بااقتصاد
1401/05/12
14:07
همگرایی بورس و خودرو و صعود ۷ هزار واحدی شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته/ مقاومت معامله‌گران سهام با بازگشت به صف‌های خرید شکسته شد

گزارش بازار/ ‌‌چهار‌شنبه ۱۲ امرداد ۱۴۰۱ آخرین روز معاملاتی هفته دوم مردادماه در بورس تهران با شکسته شدن مقاومت معامله‌گران و بازگشت به صف‌های خرید سهام به پایان رسید. پس از انتشار خبرهای مثبت خودرویی و عرضه محصول دو شرکت خودروساز در بورس کالا، بازار سرمایه امروز شاهد همگرایی بورس و خودرو بود و صعود بیش از ۷ هزار واحدی شاخص کل با لیدری این صنایع ریالی رقم خورد.

رشد تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس در نیمه نخست مردادماه



به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه، ۱۲ مردادماه، در ادامه روند مثبت معاملات سهام، شاخص کل بورس تهران با رشد ۷۳۳۹ واحدی به رقم یک‌میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید و برای شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۴۶۶ واحد سبزرنگ ثبت شد و به کانال ۳۸۴ هزار واحدی ارتقا یافت. ۹۵ واحد مثبت، نتیجه نهایی معامله‌گران فرابورس برای شاخص کل آیفکس بود که در ارتفاع ۱۸ هزار و ۸۶۱ واحدی آرام گرفت.


درخشش خودروسازان در صدر جدول شاخص‌سازان بورس


برای بورس تهران، امروز نمادهای بزرگ جای خود را به سهم‌های کوچک در صدر جدول شاخص‌سازان دادند و حکشتی، خبهمن، خساپا، خودرو، شپدیس، فارس و فملی بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کردند. سهم نمادهای خودرویی در جمع شاخص‌سازان بورس، قابل توجه بود. سه نماد خودرو، خگستر و خساپا همچنین بالاترین حجم تراکنش مثبت را برای بورس رقم زدند.


ثبت یک روز صعودی و آرام برای شاخص کل آیفکس


صدر جدول شاخص‌سازان آیفکس هم کاملا سبزرنگ بود و رشد ۹۵ واحدی این شاخص با حمایت نمادهای زاگرس، آریا، دماوند، بپاس، ددانا، خدیزل و صبا ثبت شد تا بازار فرابورس هم آخرین روز معاملاتی هفته را آرام و صعودی طی کند. ددانا، زاگرس و فرابورس، بالاترین حجم تراکنش مثبت این بازار را هم به خود اختصاص دادند.


افزایش تعداد نمادهای مثبت و کاهش معاملات منفی


بارزترین مولفه برای بازارهای سهام امروز، افزایش تعداد نمادهای مورد معامله در سمت مثبت بود. از ۶۳۱ نماد مورد معامله ۴۶۷ سهم، معادل ۷۴ درصد، در دامنه مثبت و با رشد قیمت پایانی مواجه شدند و ۱۶۴ سهم، معادل ۲۶ درصد از نمادها در مدار منفی قرار گرفتند و شاهد کاهش قیمت پایانی بودند.


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران برای ۸۴ نماد شرکتی، صف خرید ۱۸۳ میلیارد تومانی تشکیل دادند و تعداد ۴۷ نماد را به ارزش ۱۶۱ میلیارد تومان عرضه کردند. ارزش معاملات خرد هم امروز کمی رشد کرد و به بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان رسید.


تشریح اهداف بسته حمایتی ۱۰گانه بازار سرمایه از سوی خاندوزی


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در حاشیه نشست هیات دولت، هدف از بسته ۱۰گانه بورسی را تشریح کرد و گفت: هدف اصلی این طرح، پیش‌بینی‌پذیری و اطمینان خاطر برای فعالان بازار سرمایه است.


وی افزود: اواخر سال گذشته این نکته از سوی معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد که با عزم دولت و وزارتخانه‌های مختلف بتوانیم در شرکت‌های بورسی بیش‌ترین اطمینان خاطر و پیش‌بینی‌پذیری را برای فعالان بازار سرمایه فراهم کنیم.


به گفته وزیر اقتصاد، این اتفاق مثبت تا اواخر اردیبهشت‌ماه به شکل بسیار خوبی در حال انجام بود، اما طی یکی دو ماه اخیر برخی ناهماهنگی‌ها ایجاد شد که ذهنیت منفی را در بازار سرمایه ایجاد کرد.


خاندوزی ادامه داد: این ناهماهنگی‌ها به شکل تخطی از مصوبات دولت از سوی دستگاه‌های دولتی در حال شکل گرفتن است و رییس جمهویر تاکید دارد که همه دستگاه‌ها با حمایت از بازار سرمایه و پایبندی به مصوبات پیشین، این پیام مثبت را به فعالان بازار منعکس کنند.


وزیر اقتصاد همچنان معتقد است که دولت به شدت سیاست حمایت از بازار سرمایه را دنبال می‌کند.


تخصیص سهام به متولدان قرن جدید


علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، اعلام کرد: به متولدان سال ۱۴۰۰، یک میلیون تومان و متولدان ۱۴۰۱، ۱.۵ تومان سهام تعلق خواهد گرفت.


افزایش ۲ برابری سود سهام عدالت در سال مالی جدید


پیمان حدادی، دستیار ویژه رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت، اعلام کرد: سود نقدی پرداخت شده به سهامداران سهام عدالت در سال گذشته حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود.


وی افزود: با توجه به برگزاری مجمع فولاد و در پیش بودن مجامع فارس، جم، حکشتی، شراز، رمپنا و دیگر شرکت‌ها، پیش‌بینی می‌شود سود نقدی امسال سهام عدالت با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد تومان عبور کند.


وزارت نفت، خارج از سازوکار بورس انرژی بنزین صادر نکرده است


وزارت نفت اعلام کرد: دغدغه اصلی این وزارتخانه تامین بنزین مورد نیاز کشور است و تنها محموله صادراتی از سوی وزارت نفت مربوط به فروردین‌ امسال بود که در رینگ صادراتی بورس انرژی انجام شد.


طبق اعلام روابط عمومی وزارت نفت، متولی صادرات بنزین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران است و وزارت نفت خارج از رینگ صادراتی شرکت بورس انرژی هیچ محموله‌ای صادر نمی‌کند.


بر اساس این گزارش، امسال تنها یک محموله در ۲۴ فروردین‌ماه و به مقدار ۲۹۵ هزار بشکه با اکتان ۸۷ درصد صادر شد که پس از رقابت در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران به بالاترین قیمت یعنی ۷۰ سنت فروخته شد.


تعلیق مجوزهای هلدینگ خلیج فارس توسط سازمان خصوصی‌سازی


حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی با صدور نامه‌ای، به دلیل ممانعت از ورود نماینده سهام عدالت، مجمع پتروشیمی فجر را غیرقانونی اعلام کرد.


قربان‌زاده همچنین اعلام کرد که به دلیل این اقدام تا اطلاع ثانوی تمامی مجوزهای هلدینگ خلیج فارس معلق شده است.


تامین مالی سه بنگاه اقتصادی از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی


مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس با اعلام آمار تامین مالی از طریق ابزارهای نوین مالی طی این هفته در فرابورس، بر لزوم تنوع ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: وجود ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری متنوع منطبق با نیاز بنگاه‌ها و شرایط اقتصادی کشور و ویژگی‌های رفتاری سرمایه‌گذاران، منجر به هدایت بهینه نقدینگی اقشار مختلف جامعه به سمت بنگاه‌های اقتصادی و بخش واقعی اقتصاد می‌شود که این موضوع رونق و جهش تولید را به دنبال خواهد داشت.


میثم زارع‌زاده، آخرین آمار انتشار ابزارهای نوین مالی و تامین مالی بنگاه‌ها در فرابورس طی هفته اخیر را تشریح و از تامین مالی سه مجموعه سازمان تامین اجتماعی، شرکت سولیکو کاله و پدیده شیمی پایدار با انتشار اوراق اجاره طی هفته جاری خبر داد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه ۱۲ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس نسبت به روز گذشته نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان داد و به حدود ۷۶۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش این حجم از معاملات سهام مبلغ ۱۶۰۰۰ ملیارد تومان را ثبت کرد و نسبت به دیروز ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش داشت. از این میزان، ۲۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۱۷۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم نسبت به دیروز رشد کرد و دوباره وارد کانال ۲۰۰۰ میلیارد تومان شد. رقم ۲۲۰۴ میلیارد تومان، ارزش معاملات خرد در آخرین روز معاملاتی هفته دوم مردادماه بود. از این مبلغ، ۷۰ میلیارد تومان تراز منفی با تغییر خالص مالکیت از حقیقی‌ها به سهامداران عمده ثبت شد که نسبت به دیروز، یک سوم کاهش نشان داد. حقیقی‌ها امروز، بخش عمده خریدشان را روی سهام وب، وبملت و شپدیس متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های فملی، تفارس و فجام خرید بیش‌تری انجام دادند.


در جریان داوستدهای نسبتا مثبت امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، چند رشته‌ای و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۶۵، ۱۳۳ و ۱۱۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار صعودی و متعادل شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۳۷.۳۶۰.۴۶ (۷۳۳۹.۴۷افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۴.۰۵۵.۱۵ (۳۴۶۶.۰۷افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۶۶۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: حکشتی، خبهمن و خساپا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۸۶۱.۶۳ (۹۵.۵۴افزایش)


ارزش معاملات: ۱۱.۷۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، آریا و دماوند


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0