بورس پرس
1401/04/22
00:00
پیش بینی دلار و شاخص / نیاز ۳۰ هزار میلیارد تومانی بورس برای صعود

کارشناس بازار سرمایه با اعلام نیاز ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومانی بورس برای ورود به مدار صعود، نرخ تعادلی دلار و شاخص را در صورت توافق در برجام را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، قاسم کریمی با اشاره به نوسان اخیر معاملات بورس و عوامل تاثیرگذار بر آن به ایرنا اعلام کرد: نرخ تعادلی دلار در صورت توافق یا عدم توافق در مذاکرات برجامی، ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است. به نظر می‌رسد دولت به‌منظور جلوگیری از وجود برخی تلاطم‌ها به سمت تک‌نرخی شدن ارز حرکت کند.


روند معاملات بورس به مسیر قیمت ارز گره خورده است. اگر گشایش‌های اقتصادی و برجام به حدی باشد که مسیر توسعه شرکت‌ها فراهم شود، می‌توان امیدوار به تفکیک آینده بورس و ارز از یکدیگر بود. زیرا آن زمان بحث اصلی مربوط به رشد شرکت‌ها است و دیگر فعالیت آنها وابسته به نرخ تسعیر ارز نخواهد بود. همچنین دیگر افزایش قیمت ناشی از تورم یا افزایش قیمت ارز رخ نخواهد داد.


سال ۹۰- ۹۱ این مسئله منجر به صعود بورس شد. در بلندمدت به هر میزان که شرایط آرام تر شود به نفع بازار سرمایه خواهد بود. البته درست است که برجام می‌تواند کنترل کننده قیمت دلار باشد اما اگر قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش روند به نفع بورس و رشد شرکت‌ها خواهد بود.


ارزیابی روند معاملات بورس طی چند وقت گذشته نشان می دهد بازار در گام‌هایی با رشد شدید همراه می‌شد و در گام‌های بعدی تا حدودی ریزش داشت. تک نرخی شدن دلار با قیمت ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان به سیاست دولت بستگی دارد. چراکه قیمت تعادلی ارز در همین محدوده اعلام شده است.


شاخص بورس بر اساس شرایط موجود و نیز در صورت توافق در برجام در محدوده ۱.۵ تا ۲ میلیون واحد در نوسان خواهد بود که البته این موضوع می‌تواند وابسته به شرایط اقتصاد داخلی هم باشد.


در روند معاملات بورس می‌توان امیدوار به رونق معاملات بورس بود اما اولین متغیر این اتفاق رشد حجم معاملات است و باید زمینه ورود نقدینگی به بورس فراهم شود. لازمه این اتفاق، ایجاد اعتماد بین سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه به بازار سهام است. با فراهم شدن زمینه حذف ریسک‌ها و ایجاد فضایی آرام در اقتصاد می‌توان شاهد اعتماد دوباره مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام بود.


برای مدتی نوسان‌گیری از جمله اتفاقاتی بود که سهامداران آن را به عنوان بهترین راه می‌دانستند. در حالی که بارها نسبت به اشتباه بودن این موضوع اشاره و اعلام شده بود سهامداران باید به سمت تغییر نگرش‌ها در معاملات پیش بروند. بازار سهام برای ورود به مدار صعود نیازمند نقدینگی به میزان ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است که در صورت ورود این رقم به بازار به مرور معاملات بورس به سمت صعود حرکت می‌کند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0