بااقتصاد
1401/02/14
09:13
نهاد ناظر، دستورالعمل توقف نمادها در بورس و فرابورس را بازنگری کند/ نقدشوندگی بازار سرمایه فدای شفاف‌سازی شرکت‌ها

برخی نمادهای بورسی پس از ماه‌ها توقف معاملات به دستور نهاد ناظر، هنوز بازگشایی نشده‌اند که این موضوع، اعتراض سهامداران‌شان را درپی داشته است. نمادهای استانی سهام عدالت، نماد بانک دی و آینده از جمله سهم‌هایی هستند که ماه‌ها از توقف معاملات‌شان در بورس می‌گذرد و هنوز مشخص نیست چه زمانی بازگشایی خواهند شد.

دکتر مصطفی صفاری، سبدگردان و تحلیلگر ارشد بورس، در گفت‌وگو با خبرنگار «بااقتصاد»، بر لزوم تغییر برخی دستورالعمل‌ها توسط نهاد ناظر بازار تاکید می‌کند و می‌گوید:


برخی از نمادهای بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر متوقف شده‌اند که موجب زیان سهامداران می‌شود و متولیان بازار باید یک دستورالعمل مشخصی را در این زمینه ارایه دهند. بازار سرمایه بر دو ستون نقدشوندگی و شفافیت استوار است که متاسفانه در موارد این‌چنینی، ناظر بازار، نقدشوندگی را فدای شفافیت می‌کند و اصل شفاف‌سازی را بر جریان نقدشوندگی ترجیح می‌دهد. نمونه آن‌را در بسیاری از نمادهای متوقف شده به دلیل اطلاعات‌شان که شفاف نیست، مشاهده می‌کنیم. این موضوع نقدشوندگی بازار را خدشه‌دار می‌کند و زیر سوال می‌برد.


در این زمینه، نهاد ناظر باید دستورالعمل توقف نمادها را در بورس و فرابورس مورد بازنگری قرار دهد و تغییراتی در راستای ضابطه‌مندی بیش‌تر بازار ایجاد کند. ناگفته نماند که در بورس‌ها، هم نقدشوندگی و هم شفافیت اهمیت دارد و نباید یکی را فدای دیگری کرد، کاری که نهاد ناظر در مورد توقف نمادها انجام می‌دهد و این رویه اشتباه است.


به هر حال، بازار سهام روند مثبتی را در پیش گرفته است و رشد شاخص در فروردین‌ماه گذشته با افزایش قیمت سهام خودرویی‌ها و استقبال معامله‌گران از سهم‌های ریالی و به اصطلاح برجامی همراه بود اما در اردیبهشت‌ماه، سایر صنایع به‌ویژه سهم‌های کوچک‌تر بازار، خود را بالا کشیده‌اند و بازار به سمت سهم‌های کوچک با سودهای بالا در حرکت است. به روال هر سال، در آستانه فصل مجامع روندها مثبت است و هرچه به زمان برگزاری مجامع شرکت‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، سود شرکت‌ها بیش‌تر می‌شود و با تقسیم سود مجامعی که در اردیبهشت و خرداد برگزار می‌شود، هر شرکتی که سود بیش‌تری تقسیم کند، جذاب‌تر و با اقبال بازار همراه خواهد شد. البته سهم‌های کوچک‌تر با سودمحوری بالاتر نیز مورد استقبال قرار گرفته‌اند و این موضوع به تسریع در روند رو به رشد بازار سهام کمک می‌کند.


مصاحبه و تنظیم: مولود غلامی


انتهای خبر

0
0