بااقتصاد
1400/07/26
14:15
سبقت دولت از حقیقی‌ها با فشار فروش ۴۰ هزار میلیارد تومانی اوراق در بازار سهام!/ سبزپوشی شاخص بورس با افزایش ۸۵۴ واحدی در دقایق پایانی

گزارش بازار/ دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ بازار سرمایه در حالی که روزهای منفی، همراه با فشار فروش از سوی حقیقی‌ها برای خروج نقدینگی را پشت سر می‌گذارد، دولت هم برای فروش اوراق بدهی در بورس، گوی سبقت را از سهامداران خرد ربوده است تا جایی‌که امروز بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار فرابورس به فروش رساند. صعود ۸۵۴ واحدی شاخص کل در دقایق پایانی بازار متاثر از معاملات نمادهای بزرگ و وابسته به قیمت‌های جهانی از جمله فملی رقم خورد.

کامودیتی‌های بورس تهران، ناجی شاخص؟


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران امروز دوشنبه ۲۶ مهرماه، برخلاف انتظار بسیاری از فعالان بازار، در مدار منفی چرخید و کاهش قیمت همراه با افزایش صف فروش برای بخش بزرگی از نمادهای بزرگ و کوچک ثبت شد اما تمایل خریداران برای نمادهای کامودیتی بورس تهران، شاخص کل بورس را در دقایق پایانی بازار، به مسیر صعودی کشاند. فملی به تنهایی توانست ۱۲۴۴ واحد سبزرنگ به شاخص اضافه کند و نمادهای شاراک، کچاد، شخارک، جم، ومعادن و شفن از دیگر بزرگان سبزپوش بورس تهران بودند.


مسیر جداگانه شاخص هم‌وزن در جاده سرخ


شاخص کل هم‌وزن، در ادامه مسیر واگرایی با شاخص کل، بازهم ریزش کرد و منفی ۴۳۴۷ واحد را با حضور حقیقی‌ها در صف فروش سهام به ثبت رساند. شاخص کل آیفکس هم با بیش‌ترین تاثیرپذیری از معاملات منفی نماد فرابورس، افت کرد و فجهان، دماوند و دی سایر نمادهای موثر و منفی‌ساز بازار فرابورس بودند. در این بازار سرخ، زاگرس، آریا و کگهر با افزایش تقاضا مواجه و مانع از ریزش بیش‌تر شاخص آیفکس شدند.


فملی با ثبت بالاترین میزان تراکنش مثبت


بالاترین میزان تراکنش معاملاتی مثبت در بورس تهران، امروز برای فملی، کیمیاتک و خودرو رقم خورد و فسبزوار و شپنا هم بالاترین میزان تراکنش منفی را به نام خود ثبت کردند. توسن و سپیدار دو نماد پرتراکنش مثبت فرابورس بودند و درمقابل، دی، فجهان، مدیریت و فرابورس در صدر نمادهای پرتراکنش منفی ایستادند.


نقش کامودیتی‌ها در بورس تهران


افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی طی ماه‌های اخیر به بالاترین میزان رسیده است درحالی‌که بازارهای سهام تهران در یک واگرایی منفی و متاثر از مولفه‌های داخلی، به نمادهای کامودیتی و دلارمحور چندان روی خوش نشان نمی‌دهند. این روال در معاملات امروز تغییر کرد و کامودیتی‌ها با پیشتازی فملی، بازار منفی را به مدار مثبت کشاندند و شاخص کل را از ریزش دوباره نجات دادند. به‌این‌ترتیب، شاخص کل بورس در دقایق پایانی معاملات امروز ۸۵۳ واحد سبز شد و روی ارتفاع یک‌میلیون و ۴۳۶ هزار واحدی ایستاد، اما سایر شاخص‌های بورسی ریزش کردند. شاخص کل هم‌وزن با ۴۳۴۷ واحد افت به رقم ۳۹۳ هزار و ۹۶۳ واحد رسید و شاخص کل فرابورس هم ۱۰۷ واحد منفی را به ثبت رساند تا روی پله ۲۰ هزار و ۳۰۶ واحدی قرار گیرد.


۲۴۹ نماد بورسی در مدار منفی معاملات


معامله‌گران سهام امروز دادوستدهای مثبت و منفی را روی ۶۱۳ نماد بورس و فرابورسی انجام دادند تا رشد ۰.۰۶ درصدی برای شاخص کل و افت ۰.۵۳ درصدی شاخص آیفکس رقم بخورد. از ۳۴۳ نماد معامله شده در بازارهای سهام تهران امروز، قیمت پایانی برای ۸۸ سهم، مثبت و برای ۲۴۹ سهم، منفی ثبت شد. در این بازار ۱۸ نماد صف خرید ۳۱۹ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۴۳ نماد بورسی نیز صف فروش ۱۹۰ میلیارد تومانی ایجاد شد.


تشکیل صف خرید برای ۵ نماد فرابورسی!


معامله‌گران در بازارهای اول و دوم فرابورس هم روی ۱۴۳ نماد دادوستد سهم انجام دادند که طی آن، قیمت ۲۸ سهم مثبت و ۱۱۵ سهم منفی به پایان رسید. در این بازار ۵ نماد به صف خرید ۱۰ میلیارد تومانی رسیدند و ۲۴ نماد هم به صف فروش ۴۲ میلیارد تومانی گذاشته شدند.


دادوستد ۱۲۷ نماد در بازار پایه


وضعیت معاملات در بازار پایه هم مشابه سایر بازارها، بیش‌تر بر مدار منفی قرار داشت و از ۱۲۷ نماد معامله شده، ۳۳ سهم قیمت پایانی مثبت را روی تابلو حک کردند و برای ۸۹ سهم، قیمت پایانی منفی به ثبت رسید. در این بازار ۲۹ نماد با صف خرید ۸۴ میلیارد تومانی مواجه شدند و برای ۵۵ نماد نیز صف فروش ۱۴۶ میلیارد تومانی شکل گرفت.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز دو‌شنبه‌‌ ۲۶ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۵۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رقم خورد. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال ۷۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۵۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی ۳۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۴۸ هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان ارزش معاملات با محاسبه فروش اوراق بدهی دولتی و صندوق‌ها، روی تابلو نقش بست.


ارزش معاملات خرد بورس به بیش از ۳۳۰۰ میلیارد تومان رسید و ۴۶۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از سهامداران عمده به نفع حقیقی‌ها ثبت شد. طی معاملات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خریدشان را روی نمادهای کروی، شاراک و شفن متمرکز کردند و درمقابل، حقوقی‌ها نیز سهام شبندر، شپنا و فولاد را در سبدهای‌های افزایش داند.


گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و خودرو به ترتیب با ۶۳۱ ، ۴۶۴ و ۳۲۷ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۳۶,۹۶۳.۲۶ (۸۵۳.۰۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۳.۹۶۳.۲۷ (۴۳۴۷.۱۶-)


ارزش معاملات: ۵۵۵۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فملی، شاراک و کچاد


سه نماد با بالاترین اثر منفی: شپنا، پارس و کالا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۳۰۶.۳۲ (۱۰۷.۴۴-)


ارزش معاملات: ۴۷,۵۵۷میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فرابورس، فجهان و دماوند


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: زاگرس، آریا و کگهر


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0