اقتصاد آنلاین
1401/01/20
12:20
📌 ٩ دستاورد هسته‌ای که امروز رونمایی خواهد شد محمد اسلامی - رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور رییس جمهور: 🔹سازمان ان...

📌 ۹ دستاورد هسته‌ای که امروز رونمایی خواهد شد



محمد اسلامی - رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور رییس جمهور:



🔹سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۷ دستاورد جدید به دستاوردهای خود افزوده است.



🔹 ۲۹ دستاورد مربوط به حوزه سوخت اتمی، ۱۹ دستاورد مربوط به حوزه تحقیق و توسعه، ۱۵ دستاورد مربوط به حوزه تامین انرژی و ۱۴ دستاورد مربوط به حوزه کاربرد پرتوهاست که امروز از ۹ دستاورد اصلی و نمونه توسط رییس‌جمهور محترم رونمایی خواهد شد.



این دستاوردها عبارتند از:



۱ - سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن.



۲- تدوین دانش فنّی و ساخت اوّلین نمونه صفحات سوخت سیلیسایدی به منظور جایگزینی سوخت راکتور تحقیقاتی تهران.



۳ - طراحی و ساخت سامانه سم‌زدایی از پسته با استفاده از فنّاوری پلاسمای سرد، با این روش قارچ ها و باکتری های محصول پسته از بین می رود و مانعی به عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی گیرد.



۴ - طراحی و ساخت سامانه پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان، این سامانه بصورت انتخاب سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد و کاهش درد و رنج بیماران سرطانی را موجب می گردد.



۵ - تولید رادیو نوکلوئید تربیوم-۱۶۱ به‌صورت بدون حامل اضافه شده، در این روش ذرات رادیو اکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می شود و سلول سرطانی را بصورت موضعی از بین می برد.



۶ - نشاندارسازی کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ۶۸ با نام تجاری پارس سیگزافور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ۶۸- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ۲۸ نوع سرطان صعب العلاج و تمام متاستازهای آن.



۷ - تولید کیت رادیوداروی FAPI جهت نشاندارسازی با رادیوداروی لوتیشوم ۱۷۷، گالیوم ۶۸ و تکنیسیوم ۹۹.



۸ - کسب فنّاوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف.



۹ - طراحی و ساخت چشمه لیزر میکرو ماشین کاری، جهت ساخت قطعات ریز با دقّت بسیار بالا.

انتهای خبر

0
0