بورس پرس
1401/02/30
20:45
پیش بینی جمعیت ۳۰ درصدی ایران تا تا کمتر از ۳۰ سال آینده و کاهش تولید

سرپرست موسسه تحقیقات جمعیت با اعلام تمایل به ازدواج ۸۸ درصد از ۱۱.۶ میلیون مجرد، پیش بینی کرد تا کمتر از ۳۰ سال دیگر جمعیت سالمند ایران به ۳۰ درصد افزایش و منجر به کاهش تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مسعود عالمی نیسی در نشست خبری به مناسبت هفته جمعیت گفت: ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مجرد در ایران است و از این تعداد ۸۸ درصد جوان مجرد تمایل به ازدواج دارند. اگر نیمی از این جوانان ازدواج کنند، ۱.۴۵میلیون فرزند به جمعیت اضافه می‌شود.


میانگین فاصله ازدواج و باروری ۳.۴ سال است و با توجه به اهمیت ازدواج و حضور افراد مجرد، خانواده‌های نابارور، سقط جنین و خانواده‌های تک‌فرزند یا بدون فرزند باید سیاست مشخصی در نظر گرفت. نرخ باروری ۱.۷ است. به عبارت دیگر خانواده ها یک و هفت دهم فرزند می‌آورند. مشکل تعداد بالای مجردان است و باید برای ازدواج آن‌ها تسهیلات ایجاد شود.


میانگین فاصله ۳.۴ سال ازدواج و باروری با توجه به این مسئله اشتغال و مسکن از عوامل مهم جمعیت است و باید برای اشتغال جوانان فکری شود.


عدم وابستگی اشتغال با سربازی از دغدغه‌های مهم است. باید اجازه داد افراد قبل از سربازی به درآمدزایی برسند و بسیاری نیز پاره وقت کار کنند. بر اساس آمار سال ۹۹ حدود ۹.۵ درصد خانواده ها در سال اول صاحب فرزند می‌شوند و اگر جوانان مجرد در سن مناسب ازدواج کنند سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار فرزند متولد می‌شود.


بیش از سه میلیون خانواده نابارور هستند و ۸۰ مرکز درمان ناباروری وجود دارد. درمان افراد ۶ سال طول می کشد و باید تعداد مراکز درمان ناباروری افزایش یابد. از سال ۷۱ تاکنون فقط ۱۵۰ فلوشیب نازایی فارغ التحصیل شدند و مجوز تاسیس مرکز ناباروری فقط مختص فلوشیب نازایی است. بنابراین افزایش تعداد ظرفیت پذیرش دانشجوی متخصص نازایی ضروری است.


پیش بینی سه سالمند به ازای هر ۱۰ نفر ؟


بحران جمعیت فقط مختص ایران نیست و ژاپن و آلمان نیز با بحران جمعیت و افزایش جامعه سالمندی مواجه هستند و پیش‌بینی می‌شود در ایران در سال ۱۴۳۰ به ازای هر ۱۰ نفر، سه سالمند باشد و اکنون این رقم یک نفر است. رشد جمعیت بعد از ۱۴۳۰ شروع به توقف می‌کند و با سالمند شدن جمعیت، تولید اقتصادی نیز کاهش می‌یابد. توسعه اقتصادی با جمعیت جوان محقق می‌شود.


اشتغال و مسکن از عوامل مهم در ازدواج و فرزندآوری است. باید موانع فرهنگی نیز در این زمینه برداشته شود به عنوان مثال در انیمیشن‌های صدا و سیما شخصیت‌های داستان خانواده ندارند و به موضوعات غیرضروری پرداخته می‌شود.


مقررات مانع در زمینه افزایش جمعیت نیز باید برداشته شود و بسیاری از مردم تمایل به فرزندآوری دارند و این موضوع مهم به شهرسازی، بهداشت، مسکن و آموزش بستگی دارد. هفته جمعیت در واقع باید بیشتر متوجه مسئولان باشد نه مردم و ضرورت دارد قوانین و مقررات حوزه جمعیت و تمایل به فرزندآوری بازنگری و اصلاح شود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0