بااقتصاد
1400/02/13
09:02
ریزش ۱۳ هزار واحدی، عادت جدید شاخص کل در اردیبهشت‌ماه!/ قفل زنگ‌زده بورس و کلید گمشده ‌اعتماد در میان ۵۰ میلیون سهامدار خرد

گزارش بازار/ دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ شاخص کل بورس امروز هم به روال روزهای اخیر بیش از ۱۳ واحد ریزش کرد تا اردیبهشت، ماه ریزش‌های ۱۳ هزار واحدی برای بازار سرمایه لقب بگیرد و این میزان افت روزانه، تبدیل به روند عادی معاملات شود. عدد پایانی برای سقوط امروز شاخص کل، ۱۳۵۹۰ واحد ثبت شد و برای شاخص هم‌وزن نیز این عدد به ۱۴۶۶ واحد و برای شاخص کل فرابورس به حدود ۵۳ واحد افت رسید.

صف فروش حقیقی‌ها متراکم‌تر از همیشه


به گزارش بااقتصاد، در معاملات امروز، دوشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، بازارهای سهام تهران در سایه ترس و بی‌اعتمادی سهامداران خرد، ناشی از خبرهای سیاسی و اقتصادی، همچنین کاهش نرخ دلار، همچنان در مسیر ریزشی قرار گرفتند. امروز حقیقی‌های بورس تهران، پرتراکم‌تر از قبل در صف فروش سهم‌های‌شان ایستادند و بیش‌ترین میزان فروش را سهم‌هایی مانند فارس، فولاد، فملی، شستا، کگل، پارسان و رانفور رقم زدند تا این نمادهای بزرگ، در صدر منفی‌سازان اصلی شاخص کل بایستند.


در بازار فرابورس نیز معاملات منفی آریا، کگهر، هرمز، ومهان و مارون بیش‌تر بود و بالاترین میزان منفی‌ها را به شاخص کل تحمیل کردند. به این‌ترتیب و با سقوط تمامی شاخص‌های بازار سهام تهران، شاخص کل در رقم یک میلیون و ۱۶۷ هزار واحد متوقف شد و با یک روز استراحت (تعطیل فردا سه‌شنبه) به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته دوم اردیبهشت‌ماه می‌رود.


سرخ‌پوشی بیش از ۹۰ درصدی نمادها در مقابل یک درصد مثبت


امروز همچنین و به روال اخیر، حدود ۹۰ درصد از نمادها (۴۷۸ نماد) منفی بسته شدند و تنها یک درصد از نمادها، معادل ۲۷ نماد، با رشد قیمت مواجه شدند. ارزش معاملات هم به روال روزهای گذشته، با افت شدید همراه بود. اگر ترفند دامنه نامتقارن اجرا نمی‌شد، با توجه به منفی بودن بیش از ۹۰ درصدی نمادها، شاخص کل با ریزش‌های چند برابری مواجه می‌شد!


مهر تایید رهبری بر توافق‌های سیاسی


به‌هرروی، در حال حاضر بازار سرمایه نسبت به دامنه نوسان نامتقارن، تقریبا منفعل شده است و واکنش خاصی نشان نمی‌دهد اما دغدغه اصلی فعالان بازار خبرهای سیاسی برجام و توافق‌هایی است که گویا به مراحل نهایی نزدیک می‌شود و سخنان دیروز رهبری، تلویحا مهر تاییدی بر درست بودن توافق هسته است.


واکنش منفی بازارهای مالی و موازی به خبرهای مثبت سیاسی


درپی این کنش‌ها، بازارهای مالی و موازی واکنش‌های منفی را بروز داده‌اند و کاهش قیمت دلار، طلا، سکه و رکود بازار خودرو و مسکن، ازجمله این عکس‌العمل‌هاست. بر همین اساس بازار سرمایه نیز متاثر از سایر بازارها، به روند کاهشی ادامه می‌دهد و در گام بعدی منتظر انتخابات ریاست جمهوری می‌ماند.


بانک‌ها و فلزات اساسی در صدر پرتراکنش‌ها


در جریان منفی امروز بازار سهام تهران، سهام بانکی‌ها در دامنه صفر تابلو معاملات متعادلی را آغاز کردند و در ادامه به همراه گروه فلزات اساسی، جزو پرتراکنش‌ها قرار گرفتند. همچنین گروه توسعه و عمران، چند رشته‌ای و پتروشیمی هم در این لیست ایستادند. در معاملات این گروه‌ها، حقیقی‌ها در سمت فروش بودند و حقوقی‌ها هم نقش خریدار را ایفا کردند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰


در سایه کاهش شدید قدرت شوندگی بازار سهام، مجموع ارزش معاملات امروز هم از ۳ هزار میلیارد تومان فراتر نرفت و حتی نسبت به دیروز هم حدود ۸۰۰ میلیون تومان کاهش یافت. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این رقم، حدود ۲ میلیارد تومان با جابجایی ۲ میلیارد برگ سهم بود. ارزش معاملات فرابورس نیز با نقل و انتقال ۶۶۸ میلیون برگ سهم، بیش از یک میلیارد تومان رقم خورد.


بیش‌ترین میزان ارزش معاملات امروز هم برای گروه‌های بانکی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۰۳، ۱۹۱ و ۹۴ میلیارد تومان در نمادهای وپاسار، دماوند و حسینا برای حقیقی‌ها و فولادف وسپهر و فملی برای حقوقی‌ها به ثبت رسید.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز، حدود ۱۲۲۵ میلیارد تومان محاسبه شد و بیش از ۳۱۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی به سهامداران عمده انجام گرفت.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۶۷,۰۷۲.۷۰ (۱۳۵۹۰.۶۲-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۳.۰۱۹.۰۶ (۱۴۶۶.۶۰-)


ارزش معاملات: ۱.۹۰۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۳ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، فولاد و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۴۱۷.۲۳ (۵۲.۹۹-)


ارزش معاملات: ۱,۰۰۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۶ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، کگهر و هرمز


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0