بااقتصاد
1400/01/29
11:41
جهش ۴۷ درصدی صادرات فولاد در اسفندماه/ چه پیش‌بینی‌ای برای آینده صنعت فولاد وجود دارد؟

فولادسازان ایران با تمام موانع موجود و سدهای تحریم در سال ۹۹ با رشد قابل توجهی قادر به صادرات ۸۵۱ هزار تن محصولات فولادی شدند.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، یکی از فلزات مهم دنیا که از آن برای تولید خطوط راه آهن، وسایل حمل و نقل، تولید تجهیزات پزشکی، صنعت ساختمان سازی و ... استفاده می‌شود فولاد است.


فولاد را می‌توان پرکاربردترین فلز صنعتی دانست که میزان مصرف آن نیز روز به روز در حال افزایش است.


یکی از نقاط قوت این فلز اساسی، قابلیت بازیافت سریع آن با استفاده از انرژی کم است؛ این نکته روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود چرا که تجزیه پذیری و مصرف کم انرژی دو اصل اساسی در رفتن به سوی اقتصاد پاک و سیاستگذاری های کلان غول‌های اقتصادی دنیاست.


ایران رتبه دهم در بین کشورهای تولید کننده فولاد در جهان را دارد و بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد در منطقه به شمار می‌رود.


یک کارشناس ارشد بین‌المللی صنایع فولاد در مارس سال ۲۰۲۰ مدعی شد که ایران طبق برنامه جامع فولادی خود قصد به افزایش تولید فولاد خام تا ۵۵ میلیون تن در چشم‌انداز پنج ساله دارد.


به بیان این کارشناس وجود تحریم‌ها با تمام مشکلات ایجاد کرده نتوانسته مانعی جدی بر این صنعت ایجاد کنه و فقط روند رشد آن را کندتر کرده است، چرا که تولیدکنندگان کنار آمدن با تحریم‌ها را یاد گرفته‌اند و افزایش صادرات محصولات فلزی و مسیر رو به جلوی این صنعت می‌تواند گواهی بر صحت این ادعا باشد.


صادرات فولاد به چه صورت سود بیشتری دارد؟


یکی از مسائل مورد بحث در میان فعالان زنجیره فولاد کشور این است که صادرات قطعات فولادی به کشورهای همسایه ارزش افزوده بیشتری به همراه دارد یا صادرات فولاد خام؟ چرا که با وجود تعرفه ۹۹ دلاری برای هر تن میلگرد از سوی کشور عراق و تعرفه ۵۸ دلاری از سوی کشور افغانستان، نوردکاران ایرانی به دلیل شرایط رکود حاکم بر بازار فولاد داخلی اقدام به فروش میلگرد و سایر مقاطع فولادی با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از نرخ های صادراتی کشورهای دیگر و حتی نرخ محصولات در بازار داخلی کرده‌اند که همین امر موجب ورود نقدینگی از صادرات به بازار فولاد شده است.


جهش قابل توجه صادرات در اسفند ۹۹


در آخرین ماه سال مالی ۹۹ صادرات فولادسازان با جهش ۴۷ درصدی به ۸۵۱ هزار تن رسید.


صادرات شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین شرکت این صنعت با جهش ۱۱۹ درصدی به ۱۹۰ هزار تن رسیده است. همچنین صادرات فولاد هرمزگان جهش ۸۱ درصدی، کاوه جنوب جهش ۷۶ درصدی، چادرملو جهش ۷۱ درصدی و کویر جهش ۵۱ درصدی در اسفندماه داشته است.


با توجه به بهبود تقاضا، قیمت جهانی فولاد و همچنین کم شدن محدودیت‌های صادراتی انتظار می‌رود که این روند مثبت ادامه یابد و نیمه اول سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش قابل قبولی باشد.


شواهد نیز حاکی از تغییر سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت از محدودیت به سوی حمایت و رشد ارزآوری کشور است که می‌تواند روشنی بخش و محرک صادرات بیشتر فولادی ها باشد.


انتهای خبر

0
0