مهدی رضایتی
1400/07/14
15:43
#پالایشی فرمول جدید: یک روش برای سنجش فرمول جدید این است که با عملکرد سال قبل مقایسه کنیم. یعنی اگر فرمول سال گذشته اعمال شده بود تخفیف نفت بیش...

#پالایشی



فرمول جدید:



یک روش برای سنجش فرمول جدید این است که با عملکرد سال قبل مقایسه کنیم. یعنی اگر فرمول سال گذشته اعمال شده بود تخفیف نفت بیشتر میشد یا کمتر؟



ارقام بالا متوسط نرخ سه منطقه (دوبی ، عمان و برنت) را ۴۲.۶ دلار نشان می دهد. در حالیکه نفت تحویلی حدود ۳۶.۱ دلار بوده است. یعنی ۶.۵ دلار تخفیف در هر بشکه.



اگر فرمول فعلی را اعمال کنیم نرخ نفت تحویلی باید برابر با ۳۵.۳ میشد. بر این اساس اگر خطای محاسبه ارقام بالا کم باشد می توان ادعا کرد فرمول فعلی بهتر از مبنای محاسباتی سال گذشته است. چرا که موجب میشد حدود ۱ دلار تخفیف بیشتری به پالایشگاه داده شود. در مقابل نرخ فروش صادراتی هم احتمالا کمتر از نرخ منطقه بوده که براساس فرمول جدید مطابق نرخ منطقه خواهد بود.



بنابراین دستکم انتظار داریم سود ناخالص رشدی باشد. احتمالا ۴ متغیر رشد ۲۰ درصدی دلار، رشد محدود تخفیف و رشد کرک باعث می شود گزارش های بهتری را ببینیم که در این بین شاید اثر تغییر فرمول زیاد نباشد. البته سال گذشته برگشت ذخیره هم بود که امسال اثر مثبت موجودی را داریم.






انتهای خبر

0
0