بااقتصاد
1400/06/31
14:32
ریزش ۴ هزار واحدی شاخص بورس، نتیجه بی‌توجهی معامله‌گران به متغیرهای رشد/ روز خوب پالایشی‌های بورس تهران هم فرارسید

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ واکنش منفی بازارهای سهام تهران به متغیرهای رشد، موضوعی است که برخی از تحلیلگران بازار را هم سردرگم کرده است. گزارش عملکردهای مثبت بسیاری از شرکت‌های بورسی، نرخ دلار، خبرهای نه‌چندان مثبت برجام، نرخ بهره، آمارهای بازارهای جهانی و غیره در این روزها می‌توانست به‌عنوان متغیرها و عوامل رشد شاخص بورس عمل کند اما سهامداران بیمناک و زخم‌خورده ۹۹، بدون توجه به این محرک‌ها، ترجیح می‌دهند همچنان در صف فروش بایستند. شاخص کل بورس امروز با ریزش ۴۸۳۵ واحدی و توقف در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۸۶ هزار واحدی به کار خود پایان داد تا روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۰ هم برای بازار سرمایه، با سرخپوشی بخش بزرگی از نمادها به اتمام برسد.

ریزش ۶ هزار واحدی شاخص کل هم‌وزن!


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران، امروز چهار‌شنبه، ۳۱ شهریورماه، با ریزش تمامی شاخص‌های بورسی همراه بود. شاخص کل هم‌وزن بالاتر از شاخص کل، ریزش کرد و با ثبت بیش از ۶ هزار واحد منفی، به رقم ۴۱۵ هزار و ۴۹۴ واحد رسید. شاخص کل فرابورس هم ۱۵۷ واحد فروریخت و در میانه کانال ۱۰ هزار واحدی ایستاد.


شپنا، شتران و شبندر سبزپوش شدند


معاملات بازارهای سهام تهران امروز هم روی نوار منفی تداوم یافت و نمادهای پارس، شستا و فخوز در صدر منفی‌‌سازان شاخص بورس تهران قرار گرفتند، اما پالایشی‌ها با پیشتازی نمادهای پالایش یکم که در یک‌سال گذشته بیش‌ترین میزان افت را شاهد بودند، در بازار منفی امروز با صدرنشینی شپنا، شتران و شبندر در بخش سبز تابلو معاملات، خوش درخشیدند. نماد وصندوق هم جزو سبزپوشان بود. در بازار فرابورس نمادهای بپاس، فجهان، هرمز، غصینو و فرابورس، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص اعمال کردند و دو نماد آریا و سمگا در جمع بزرگان فرابورسی، با افزایش تقاضا مواجه شدند.


دادوستد سهام روی ۶۱۶ نماد شرکتی


درپی دادوستدهای منفی و مثبت سهام، معامله‌گران امروز روی ۶۱۶ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۹۱ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۱۵ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آماری معاملات امروز بازارهای سهام تهران


نماگر تابلو بورس تهران، افت ۰/۳۵ درصدی شاخص را ثبت کرد. دادوستدهای بورس تهران با جابجایی سهام در ۳۴۷ نماد شرکتی رقم خورد که برای ۸۲ سهم، معادل ۲۴ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۲۶۰ سهم، معادل ۷۵ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۲۶ نماد به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۳۴ نماد را در صف فروش ۱۵۶ میلیارد تومانی گذاشتند.


تابلو معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران نیز کاهش ۰.۷۸ درصدی شاخص آیفکس را نشان داد و از ۱۴۵ نماد معامله شده در این بازارها، ۳۱ سهم، معادل ۲۱ درصد در مدار مثبت و ۱۱۲ سهم، معادل ۷۷ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۱۸ نماد، معادل ۱۲ درصد، صف خریدی به ارزش ۲۴۲ میلیارد تومانی تشکیل شد و برای ۲۴ نماد (۱۷درصد) صف فروشی به ارزش ۷۵ میلیارد تومان شکل گرفت.


روند منفی معاملات در بازار پایه هم تداوم یافت و با دادوستد ۱۲۶ نماد به پایان رسید. در این بازار ۳۰ سهم، معادل ۲۴ درصد، مثبت و ۹۲ سهم، معادل ۷۳ درصد در دامنه منفی به ثبت رسید. برای ۲۶ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۳۷ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۵۶ نماد نیز در صف فروش ۲۱۱ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌‌‌‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم، ۷۲۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۴۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی و عرضه اولیه بیش از ۱۳۲۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به حدود ۸۲۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۶۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای سمگا، حآفرین و شتران اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فجهان، برکت و شبندر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۱۱۹۷ ، ۵۲۸ و ۴۵۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۸۶.۴۰۱.۳۷ (۴۸۳۴.۵۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۵.۴۹۵.۱۱ (۶۰۲۳.۵۰-)


ارزش معاملات: ۷.۱۲۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی:پارس، ، شستا و فخوز


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۵۶۴.۱۱ (۱۵۷.۵۷-)


ارزش معاملات: ۱۱.۵۰۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، فجهان و هرمز


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0