بااقتصاد
1401/02/05
14:40
معاملات بورس تهران به مسیر صعودی برگشت/ کامودیتی‌ها و پالایشی‌ها حامیان اصلی شاخص کل بورس

گزارش بازار/ دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازار سهام تهران، صبح امروز در ادامه مسیر نزولی روز گذشته قرار گرفت و شاخص کل افت کرد اما در ساعت پایانی وقت بازار، با حمایت نمادهای کامودیتی‌محور و پالایشی‌ها وارد جریان مثبت شد و در نهایت با ۲۵۸۶ واحد صعود به رقم یک‌میلیون و ۵۰۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما همچنان در مسیر مثبت طی طریق کرد و با ۳۱۱۰ واحد صعود، در میانه کانال ۴۰۵ هزار واحدی ایستاد. برای شاخص کل آیفکس هم ۸۱ واحد مثبت رقم خورد تا در ارتفاع ۲۰ هزار و ۸۲۷ واحدی استقرار یابد.

معاملات دوگانه منفی و مثبت در بازار سهام


به گزارش بااقتصاد، روند دوگانه معاملات در بازار سهام امروز دوشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه، با ورود نقدینگی حقیقی همراه شد و شدت عرضه در نیمه اول با افزایش تقاضا در پارت دوم، بازار را متعادل کرد. ثبات نرخ دلار و کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی، روی دادوستدهای سهام تاثیر گذاشت و معامله‌گران را کمی محتاط‌‌تر کرد.


کامودیتی‌های بورس شاخص‌سازی کردند


در جدول شاخص‌سازان بورس تهران، نماد وامید با رنگ سرخ، صدرنشین بود و فارس، تاپیکو، فولاد، رمپنا و فملی با معاملات مثبت و افزایش قیمت، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کردند. برخلاف روزهای گذشته، امروز شستا، خساپا و خودرو بالاترین حجم تراکنش‌های منفی بورس تهران را به خود اختصاص دادند و خگستر اما صدرنشین نمادهای پرتراکنش و مثبت بود.


پتروشیمی‌های فرابورس روی ریل منفی معاملات


در بازار فرابورس آریا، زاگرس و بساما، منفی‌سازان اصلی شاخص آیفکس لقب گرفتند درحالی‌که وسپهر، دماوند، سمگا و شگویا بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص این بازار گذاشتند. فزر که بیش‌ترین خریدار حقیقی را به نام خود ثبت کرد، در صدر جدول بالاترین حجم تراکنش مثبت فرابورس ایستاد و آریا نیز در نقطه مقابل قرار گرفت.


حقوقی‌ها ۴۴ میلیارد تومان نقدینگی وارد کردند


معامله‌گران سهام امروز برای ۱۷۰ نماد شرکتی به ارزش ۶۴۲ میلیارد تومان، صف خرید تشکیل دادند و ۱۲ نماد را به ارزش ۳۸ میلیارد تومان به حراج گذاشتند. میزان ورود نقدینگی حقوقی ۴۴ میلیارد تومان و خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت ۶۷ میلیارد تومان بود.


توثیق سهام به صورت الکترونیکی برای دریافت تسهیلات


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به تعامل با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: وثیقه دارایی‌های فیزیکی زمان‌بر است اما توثیق سهام به صورت الکترونیکی وتنها با طرح درخواست از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برقرار می‌شود.


نحوه دریافت وام با توثیق سهام عدالت


در همین راستا، محسن خدابخش، نایب رییس هیات‌مدیره سازمان بورس، اعلام کرد: استفاده از سهام عدالت به عنوان وثیقه برای دریافت وام، امکان‌پذیر است. این در حالی است که تمرکز بانک‌ها از توثیق سهام عدالت برای اعطای وام‌های خرد، به سمت پرداخت وام بدون ضامن رفته و حداقل امکان‌های موجود برای دریافت وام سهام عدالت، گرفته شده است.


به گفته وی، هر بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد، می‌تواند به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد. به همان صورت که اکنون کارت اعتباری سهام عدالت از طریق بانک‌ها به مشمولان این سهام اختصاص پیدا کرده است.


خدابخش افزود: پیش از این‌که موضوع پرداخت وام اعتباری سهام عدالت مطرح شود، دو بانک ملی و تجارت اقدام به صدور کارت اعتباری سهام عدالت می‌کردند که مبلغ آن، هفت میلیون تومان بود. با این وجود، سرویس ارائه کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت در دو نرم‌افزار ایوا و زمرد که متعلق به دو بانک ملی و تجارت است، خدماتی به مشمولان ارائه نمی‌دهد.


اعلام زمان معامله سهام استقلال و پرسپولیس


حسین امیررحیمی، سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده‌سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی، گفت: پول پذیره‌نویسی در حساب دو باشگاه قرار دارد، اما به صورت قانونی مسدود است.


وی افزود: پس از پذیره‌نویسی، باشگاه‌ها در نامه‌ای خطاب به فرابورس وجود مبلغ حاصل از افزایش سرمایه در حساب بانکی را تایید و فرابورس در نامه‌ای خطاب به سازمان ثبت، افزایش سرمایه دو باشگاه را ثبت کرد.


به گفته وی، در حال حاضر هر دو باشگاه در این مرحله قرار دارند و ۷۲ ساعت بعد از این‌که سازمان ثبت تایید کرد، فرابورس گشایش نماد را انجام خواهد داد. همچنین پس از گشایش نماد، سهام قابل معامله می‌شود و سپس مبلغی که نزد بانک برای هر دو باشگاه مسدود شده، قابل برداشت است.


امیررحیمی گفت: با هدف انضباط‌ بخشی، قرار است ناظری برای نحوه هزینه‌کرد این منابع در دو باشگاه مستقر شود. ۳۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل پذیره‌نویسی عاید باشگاه پرسپولیس و ۳۵۹ میلیارد تومان نیز عاید باشگاه استقلال شد. از این میزان حدود دو میلیارد تومان برای هر باشگاه به طور قانونی و بر اساس مصوبات سازمان بورس برای مالیات، هزینه‌های کارگزاری و غیره اخذ شده است.


وی افزود: باقی مبلغ فوق در حساب بانکی باشگاه‌ها قرار دارد اما به صورت قانونی مسدود است. سه روز بعد از این‌که مجوز را از سازمان ثبت گرفتند، گشایش نماد صورت می‌گیرد و این مبلغ قابل برداشت است اما پس از تشکیل یک نهاد ناظر این مبلغ استفاده خواهد شد.


مصوبه عوارض صادراتی، دلیل قانونی ندارد


بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا اصلاحیه‌ای بر فهرست عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد و فلزات اساسی آمده است یا خیر، گفت: اصلاحیه‌ای را منتشر و چند مورد آن را حذف کردند. از طرفی آخرین مهلت اعتبار این مصوبه تا اوایل خرداد ۱۴۰۱ اعلام شده است.


وی اظهار امیدواری کرد که هر چه زودتر این موارد حذف شود و افزود: مصوبه مذکور، دلیل قانونی و منطقی ندارد. موارد حذف شده در اصلاحیه فهرست عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد و فلزات اساسی، برای میلگرد و مس بوده است.


افزایش قیمت مواد شوینده بعد از ماه رمضان


بختیار علم‌بیگی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده با اشاره به دلیل افزایش قیمت این محصولات، گفت: این افزایش قیمت به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه محصولات است که اکثرا هم دولتی هستند. همچنین حقوق و دستمزد هم ۶۵ درصد افزایش داشته و سایر هزینه‌ها هم با افزایش مواجه بوده‌است. به گفته وی، گازی که تولیدکنندگان، مصرف می‌کردند از ۵۰ تومان به ۵۰۰ تومان در مترمکعب رسیده است. همچنین مواد اولیه که از خارج وارد می‌شود با افزایش قیمت مواجه شده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار سهام، با حجم بیش از ۱۳۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۸۱۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۵۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۲۹۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس در نخستین روز معاملاتی هفته، بیش از۵۴۰۰ میلیارد تومان رقم خورد که بیش از ۷۰ درصد کل ارزش معاملات امروز را شامل شد. حقیقی‌ها همچنین، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای فزر، فاراک و رمپنا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، شتران و بپاس متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۶۸۴ ، ۲۹۴ و ۲۴۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۰۷.۳۰۱.۷۳ (۲۵۸۶.۶۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۵.۵۱۵.۹۴ (۳۱۱۰.۵۹افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۲۵۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فارس، تاپیکو و فولاد


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: وامید، پارسان و وغدیر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۸۲۷.۶۱(۸۱.۹۵افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۷۱۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: وسپهر، دماوند و سمگا


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، زاگرس و بساما


گزارش: مولود غلامی










انتهای خبر

0
0