شود.


حتی بهبود ارزش جهانی فلزات اساسی نیز نتوانست مانع نزول قیمت ‌ها در بازار سهام شود. سهامداران به بازار سهام خوش‌بین نیستند و ترجیح می‌دهند از بورس خارج شوند.


* آرامش در اقتصاد منجر به رشد بورس می‌شود


وحید دستجری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره عوامل تاثیرگذار در نوسان این روزهای معاملات بورس گفت: در روند معاملات بورس می ‌توان امیدوار به رونق معاملات بورس بود، اما اولین فاکتور این اتفاق رشد حجم معاملات است و باید زمینه ورود نقدینگی به بورس فراهم شود.


وی ادامه داد: با فراهم شدن زمینه حذف ریسک‌ها و ایجاد فضایی آرام در اقتصاد کشور می‌‌توان شاهد اعتماد دوباره مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام باشیم.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به اینکه اکنون بازار سرمایه در وضعیت نوسانی شدید قرار گرفته، بهتر است سهامداران نسبت به این بازار دید بلندمدت داشته باشند و با خودداری از رفتارهای هیجانی خود مانع از ایجاد ریزش بیشتر شاخص بورس در بازار شوند.


* رشد دسته جمعی شاخص های بورس


در جریان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با افزایش ۴ هزار و ۱۰۸ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۴۲۷ هزار و ۶۰۵ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۲۹ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس نیز با رشد ۳۸۶ واحدی در سطح ۳۸۰ هزار و ۳۶۲ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت یک دهم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۳۵ واحد بالا آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۷۳۸ واحد قرار گرفت.


* افت ارزش معاملات خرد سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۵۲ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۴۸ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان بود که ۹۷.۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۳۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم هزار و ۸۰۵ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس کمتر از یک درصد بوده است.


* کاهش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سی و سومین روز متوالی منفی شد و ۲۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته کاهش ۴۷ درصدی را نشان می دهد.


در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو)، شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت و نمادهای فزر (پویا زرکان آق دره)، مداران (داده ‌پردازی ‌ایران)، سهرمز (سیمان هرمزگان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


در بخش خرید، ۶۹ درصد خریدها توسط حقیقی ها و ۳۱ درصد توسط حقوقی ها انجام شده است.


همچنین در بخش فروش ۸۵ درصد فروش ها توسط حقیقی ها و ۱۵ درصد توسط حقوقی ها انجام شده است.


در بازار امروز شاهد خروج ۱۶۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان و خروج ۱۳۰ میلیارد تومان از نمادهای با ارزش بازار بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده ایم.


* رشد صف‌های خرید بورس


در جریان معاملات روز دوشنبه، ۲۷۹ نماد با رشد قیمت و ۳۲۵ سهم نیز با کاهش قیمت مواجه شده اند. در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۲۳ درصد کاهش یافت و به ۱۷۶ میلیارد تومان رسید. ارزش صف های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته رشد ۳۳ درصدی داشت و در رقم ۱۳۳ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نماد زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس)، سبزوا (شرکت سیمان لار سبزوار) و سهرمز (شرکت سیمان هرمزگان) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد لبوتان (شرکت صنعتی بوتان)، فمراد (آلومراد) و شفن (پتروشیمی فناوران) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0