سنا
1399/12/02
10:19
یک هفته با صنایع بورسی

بورس تهران هفته‌ای کم رمق را پشت سر گذاشت و در حالی که چهار روز از پنج روز را با افت نماگر اصلی سپری کرد، اما پرونده شاخص کل این بازار در هفته منتهی به ۲۹ بهمن ماه با رشد حدود ۵ درصدی بسته شد. از مهمترین اتفاقات، اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن بود که بر اساس آن نوسان ۱۰ درصدی سهام (مثبت و منفی ۵) به ۸ درصد (مثبت ۶ و منفی ۲) کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در این میان نگاهی به عملکرد صنایع بورسی نیز روند مشابهی را نشان می‌دهد. جایی که از ۳۸ صنعت فعال میانگین قیمت‌ها تنها در ۶ گروه منفی بود و در مقابل ۳۸ صنعت با رشد شاخص همراه شدند. بیشترین رشد قیمت در هفته مورد بررسی از آن گروه استخراج زغال سنگ با تک نماد «کطبس» شد. این سهم معاملات هفتگی خود را با رشد ۱۶.۶ درصدی به پایان رساند. دومین گروه برنده بورس تهران در هفته منتهی به ۲۹ بهمن ماه گروه محصولات چوبی با تک سهم «چفیبر» و رشد قیمتی ۹.۳ درصدی شد. دو گروه مثبت صدرنشین که رده‌های سوم و چهارم را در اختیار گرفتند نیز از صنایع تک سهم بودند. به این ترتیب صنعت استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» و انتشار و چاپ با تک سهم «چافست» به ترتیب با رشد ۹.۲ و ۸.۱ درصدی همراه شدند. در آنسوی بازار گروه منفی‌ترین گروه بازار نیز تک سهم بود. در این راستا گروه اطلاعات و ارتباطات با نماد «های وب» معاملات هفته منتهی به ۲۹ بهمن ماه را با افت ۵ درصدی به پایان رساند.



اقبال بازار به پالایشی‌ها


پس از آنکه پالایشی‌ها از گزارش‌های ۹ ماهه جذاب خود روی سامانه کدال رونمایی کردند، روز چهارشنبه شاهد اقبال نسبی بورس‌بازان به این دسته از نمادها هستیم. «شبندر» و «شبریز» از جمله نمادهای پالایشگاهی هستند که در جریان دادوستدهای این روز توانستند جلوی افت بیشتر این نماگر را بگیرند. در حالی است که سود حسابرسی شده هر سهم «شبریز» در ۶ ماه ابتدای سال این شرکت ۱۳۱ تومان بود که این شرکت خبر از ساختن سود ۲۴۸ تومانی به ازای هر سهم در ۹ ماه ابتدای سال داد. «شپنا» نیز سود ۵۷ تومانی خود در ۶ماهه نخست سال را در گزارش۹ماهه به ۱۱۳ تومان رساند که با وجود آغازی مثبت در دادوستدهای چهارشنبه در نهایت با افت قیمت معاملات این روز را به پایان رساند. به نظر می‌رسد دو دلیل اصلی جهش سودآوری پالایشی‌ها یکی افزایش کرک اسپرد و دیگری افزایش تخفیف در نرخ خوراک آنها باشد.



خودرو به بورس رسید؟


روز سه‌شنبه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، حجت‌الله فیروزی با اشاره به جلسه بعدازظهر سه‌شنبه کمیسیون صنایع گفت: در این جلسه ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو اعاده شده از شورای نگهبان با حضور نماینده شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و اصلاح شد، بر اساس این اصلاح مقرر شد خودروهای تولید شده داخلی در بورس عرضه شوند. گروه خودرو و ساخت قطعات هفته گذشته با رشد ۲.۶ درصدی همراه شد و البته بیشترین ارزش معاملات را نیز به خود اختصاص داد.



انتهای خبر

0
0