بورس پرس
1401/02/18
00:00
دو راهکار برای اثر ناچیز عوارض صادراتی پلکانی در عملکرد مالی شرکت های بورسی

معاون وزیر صنعت اعلام کرد: اثر اندک عوارض صادراتی پلکانی در عملکرد مالی شرکتها از طریق پوشش کاهش قیمت مواد اولیه یا افزایش قیمت محصولات صادراتی کاملا خنثی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، رضا محتشمی پور در نامه ای به رییس سازمان بورس اعلام کرد: اعمال عوارض صادراتی پلکانی، مصوبه ستاد تنظیم بازار و برای دو وزارتخانه اقتصاد و صنعت لازم الاتباع است و هر گونه تغییر در محتوای این مصوبه باید در همین ستاد به جمع بندی و تصویب برسد.


با افزایش شدید قیمت های جهانی برخی از محصولات پایه خصوصا زنجیره فولاد، فراورده های نفتی و پتروشیمی ناشی از تحولات و تنش ها در مرزهای اتحادیه اروپا این نگرانی بوجود آمده که تنش های حاصل از یک بحران در صدها کیلومتر دورتر از مرزها و بدون ارتباط با واقعیت های اقتصاد این کشور، نباید عینا به بازارهای داخلی وارد شده و اقشار جامعه را تحت فشار تورمی بیش از این قرار دهد.


از سوی دیگر محدودیت های اعلام شده در تامین انرژی صنعت، نگرانی هایی را در خصوص تامین میزان مناسب از نهاده های تولید و کالاهای پایه را برای صنایع داخلی و پروژه های عمرانی بوجود می آورد. هر دو این نگرانی ها کشور را نیازمند اتخاذ تصمیم فوری در خصوص کاهش تدریجی شدت صادرات کالاهای پایه و تامین میزان مناسب این کالاها برای بازارهای داخلی با احتراز از ساز و کارهای امتحان شده و منسوخ ایجاد ممنوعیت های گسترده می کند.


هدف گذاری رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال جاری و کلان پروژه ای مانند مسکن ملی که لازمه رسیدن به سطح مناسب اشتغال، کاهش تورم داخلی و تامین مسکن مورد نیاز جامعه است نیز مستلزم تامین مواد اولیه مورد نیاز با قیمت مناسب برای صنایع داخلی است. اگر صنایع شاخص ساز بورس با اعمال بسته حمایتی از جمله اعمال سقف قیمت گذاری سوخت و یا سایر اجزاء در قانون بودجه سال جاری، مورد حمایت دولت قرار می گیرند که اثرات آن نیز در رشد شاخص بورس تجربه شد، انتظار می رود ایجاد ثبات در عرضه مواد اولیه، محصولات پایه و تامین کالای مورد نیاز مصرف کنندگان داخلی هم مدنظر سیاست گذاران حوزه اقتصادی قرار گیرد.


رشد مداوم شاخص بورس تنها عامل در تصمیم گیری های اقتصادی نخواهد بود. از سوی دیگر ماهیت این عوارض صرفا کاهش شدت سود آوری صادراتی و جذابیت صادرات است و نه کاهش اصل سود بنگاه ها و لذا مثلا در شرایطی که طی سه ماه گذشته قیمت محصولات صادراتی و به تبع آن سود حاصل از صادرات شرکت ها در برخی گروه های صنایع فلزی تا ۵۰ درصد افزایش یافته با وضع عوارض ۲۲ درصد سعی در کاهش انگیزه صادرات و حفظ موجودی مواد اولیه شده است.


اتخاذ وضعیت مقابله با بحران جهانی در حفظ ذخایر کالایی فرایندی است که طی چند ماهه گذشته در اغلب کشورهای جهان در اشکال شدید و بسیار سخت گیرانه اعمال شده است. حتی در شرایط قبل از بحران جاری نیز در اقتصادهای بسیار بزرگتر و با قابلیت بیشتر نیز ممنوعیت ها و یا افزایش عوارض صادراتی وضع می شد. مانند آنچه در چین با افزایش عوارض صادرات فروآلیاژها تا ۴۰ درصد و چدن تا ۲۰ درصد مشاهده شد.


توقف و بازگشت روند کاهش یک روزه شاخص بورس بیانگر آن است موضوع ابلاغ عوارض صادراتی در کنار عوامل مهمتری مانند روند قیمت ارز و تعدیل انتظارات غیر واقعی بازار از فضای سیاسی بین المللی نقش اندکی در انتظارات بازار از سودآوری بنگاه ها داشته و بازار سرمایه به خوبی متوجه اثر اندک این مصوبات در عملکرد مالی شرکت ها است. خصوصا هنگامی که این اثر اندک با کاهش قیمت مواد اولیه پوشش داده می شود و یا با افزایش بیشتر قیمت محصولات صادراتی اثر آن کاملا خنثی می شود.


اثر بسیار اندک بر سهام شرکت های متکی به بازار داخلی، تاثیر مثبت این مقررات بر کاهش قیمت داخلی نهاده های اکثر شرکت های مندرج در تابلو بورس، حداکثری مداخلات قیمتی در بازار داخلی و جایگزینی آن با فرایندها و دستورالعمل های پیش اتخاذ سیاست کاهش بینی پذیر از جمله مواردی است که می تواند توجه سازمان بورس را نسبت به اثرات مثبت دستور ابلاغ شده به همراه داشته باشد. با توجه به محتوای این مصوبات در صورت کاهش التهابات در بازارهای جهانی این عوارض نیز کاهش خواهد یافت.


این وزارتخانه بررسی ها را بر کشف موارد و نکات ریزی که ممکن است در اجرای این مصوبات اثر منفی بر عملکرد شرکت ها داشته باشد و رفع آنها متمرکز کرده و از ملاحظات آن سازمان نیز در جهت ارائه پیشنهادات بهبود فرایندهای ابلاغی به مراجع تصمیم گیری استقبال می کند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0