همفکران
1400/06/04
12:13
گزارش هفتگی / بازدهی همه صنایع رضایت بخش است

شاخص کل بورس تهران بعد از ۶ روز تعطیلات کرونایی وارد شهریور شد. شاخص کل این هفته خود را در کانال ۱۵۰۰ هزار واحدی تثبیت کرد و علی رغم افزایش فشار فروش و خروج نقدینگی حقیقی به مسیر صعودی خود ادامه داد و با رشد ۳.۳۵ درصدی به یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد رسید. این منطقه برای معامله گران اهمیت زیادی دارد و در صورت عبور از این مقاومت و ورود شاخص به کانال ۱۶۰۰ هزار واحد می توان به رشدهای بیشتر هم امیدوار شد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران بعد از ۶ روز تعطیلات کرونایی وارد شهریور شد. شاخص کل این هفته خود را در کانال ۱۵۰۰ هزار واحدی تثبیت کرد و علی رغم افزایش فشار فروش و خروج نقدینگی حقیقی به مسیر صعودی خود ادامه داد و با رشد ۳.۳۵ درصدی به یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد رسید. این منطقه برای معامله گران اهمیت زیادی دارد و در صورت عبور از این مقاومت و ورود شاخص به کانال ۱۶۰۰ هزار واحد می توان به رشدهای بیشتر هم امیدوار شد. اغلب کارشناسان این روند بازار را ناشی از رشد قیمت دلار می دانند. روز چهارشنبه ابراهیم رئیسی خبر از گشایش های سیاسی برای آزاد سازی منابع بلوکه شده کشور داد اما بازار ارز واکنش معکوس نشان داد و افزایش پیدا کرد.


شاخص کل هم وزن از نیمه مرداد تا کنون هیچ روز منفی نداشته است و در این هفته با رشد ۶.۵۵ درصدی رکورد رشد هفتگی خود را از آذر ۹۹ تا کنون شکسته است و به ۴۵۶ هزار ۲۹۹ واحد رسیده. شاخص هم وزن در آستانه مقاومت ۴۵۷ هزار واحدی است و احتمالا در هفته پیش رو کمی از سرعت رشدش کاسته شود. در صورت عبور از این مقاومت ۴۷۰ هزار واحد هدف بعدی آن خواهد بود. در غیر این صورت ۴۴۵ هزار واحد اولین حمایت شاخص هم وزن خواهد بود.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس از ابتدای هفته سقف تاریخی خود در مرداد ۹۹ را رد کرده و یک نفس در حال صعود است. بازدهی این هفته فرابورس ۳.۵۳ درصد بود و به ۲۲ هزار و ۳۱۸ واحد رسید. احتمال می رود هم زمان با شاخص هم وزن کمی استراحت در پیش داشته باشد. اولین مقاومت پیش روی این شاخص ۲۲۷۰۰ واحد است.


صندوق های سرمایه گذاری


بهترین بازدهی بین صندوق های سرمایه گذاری به دارایکم رسید. این صندوق هم در ارزش ذاتی خود رشد را تجربه کرد وهم قیمت پایانی آن افزایش داشت. ارزش ذاتی صندوق وارد کانال ۲۰۰ هزار ریال شده است و قیمت پایانی از ۱۲۳۳۸۰ ریال به ۱۵۰۱۹۰ ریال رسیده است. بعد از دارایکم بهترین صندوق ها از بین صندوق های سهامی بودند و بالاترین بازدهی را به خریداران خود دادند. بدترین عملکرد نیز به صندوق طلای سرخ نوویرا رسید ۲.۶۷ درصد افت داشت. بعد از این صندوق رتبه های بعدی به صندوقهای با درآمد ثابت اختصاص دارد.



در این هفته هم تمام صندوق های کارگزاری آگاه بازدهی مثبت داشتند. باز هم صندوق اختصاصی بازارگردانی آگاه با بازدهی ۶.۲۴ درصدی صدر نشین این لیست است. پس از آن مشترک آگاه و هستی بخش آگاه به ترتیب با بازدهی ۴.۴۳ و ۳.۷۳ درصدی بهترین عملکرد را داشتند. در این هفته خبر صدور مجوز برای صندوق همای آگاه منتشر شد. این صندوق چندی پیش پذیره نویسی شد و به زودی شاهد حضور آن در بین صندوق های کارگزاری آگاه خواهیم بود.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی


به جز گروه منسوجات همه صنایع بازار بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند. منسوجات فقط یک نماد درون خود دارد و ۸ هفته صعود ا تجربه کرد. در این ۸ هفته توانست ۷۷ درصد رشد داشته باشد اصلاح این روزهای آن خیلی دور از ذهن نبود.


گروه های رادیویی با ۱۲/۶ درصد، محصولات کاغذی با ۱۲/۱۸ درصد و محصولات چوبی با ۱۱/۲۸ درصد بهترین عملکرد هفتگی را داشتند



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و بر اساس قیمت پایانی ۴۹۳ نماد بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند و از این میان بهترین عملکرد را پترول با ۲۳.۳۲ درصد، چکارن با ۱۸.۴۶ درصد و ثباغ با ۱۵.۷۶ درصد به نام خود ثبت کردند.


در طرف دیگر جدول ۱۲۲ نماد با بازدهی منفی قرار دارند که حپترو با ۳۱.۸۲ درصد، کترام با ۲۱.۶۶ درصد و کپشیر با ۱۳.۹۲ درصد بیشترین ضرر را به سهامداران خود وارد کردند. در این هفته هم از نظر تعداد نمادهای منفی هم از نظر میزان افت نمادها شاهد بهبود وضعیت هستیم.



تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار هر طور بود خود را به ۲۸ هزار تومان رساند و به نظر می رسد تا ۲۹ هزار تومان هم مانع جدی بر سر راه خود نمی بیند. در صورت افت قیمت ۲۷ هزار تومان می تواند یک حمایت مطمئن برای این ارز باشد. دلار ۵ هفته است که بی وقفه رشد می کند و از دیروز وارد کانال ۲۸ هزار تومان شده. بازدهی دلار در این هفته ۴.۱۵ درصد ثبت شده است و هم اکنون با قیمت ۲۸ هزار و ۲۰ ریال در حال معامله است. دلار صرافی ملی هم به ۲۷ هزار ۳۳۷ تومان رسیده است.


سکه طرح جدید بعد از ورود به کانال ۱۲ میلیون تومان نیاز به کمی استراحت داشت و امروز ۱.۲۳ درصد از ارزش خود را از دست داد اما هنوز کانال ۱۲ میلیون تومانی را از دست نداده است. سکه ۶ هفته طلایی داشت و این هفته تا ۱۲۲۰۰ هزار تومان هم رشد کرد؛ اما قسمتی از سود خود را از دست داد. در این هفته ۱.۶۵ درصدی برای سکه ثبت شد و هم اکنون با قیمت ۱۲ میلیون و ۴ هزار تومان در حال خرید و فروش است.


انس طلا در این هفته یکبار به کانال ۱۸۰۰ دلار حمله کرد اما نتوانست آن را حفظ کند و خیلی زود از دستش داد. بازدهی انس در این هفته ۰.۴ درصد شده و هم اکنون با قیمت ۱۷۸۶ دلار در حال مبادله است.


بیت کوین بعد از صد روز خود را به ۵۰ هزرا دلار رساند اما خیلی زود تغییر جهت داد و از روند صعودی خود خارج شد. به نظر می رسد باید منتظر افت بیت کوین تا ۴۵ هزار دلار باشیم. در صورت ادامه این روند ۴۰ هزار دلار اولین حمایت مطمئن آن خواهد بود.



انتهای خبر

0
0