همفکران
1399/12/06
15:38
وقایع نگاری همفکران از اولین هفته اسفند ماه: آتش بازی فروشندگان

این هفته هم بازار شاهد افت متوالی بود، این در حالی است که در سوی دیگر شاهد تداوم مسیر صعودی قیمت‌ها در بازار جهانی، ثبات نسبی دلار و جذابیت قیمت سهم‌ها هستیم اما رفتار سیاست‌گذار بورسی، سبب تردید سرمایه‌گذاران شده است.


این هفته هم بازار شاهد افت متوالی بود، این در حالی است که در سوی دیگر شاهد تداوم مسیر صعودی قیمت‌ها در بازار جهانی، ثبات نسبی دلار و جذابیت قیمت سهم‌ها هستیم اما رفتار سیاست‌گذار بورسی، سبب تردید سرمایه‌گذاران شده است .


بر این اساس این هفته ۲.۶ درصد از ارتفاع شاخص کل کاسته شد. شاخص کل هموزن نیز علیرغم تلاش برای مثبت ماندن، با پایان یافتن معاملات آخرین روز هفته ۰.۱۶ درصد افت را تجربه کرد. بدین‌ترتیب این شاخص بورسی نیز این هفته یک درصد دیگر از ارتفاع خود را از دست داد. در فرابورس نیز ۰.۶ شاخص کل به عقب بازگشت.


طی دو هفته گذشته و پس از اعمال قانونی جدید برای میزان افت و خیز قیمت سهام، کف ۲ درصدی در کنار سقف ۶ درصدی ، هر چند شاهد پنهان کردن میزان افت قیمت‌ها و انعکاس آن در شاخص کل بودیم، اما صف‌های فروش را سنگین کرد و به‌تبع آن از ارزش دادوستد سهام کاست.


در سوی دیگر با اتمام تعطیلات سال نوی چینی و بازگشت تقاضای این کشور، بازارهای جهانی در مسیر صعودی پیشروی می‌کنند. مس در معاملات این روزها در سطوح بالای ۹ هزار دلار بر هر تن قرار دارد و در مسیر ثبت یازدهمین رشد قیمت ماهانه در فوریه قرار گرفته است. هر بشکه نفت برنت نیز رشد خوبی دارد، فلزات تحت تاثیر انتظارات برای بهبود تقاضا پس از احیای اقتصادی از پیامدهای شیوع ویروس کرونا و کمبود تاریخی عرضه، عملکرد مطلوبی پیدا کرده‌اند.


و اما در پنج روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟


عملکرد صنایع



بهترین نمادها



بدترین نمادها



شنبه؛ آغازی قرمز رنگ


اولین روز معاملاتی اسفندماه، هرچند با رشد محدود شاخص‌ها آغاز شد اما این روند چندان دوام نیافت و مجددا میل به فروش در میان سهامداران قوت گرفت. در این بین شاخص کل بورس با افت حدود ۰.۵ درصدی (۵.۶ هزار واحد) به عدد ۱.۲۳۳ میلیون واحد تنزل یافت. شاخص کل هموزن نیز افت ۰.۱ درصدی را تجربه کرد و مجددا به عدد ۴۳۸ هزار واحد بازگشت. در فرابورس نیز ۰.۵ درصد از ارتفاع شاخص کل کاسته و این شاخص فرابورسی ۹۱ واحد دیگر کاهش یافت .


بازارهای جهانی هفته را با رشد قابل توجه بهای مس (۸۹۴۱ دلار) به پایان رساندند. این امر منجر به گرایش سهامداران به خرید سهام شرکت ملی مس «فملی» شد. در سایر نمادهای گروه فلزات اساسی اگرچه شاهد بهبود تقاضا بودیم اما عمده نمادهای گروه در محدوده منفی معاملات خود را پایان دادند .


در مقابل شاهد افزایش فشار فروش در نمادهای دو گروه خودرویی و بانکی بودیم. به طوری که عمده نمادها در این دو گروه صف فروش بودند. نماد «شستا» نیز روز گذشته برای چهارمین روز متوالی صف فروش ۷۴ میلیون سهمی به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان داشت .


طی این روز برای پنجمین روز متوالی، سهامداران حقوقی در ظاهر خریدار تحرکات مثبتی از خود نشان دادند و خالص خرید ۵۵۵ میلیاد تومانی رقم زدند .


ارزش معاملات خرد بورس با کاهش ۱۷.۵ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل، ۳ هزار ۶۶۹ میلیارد تومان رقم خورد، که کمترین میزان ارزش معاملات خرد بورس از ۲۹ دی ماه بود. «فملی» بیشترین ارزش معاملات خرد بورس را دارا بود. در فرابورس نیز ارزش معاملات خرد با افت ۵۱.۵ درصدی نسبت به روز معاملاتی چهارشنبه ۲۱۵۳ میلیارد تومان رقم خورد .


در معاملات بورسی روز شنبه از ۳۳۸ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۸.۳ درصد نمادها مثبت و ۷۶ درصد نمادها منفی بود. ۱۵ نماد (۵ درصد) صف خرید به ارزش ۱۲۸ میلیارد تومان و ۲۱۶ نماد (۶۴ درصد) صف فروش به ارزش ۲۲۸۶ میلیارد تومان تشکیل دادند. نماد «فملی» با صف خرید ۳۴ میلیون سهمی به ارزش ۴۳ میلیارد تومان بیشترین حجم صف خرید را داشت. در مقابل «خساپا» با صف فروش ۴۱۲ میلیون سهمی به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان و «خودرو» با صف فروش ۲۹۱ میلیون سهمی به ارزش ۷۸ میلیارد تومان بیشترین حجم صف فروش را دارا بودند .


در معاملات بازار اصلی فرابورس، از ۱۲۸ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۳۶.۱ درصد از نمادها مثبت و ۶۳ درصد از نمادها منفی بود. ۹ نماد (۷ درصد) صف خرید به ارزش ۱۴۳ میلیارد تومان و ۸۲ نماد (۶۴ درصد) صف فروش به ارزش ۷۱۰ میلیارد تومان داشتند. «غگیلا» با صف خرید ۱۶ میلیون سهمی به ارزش ۳۸ میلیارد تومان بیشترین حجم صف خرید و «ذوب» با صف فروش ۳۵ میلیون سهمی به ارزش ۱۵میلیارد تومان بیشترین حجم صف فروش را داشت .


در بازار پایه فرابورس از ۱۱۹ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۳۰.۲ درصد از نمادها مثبت و ۶۷.۲ درصد از نمادها منفی بود. ۲۹ نماد (۲۴ درصد) صف خرید به ارزش ۱۵۱ میلیارد تومان و ۷۴ نماد (۶۲ درصد) صف فروش به ارزش ۱۲۴۴ میلیارد تومان داشتند .


یک شنبه؛ ریزشی ادامه دار


معاملات روز یکشنبه در ادامه روز معاملاتی گذشته، با افزایش عرضه و سرخ‌پوشی شاخص‌ها آغاز شد و این روند تا پایان معاملات تداوم یافت. به طوری که شاخص کل بورس ۰.۸ درصد دیگر (۱۰ هزار واحد) افول کرد و مجددا روی عدد ۱.۲۲۲ میلیون واحد ایستاد. شاخص کل هموزن (با اثرپذیری یکسان از نمادها) نیز ۰.۳ درصد به عقب بازگشت و ۴۳۷ هزار واحد را مجددا لمس کرد. فرابورس نیز از این امر مستثنی نبود و شاخص کل این بازار ۰.۶ درصد تنزل یافت .


با اعمال قوانین جدید در دامنه نوسان روز به روز به ارزش صف فروش‌ها افزوده و از میزان ارزش معاملات خرد کاسته می‌شود. طی این روز نیز ارزش صف فروش‌ها در معاملات بورسی ۵۵ درصد و در معاملات فرابورسی ۱۹.۷ درصد نسبت به روز شنبه افزایش داشت .


طی این روز سهامداران حقوقی خالص خرید ۴۴۴ میلیارد تومانی رقم زدند و برای ۶ روز متوالی مالکیت‌های سهام را از آن خود کردند. بیشترین توجه این دسته از سهامداران به دو گروه «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» بود. در مقابل حقیقی‌ها خالص خرید مثبت در هیچ کدام از صنایع ثبت نکردند . این روزها شاهد آب رفتن ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس هستیم. به طوری که ارزش معاملات خرد بورس با کاهش ۴۷ درصدی نسبت به روز شنبه، ۱۷۳۸ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد فرابورس با افت ۵۱ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۰۹۰ میلیارد تومان ثبت شد .


در معاملات بورسی از ۳۳۸ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۸.۵ درصد نمادها مثبت و ۷۸.۱ درصد نمادها منفی بود. ۸ نماد (۲ درصد) صف خرید به ارزش ۵۴ میلیارد تومان و ۲۸۹ نماد (۸۶ درصد) صف فروش به ارزش ۳۵۴۰ میلیارد تومان تشکیل دادند .


در معاملات بازار اصلی فرابورس، از ۱۲۸ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۹.۳ درصد از نمادها مثبت و ۸۹ درصد از نمادها منفی بود. ۳ نماد (۲.۳ درصد) صف خرید به ارزش ۱۲۸ میلیارد تومان و ۱۱۴ نماد (۸۹ درصد) صف فروش به ارزش ۱۱۳۰ میلیارد تومان داشتند .


در بازار پا یه فرابورس از ۱۱۹ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۷.۶ درصد از نمادها مثبت و ۷۴ درصد از نمادها منفی بود. ۱۶ نماد (۱۳ درصد) صف خرید به ارزش ۱۲۳ میلیارد تومان و ۹۱ نماد (۷۶ درصد) صف فروش به ارزش ۱۲۰۹ میلیارد تومان داشتند.


دوشنبه؛ سقوط بازار نامتقارن


در جریان معاملات روز دوشنبه و در میانه هفته همچنان شاهد تقویت عرضه‌ها و سرخ‌پوشی شاخص‌ها بودیم. شاخص کل بورس که از روز دوشنبه هفته گذشته، تاکنون موفق به حفظ رنگ سبز بر جامه خود نشده، طی این روز نیز ۰.۷ درصد (۸۱۱۳ واحد) افت را تجربه کرد و روی عدد ۱.۲۱۴ میلیون واحد ایستاد. بر این اساس ششمین منفی متوالی شاخص کل بورس ثبت شد. شاخص کل هموزن نیز ۰.۲ درصد به عقب بازگشت و تا ۴۳۶ هزار واحد تنزل یافت. در فرابورس نیز ۰.۹ درصد از ارتفاع شاخص کل کاسته شد .


از نکات قابل تامل در معاملات این روزها پر نشدن حجم مبنا برای عمده سهام است. برای مثال نماد خودرویی «خساپا» که روز گذشته سنگین‌ترین حجم با بیشترین میزان ارزش صف فروش را در بین نمادهای بورسی دارا بود، در معاملات این روز تنها ۷.۳ میلیون سهم از این نماد معامله شد، درحالی‌که حجم مبنای این سهم ۴۸.۱ میلیون سهم بود. به عبارتی این نماد خودرویی تنها حدود یک ششم حجم مبنای خود را پر کرد .


روز دوشنبه بازارهای جهانی شروع مطلوبی را رقم زدند. به طوری‌که مس کانال جدید ۹هزار دلار را فتح کرد و تا ۹.۲ دلار نیز پیشروی داشت. این امر در یک دهه گذشته بی‌سابقه بود. نفت برنت نیز از ۶۳ دلار عبور کرد. سایر فلزات نیز در بازار جهانی روز سبزی داشتند. هرچند انعکاس این امر در بورس ما چندان مشهود نبود. گرچه نماد معاملاتی ملی مس در ابتدا با افزایش تقاضا همراه شد اما این نماد بورسی نیز تاب مقاومت بیشتر در برابر عرضه‌ها را نداشت و هم راستا با کلیات نمادهای گروه در محدوده منفی معامله شد .


در جریان معاملات این روز، برای هفتمین روز متوالی حقوقی‌ها سنگر خود را در قالب خریدار حفظ کردند و خالص خرید ۳۴۴ میلیارد تومانی رقم زدند. «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» دو صنعت با بیشترین میزان خرید توسط سهامداران عمده بود. در مقابل حقیقی‌ها علیرغم اینکه بیشتر فروختند، نسبت به خرید سهام دو گروه «بیمه و صندوق بازنشستگی» و «کاشی و سرامیک» گرایش بیشتری داشتند .


ارزش معاملات خرد بورس گرچه رشد اندکی را نسبت به روز یکشنبه داشت و ۲ هزار و ۲۴ میلیارد تومان رقم خورد. در فرابورس اما ارزش معاملات کاهش ۳۴ درصدی نسبت به روز یکشنبه داشت. این امر بیانگر سنگین‌تر شدن صف فروش‌ها و در نهایت قفل شدن سرمایه سهامداران در نمادهای کوچک و بازار پایه است. ارزش معاملات خرد فرابورس امروز ۷۱۶ میلیارد تومان رقم خورد .


معاملات از دریچه آمار


در معاملات بورسی این روز از ۳۴۶ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۸ درصد نمادها مثبت و ۷۰.۵ درصد نمادها منفی بود. ۸ نماد (۲ درصد) صف خرید به ارزش ۹۱ میلیارد تومان و ۲۸۹ نماد (۸۴ درصد) صف فروش به ارزش ۳۸۷۰ میلیارد تومان تشکیل دادند .


در معاملات بازار اصلی فرابورس، از ۱۳۰ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۵.۳ درصد از نمادها مثبت و ۹۱ درصد از نمادها منفی بود. ۴ نماد (۳ درصد) صف خرید به ارزش ۱۰۵ میلیارد تومان و ۱۱۳ نماد (۸۷ درصد) صف فروش به ارزش ۱۲۳۷ میلیارد تومان داشتند .


در بازار پا یه فرابورس از ۱۱۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۹.۴ درصد از نمادها مثبت و ۷۹ درصد از نمادها منفی بود. ۱۳ نماد (۱۰ درصد) صف خرید به ارزش ۱۲۱ میلیارد تومان و ۹۴ نماد (۸۰ درصد) صف فروش به ارزش ۱۱۰۸ میلیارد تومان داشتند.


سه شنبه، عقب نشینی فروشندگان


معاملات روز سه شنبه بورس اگرچه با سرخ‌پوشی شاخص‌ها به پایان رسید، اما بهبود در معاملات سهام نسبت به روزهای معاملاتی قبل کاملا مشهود بود. به طوری که شاهد برچیده شدن صف‌های فروش در بسیاری از نمادها و حتی نوسان قیمتی برخی سهام از منفی به مثبت بودیم .


در این بین ۵۴ درصد از ارزش صف فروش‌های بورسی، ۲۰ درصد از ارزش صف فروش‌های بازار اصلی فرابورس و حدود ۸درصد از ارزش صف فروش‌های بازار پایه کاسته شد. این درصدها نشان می‌دهد که بهبود و افزایش تقاضا در بزرگان بسیار بیشتر از سهام کوچکتر و به ویژه بازار پایه بوده است .


بر این اساس شاخص کل بورس با افت ۰.۲ درصدی، به عدد ۱.۲۱۱ میلیون واحد بازگشت. شاخص کل هموزن نیز ۰.۲ درصد تنزل یافت. در فرابورس نیز شاهد افت ۲۴ واحدی ( ۰.۱۷ درصدی) شاخص کل بودیم .


در جریان دادوستدهای روز سه شنبه از شدت عرضه‌ها در دو گروه خودرویی و بانکی که سهام آن در چند روز گذشته بیشترین حجم و ارزش صف فروش‌ها را از آن خود کرده بودند، به طور محسوسی کاسته شد، به طوری شاهد برچیده شدن صف فروش در بسیاری از نمادهای این دو گروه بودیم .


در بازارهای جهانی نیز شاهد سبزپوشی کامودیتی‌ها بودیم. این امر در روند معاملات فلزات اساسی بسیار اثرگذار بود، به طوری نماد شرکت ملی مس با درخشش مس در بازارهای جهانی، در سقف قیمت روزانه صف خرید تشکیل داد و اثر مثبت ۲.۴ هزار واحدی در شاخص کل گذاشت. سایر نمادهای گروه نیز با افزایش تقاضا همراه شدند .


از جمله نکات امیدوارکننده در معاملات این روز رشد دوبرابری ارزش معاملات خرد بورس نسبت به روز گذشته بود. طی این روز ارزش معاملات خرد بورس ۴هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد فرابورس نیز با رشد ۶۵درصدی نسبت به روز گذشته، ۱۱۷۹ میلیارد تومان رقم خورد. روز دوشنبه حقوقی‌ها هم در جبهه خریدار فعال‌تر بودند و خالص خرید ۳۷۶ میلیارد تومانی رقم زدند .


طی روز دوشنبه در معاملات بورس، از ۳۵۲ نماد معامله شده،قیمت پایانی ۴۷ نماد (۱۳.۳ درصد) مثبت و ۲۶۹ نماد (۷۶.۴ درصد) منفی بود. ۱۶ نماد (۴.۵ درصد) صف خرید به ارزش ۵۹ میلیارد تومان و ۲۰۶ نماد (۵۸ درصد) صف فروش به ارزش ۱۷۶۸ میلیارد تومان داشتند .


در بازار اصلی فرابورس از ۱۳۲ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۷ نماد (۱۲.۸ درصد) مثبت و ۱۱۴ نماد (۸۶.۳ درصد) منفی بود. ۶ نماد (۴.۵ درصد) صف خرید به ارزش ۱۱۶ میلیارد تومان و ۸۸ نماد (۶۶.۶ درصد) صف فروش به ارزش ۹۹۱ میلیارد تومان تشکیل دادند .


در بازار پا یه فرابورس از ۱۱۱ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۸ نماد (۱۶.۲ درصد) مثبت و ۸۴ نماد (۷۵.۶ درصد) منفی بود ۱۷ نماد (۱۵.۳ درصد) صف خرید به ارزش ۱۱۵ میلیارد تومان و ۷۴ نماد (۶۶.۶ درصد) صف فروش به ارزش ۱۰۲۰ میلیارد تومان داشتند.


چهارشنبه؛ جدال خریداران و فروشندگان


بازار در آخرین روز معاملاتی بعد از یک هفته پر عرضه، مثبت و پر تقاضا آغاز بکار کرد و شاهد جهش شاخص کل و قرار گرفتن در محدوده مثبت و همچنین رشد قیمت در عمده نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم اما با پیدا شدن فروشندگان عقب نشینی قیمت در بزرگان و اغلب نمادها رقم خورد، بطوری که شاخص کل از محدوده مثبت به محدوده منفی رسید و در پایان بازار شاهد افت نزدیک به ۶ هزار واحدی این متغیر و قرار گرفتن آن در سطح ۱ میلیون و ۲۰۵ هزار واحد بودیم.



بورس این روزها قابل پیش‌بینی نیست، ولی به طور کلی اگر قرار باشد روندی در شرکت‌ها شروع شود، به نظر می‌رسد فروشنده‌ها مجددا به سراغ سهم‌ها خواهند آمد و می توان شاهد روند معاملاتی دیگری در اغلب شرکت ها باشیم .


بورس تهران طی روز چهارشنبه میزبان عرضه اولیه شرکت اپال بود و گویا سهمیه در نظر گرفته شده برای هر کد حقیقی و حقوقی حداکثر ۴۰۰ سهم و دامنه قیمتی تعیین شده بین ۱۲۰۰۰ ریال تا ۱۲۵۰۰ ریال است.


همچنین بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای وپارس، خساپا، وتجارت، وبملت و فملی بود.

انتهای خبر

0
0