بااقتصاد
1400/07/21
13:48
بازار سرمایه در تب‌وتاب تغییر هیات‌مدیره کانال ۱.۴ میلیونی را از دست داد/ ریزش ۲۱ هزار واحدی شاخص کل، آخرین عملکرد در کارنامه دهقان دهنوی است؟

گزارش بازار/ ‌چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ بازار سرمایه که از ابتدای مهرماه تاکنون روزهای پرحاشیه‌ای را همراه با آغاز روند اصلاحی دیگر پشت سر می‌گذارد همچنان در تب‌وتاب حواشی و اخبار منفی قرار دارد. ریزش ۲۱ هزار واحدی شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته، احتمالا آخرین روز عملکرد بورس در دوره مدیریت محمدعلی دهقان دهنوی بر مسند ریاست سازمان بورس اوراق بهادار خواهد بود. با این میزان ریزش، شاخص کل امسال برای چندمین بار کانال حمایتی ۱.۴ میلیون واحدی را از دست داد.

حراج سهم‌های ارزنده در بورس و فرابورس


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز چهارشنبه ۲۱ مهرماه در بازار سرمایه، با افزایش عرضه‌ها همراه بود و فروشندگان سهام، بسیاری از سهم‌های ارزنده خود را در صف فروش پرحجم به حراج گذاشتند. سهم‌هایی که از نظر تحلیلگران بازار کف قیمتی را هم شکسته‌اند و برای خرید ارزشمندند. با توجه به تثبیت قیمت دلار در رقم ۲۷ هزار تومان و خبرهای ضدونقیض مذاکرات برجامی، تنها دلیل اصلی ریزش شاخص بورس تهران را می‌توان واکنش و بی‌اعتمادی سهامداران به حضور در بازار سرمایه تلقی کرد.


فارس و بپاس، منفی‌سازان اصلی شاخص


در بازار سراسر منفی امروز، نمادهای فارس، پارسان، شپنا، فملی، شستا و شبندر در راس گروه منفی‌سازان اصلی شاخص بورس قرار گرفتند و حدود ۷ هزار واحد از شاخص کل کاستند. در بازار فرابورس هم معاملات منفی نمادهای بپاس، آریا، کگهر، فرابورس، شگویا، شراز و هرمز، بیش‌ترین تاثیر کاهشی را بر شاخص این بازار اعمال کردند. فسبزوار، برکت، کیمیاتک، شستا، شبندر، شپنا و فولاد نمادهای پرتراکنش بورس تهران بودند و فجهان، توسن، دی، مدیریت، شکام، کرمان و شصدف بالاترین حجم تراکنش معاملاتی فرابورس را رقم زدند.


انتصاب و انتخاب‌های جدید هیات وزیران در بازار سرمایه


روز پایانی معاملات هفته سوم مهرماه در بازارهای سهام تهران با خبر انتصاب و انتخاب‌های جدید در برخی ارکان مدیریتی و نظارتی بازار سرمایه همراه شد. افزوده شدن سه عضو جدید به شورای عالی بورس و یک فرد خبره در هیات‌مدیره بورس انرژی و بورس کالای ایران اهم این خبرها بود. با رای هیات وزیران در نشست امروز که به ریاست رییسی برگزار شد، موسی فیض فلاح شمس، علی سعیدی و احمد شعبانی به عنوان سه خبره مالی شورای عالی بورس انتخاب شدند. همچنین هیات وزیران به حضور رسول سعیدی به‌عنوان خبره بورس کالا و علی امامی میبدی به‌عنوان خبره بورس انرژی رای دادند.


نخستین اظهار نظر حمایتی خاندوزی از بورس در مسند وزارت اقتصاد


درپی این انتصاب‌ها، احسان خاندوزی، نخستین اظهار نظر حمایتی خود را از بازار سرمایه، در سمت وزیر امور اقتصادی و دارایی، به صورت یک پیام توییتری منتشر کرد. احسان خاندوزی، در صفحه توییتر خود نوشت: امروز انتخاب اعضای متخصص و خوشنام برای شورای عالی بورس مهم‌ترین حمایت دولت از بازار سرمایه است. توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزارهای جدید، تقویت بازار اولیه، مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از دخالت در قیمت سهام برخلاف اقتضائات بنیادی در دستورکار خواهد بود.


به‌این‌ترتیب و با توجه به خبرهای فوق، همچنین اظهار نظر اخیر رییس سازمان بورس مبنی بر پایان دادن به حاشیه‌های تغییرات هیات‌مدیره و رییس این سازمان، به‌نظر می‌رسد، امروز آخرین روز کاری دهقان دهنوی در سمت ریاست سازمان باشد.


درهمین‌حال برخی منابع خبری در فضای مجازی نیز اعلام کردند که جلسه شورای عالی بورس برای تعیین رییس سازمان ساعت ۲۰ امشب برگزار خواهد شد. از محسن خدابخش، علی سعیدی و حامد سلطانی‌نژاد به‌عنوان گزینه‌های احتمالی برای تصدی‌گری ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار، نام برده می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۸۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۵۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۴۲۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۲۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی و سهام صندوق ‌ها، ۸ هزار میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها بدون محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به رقم ۴۷۷۵ میلیارد تومان کاهش یافت. طی این دادوستدهای خرد، ۷۷۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای شکام، زاگرس و شپدیس اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای شپنا، برکت و فملی متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۳۷۰ ، ۳۶۹ و ۳۶۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز تعداد ۶۲۵ نماد شرکتی را برای نقل‌وانتقال سهام انتخاب کردند که طی این دادوستدهای اکثرا منفی، برای ۵۲ نماد رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۳۴۴ نماد کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی ثبت شد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۹۷.۴۴۶.۳۸ (۲۱۲۳۶.۲۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۲.۷۷۸.۸۱ (۸۷۸۹.۱۲-)


ارزش معاملات: ۴.۲۷۳ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، پارسان و شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۰۶۷.۵۵ (۴۱۶.۵۹-)


ارزش معاملات: ۶.۳۶۵ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: بپاس، آریا و کگهر


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0