فارس نیوز
1401/01/14
16:02
رشد ۵۵۶ درصدی ورود پول حقیقی به بورس/ سهامداران خرد با بازار سهام آشتی کرده‌اند؟

بورس در حالی معاملات امروز خود را به پایان رساند که میزان ورود پول حقیقی به بازار نسبت به ۴ ماه گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حال رشد و شکستن همه مقاومت‌های پیش روی خود است. از نظر تکنیکال بازار سرمایه درنیمه کانال ۱.۴ میلیون واحدی دارای یک مقاومت جدی بود که با رشد بی سابقه شاخص در سه ماه گذشته در جریان معاملات امروز، این مقاومت نیز شکسته شد.


در معاملات هفته گذشته برخلاف هفته‌های پایانی اسفندماه سال ۱۴۰۰، رشد شاخص با ورود سرمایه حقیقی همراه بود. به استثنای روز سه ‌شنبه در باقی روزهای هفته خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت بود. این مساله در معاملات روز یکشنبه نیز رخ داده و شاخص کل به همراه ورود پول حقیقی ها رشد کرده است.


بدین ترتیب بورس هفته جدید را مانند سال جدید صعودی آغاز کرد و سهامداران امیدوارند با انتشار گزارش‌های مالی ماهانه در هفته پیش رو این روند صعودی تثبیت شود.


به نظر بسیاری از کارشناسان، در روزهای آینده یک چشم بورسی ‌ها به گزارش ‌های مالی شرکت ها خواهد بود و چشم دیگر آن‌ها به تحولات بین المللی و بازار جهانی است.


امروز نمادهایی خودرویی بیشترین میزان رشد داشته‌اند و به عبارت دیگر، سبزپوش ترین گروه بازار سهام بودند. بعد از این گروه، قیمت سهام تمام نمادهای ۵ گروه بزرگ بازار سهام افزایش یافت. گروه‌های فلزات اساسی، فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، استخراج کانه‌های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها و«شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی سبزترین گروه ‌‌های بازار در روز یکشنبه بودند.


* بازار سهام فعلا صعودی است


رضا گلستانی خواه، از تحلیلگران بازار سرمایه در این زمینه معتقد است: شاخص در دو ماه پیش رو و پیش از فرا رسیدن فصل مجامع کم و بیش به روند صعودی ادامه خواهد داد. البته نباید از تاثیر نرخ ارز و قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی چشم پوشی کرد.


وی ادامه داد: تردیدی وجود ندارد که نوسان قیمت نفت و روندهای قیمتی در بازارهای جهانی خصوصا بازار انرژی بر بازارهای ایران تاثیر مستقیم خواهند داشت. علاوه بر این موضوع، در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت ارز نیز روند صعودی داشت که در صورت تداوم در رشد قیمت سهم های دلاری موثر خواهد بود و می ‌تواند در جهت رشد شاخص ‌های بازار عمل کند.


* شاخص هایی که بدون ترمز به پیش می روند


شاخص کل بورس در جریان معاملات روز یکشنبه با رشد ۲۹ هزار و ۸۵۶ واحدی به عدد یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۹۶۲ واحد رسید و بازدهی مثبت ۲.۰۸ درصد را برای سهامداران به همراه داشت. این میزان بازدهی در ۳ ماه گذشته بی سابقه بوده است.


شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۶ هزار و ۷۹۳ واحدی توانست به عدد ۳۷۲ هزار و ۶۹۷ واحدی برسد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱.۸۶ درصد بوده است. شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۳۱۵ واحدی توانست در جایگاه ۱۹ هزار و ۶۳۳ واحدی قرار بگیرد.


* رشد ۶۰ درصدی کل معاملات در بازار سهام


در جریان معاملات روز یکشنبه ارزش کل معاملات بعد از دو هفته وارد کانال ۸ هزار میلیارد تومانی شد. ارزش کل معاملات نسبت به روز چهارشنبه رشد ۶۰ درصدی داشت و به عدد هشت هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد نیز در پایان معاملات امروز با رشد ۳۵ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل، به عدد پنج هزار و ۳۲۱ میلیارد تومان رسید. حدود ۶۰ درصد کل معاملات بورس در روند معاملات روز یکشنبه به معاملات خرد اختصاص داشته است.


* رشد بی سابقه ورود پول به بورس


درجریان معاملات روز یکشنبه، تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت بود و نسبت به روز چهارشنبه رشد ۵۵۶ درصدی داشته است. میزان ورود پول حقیقی به بورس حدود ۵۳۲ میلیارد تومان بوده است که در ۴ ماه گذشته این عدد بی سابقه بوده است.


سهم های وبملت (بانک ملت)، شتران (پالایش نفت تهران) و فزر (پویا زرکان آق دره) بیشترین خروج پول را شاهد بوده اند و نمادهای خودرو (ایران خودرو)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و خساپا (سایپا) نیز بیشترین ورود پول را به خود اختصاص داده اند.


* بازار سرمایه همچنان مازاد تقاضا دارد


در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۴۰۴ نماد با رشد قیمت بازار را به پایان رساندند، یعنی ۶۱ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۱۵۴ نماد در صف خرید قرار گرفتند.


ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵۲ درصد رشد کرد و در رقم هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا)، ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند.


در جریان معاملات امروز نیز ۲۵۴ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، و ۳۹ درصد بازار افت قیمت را تجربه کردند و ۵ نماد نیز در صف فروش قرار داشتند.


در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و ۱۴ میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز یکشنبه با مازاد تقاضای هزار و ۲۴۴ میلیارد تومانی بسته شد.


بیشترین صف فروش نیز به نماد بالاس (شرکت مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن)، زکشت (شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت) و قچار (شرکت قند چهارمحال) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0