بورس پرس
1400/10/25
15:12
عوامل اصلی افزایش رهن و اجاره اعلام شد

دفتر اقتصاد مسکن با اعلام عوامل اصلی افزایش رهن و اجاره به برخی اقدامات وزارت راه در راستای حمایت از مستاجران اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه در اطلاعیه ای اعلام کرد: ورود نقدینگی سرگردان با ماهیت سوداگری به بخش غیر مولد مسکن و کاهش عرضه در سال‌های قبل ، قیمت مسکن را افزایش داد که موجب رشد بی رویه قیمت رهن و اجاره شده است.


بخش مسکن متاثر از عوامل درونی و بیرونی بوده و در سال­‌های اخیر با افزایش تحریم­ها ، افزایش ریسک در بازارهای مختلف و رشد نقدینگی، نقش عوامل بیرونی پر رنگ­تر شده است.


با توجه به رابطه مستقیم قیمت مسکن و نرخ اجاره ­‌بها ، افزایش قیمت مسکن با تاخیر منجر به افزایش قیمت رهن و اجاره شد . با این وجود، وزارت راه با توجه به ابزارهای در اختیار و وظایف محوله با وجود محدودیت­‌های اقتصادی و بودجه­ای ، اقدامات مختلفی در راستای حمایت از مستاجران و اقشار آسیب‌پذیر در دو سال اخیر از جمله تمدید خودکار قراردادهای استیجاری با سقف­های مشخص از طریق اخذ مجوزهای مربوطه از ستاد ملی کرونا و پرداخت تسهیلات ارزان ­‌قیمت ودیعه مسکن انجام داده است.


مبلغ کل تسهیلات پرداخت شده در سال جاری حدود ۷.۷ هزار میلیارد تومان و مبلغ کل تسهیلات پرداختی در دو سال اخیر حدود ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان بود.


همچنین، تدوین ساز و کار استقرار نظام اجاره­‌داری حرفه­ای توسط بخش غیردولتی با هدف افزایش سرمایه­گذاری در تولید و عرضه واحدهای مسکونی اجاره­ای، افزایش عرضه مسکن از طریق اجرای برنامه حمایتی نهضت ملی مسکن و طرح اقدام ملی مسکن، برنامه­ریزی و شروع عملیات اجرایی ساخت و عرضه ۳۰۰ هزار واحد مسکن استیجاری در مناطق شهری و تسریع در تکمیل و تحویل طرح های نیمه­‌تمام مسکن مهر با هدف خروج بخشی از تقاضا از بازار اجاره مسکن، بخش دیگری از اقداماتی بوده که وزارت راه انجام داده است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0