بااقتصاد
1399/12/23
15:54
صف‌نشینی حقوقی‌ها پشت دیوار نمادهای بزرگ برای خرید از حقیقی‌های گریزان/ تثبیت شاخص کل در کانال حمایتی ۱.۲ میلیون واحدی

گزارش بازار/ شنبه ۲۳ اسفند ۹۹ بازار سهام، نخستین روز از آخرین هفته معاملاتی سال ۹۹ را منفی آغاز کرد اما مثبت به پایان برد. صف‌نشینی حقوقی‌های بازار برای خرید از حقیقی‌هایی که از ابتدای اسفندماه تاکنون، دست از فروش نکشیده‌اند، روند معاملات امروز را تغییر داد و شاخص کل پس از صعود ۲۲ هزار و ۵۵۴ واحدی توانست جایگاه خود را در کانال حمایتی ۱.۲ میلیون واحد مستحکم کند و به رقم یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی برسد.

بازار سرمایه هفته پایانی اسفند را سبز رنگ می‌کند؟


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۲۳ اسفندماه، بازار سهام با پیشتازی نمادهای بزرگ و بیش‌تر گروه‌های شاخص‌ساز و کامویتی‌محور، صعود کرد و به‌نظر می‌رسد هفته آخر اسفندماه با افزایش حجم تقاضای خرید از سوی صندوق‌ها و حقوقی‌ها، مواجه شود و احتمالا هفته‌ای سبز را برای استقبال از بهاری سبزتر رقم بزند!


صعود نمادهای بزرگ بجز خودرویی‌ها


ایجاد موج تقاضا در روند امروز بازار سهام، بسیاری از نمادهای بزرگ را به رنج‌کشی مثبت کشاند و شاخص کل را در کف کانال حمایتی تقریبا به میانه‌های کانال رساند. تقویت این موج مثبت با حمایت نمادهای بزرگی مانند فارس، کچاد، فولاد، فملی، شپنا، پارس، آریا، صبا، هرمز، ارفع، ومهان، زاگرس و غیره انجام شد و گروه‌های زیادی از شرکت‌ها را دربرگرفت. بجز گروه خودروسازی -که در هفته‌های اخیر در صف فروش مانده‌اند و خریدار ندارند- سایر صنایع بزرگ مانند معدنی، فلزات، پالایشی، شیمیایی و حتی بانکی با افزایش تقاضای خرید مواجه شدند و چراغ شاخص کل را سبز کردند.


تقویت قدرت نقدشوندگی بازار و بهبود معاملات حقیقی‌ها


در همین‌حال، قدرت نقدشوندگی بازار هم کمی بهبود یافت و هرچه حقیقی‌ها برای فروش سهام‌شان تلاش کردند، در آن سو نیز حقوقی‌ها برای خرید تمایل نشان دادند. صندوق‌های درامد ثابت هم نقش جداگانه‌ای در افزایش تقاضا و حجم بالای تقاضا برای خرید سهام خرد ایفا کردند.


به‌این‌ترتیب، در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (چهارشنبه) ۸۸ درصد افزایش یافت و به رقم ۲۷۷ میلیارد تومان رسید. اشخاص حقوقی ۲۴درصد، معادل هزار و ۳۷۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان چهار درصد از کل معاملات شد. ارزش کل معاملات خرد حقیقی‌ها نیز به پنج هزار و ۶۵۰میلیارد تومان رسید.


نمادهای پرطرفدار حقوقی و حقیقی در بازار امروز


امروز بیش‌ترین میزان تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی رقم خورد و در مقابل، معاملات حقیقی‌ها نیز به گروه مواد و محصولات دارویی و استخراج کانه‌های فلزی تمایل بیش‌تری نشان دادند. وغدیر، فخوز و سمگا، نمادهای پرطرفدار حقوقی‌ها بودند و حقیقی‌ها نیز بیش‌تر به معامله در نمادهای برکت، شپنا و وتوکا پرداختند.


در پایان معاملات امروز، افزایش سهام حقیقی‌ها در ۴۳نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۲۳نماد با بیش از یک میلیارد تومان رقم خورد و جمع تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی ۳۵۰میلیارد تومان بود. حقوقی‌ها هم ۵۵۰میلیارد تومان مالکیت سهم را به حقیقی‌ها منتقل کردند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه ۲۳ اسفندماه ۹۹


شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات نخستین روز از هفته آخر اسفند بیش از ۲۲ هزار و ۵۵۴ واحد رشد کرد و در ارتفاع یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۱۴۵۳ واحدی بهرقم ۴۳۳ هزار و ۲۷۷ واحد رسید. شاخص کل فرابورس هم با ثبت ۱۱۶ واحد سبزرنگ، روی رقم ۱۷ هزار و ۱۹۸ واحد قرار گرفت و به کف کانال ۱۸ هزار واحد چسبید.


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۲۲ هزار و ۷۷۸ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌چهار‌شنبه، آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، ۷.۵ درصد کاهش یافت. در حالی که ارزش معاملات خرد، افزایش ۵۲ درصدی را با رقم ۵ هزار و ۶۵۳ میلیارد تومان ثبت کرد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۲۹,۴۳۴.۷۲ (۲۲۵۵۶.۵۵ افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۳.۲۸۴.۱۸ (۱۴۶۰.۸۶ افزایش)


ارزش معاملات: ۷,۹۸۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فارس، کچاد و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۱۹۸.۴۴ (۱۱۶.۸۹ افزایش)


ارزش معاملات: ۱۴,۷۳۴میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، صبا و هرمز


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0