بورس پرس
1400/11/25
10:22
تحلیلی از اثر رشد قیمت نفت بر کرک اسپرد و سود پالایشگاه ها

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر رشد قیمت نفت در صنعت پالایشی ، میزان سود خالص پالایشگاه ها را با انتظار افزایش حداقل ۳۰ درصدی کرک اسپرد پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مصطفی محبی مجد در خصوص اثر افزایش قیمت جهانی نفت که این روزها که به آستانه ۱۰۰ دلار هم رسیده و ظرفیت سودهی پالایشگاهی تا پایان سال به تسنیم اعلام کرد: بازار نفت و محصولات پالایشی پیچیده ترین و خاص‌ترین بازار درسطح محصولات خام و صنعتی در دنیا است. چرا که بخش عمده ای از بودجه هر کشور بصورت مستقیم و غیرمستقیم وابسته به هزینه های انرژی است.


از سوی دیگر چشم‌انداز مصرف و هزینه های محصولات پالایشی، پتروشیمی و مواد خام نفتی در اسناد بالادستی کشورهای بزرگ و اتحادیه های بین المللی در زمره ممتازترین اسناد قرار دارند و همواره ریسک سیاستی دارد. افق سرمایه گذاری در صنعت پالایشی داری مزیت های خاصی است.


بطور مثال در مناطق شمالی عراق به دلیل مشکلات سیاسی تقاضا برای محصول LPG بالا است یا آنکه در منطقه اروپا، آفریقا و کشورهای شرق آسیا نیاز به سوخت دیزل و سوخت جت در مسیر رشد بلندمدت قرار گرفته است.


در بازار داخلی نیز به واسطه برنامه های وزرات صنعت و خودروسازان جهت افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو و پاسخگویی به این نیاز، بنزین و محصولات مکمل تقاضای تضمین شده است. در مقابل ریسک این صنعت را می‌توان در سطح حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر، نوسانات کرک اسپرد و انقطاع جریان ورود سرمایه به پالایشگاه ها پس از تحریم و مستهلک شدن تجهیزات پالایشگاه ها دانست. به نحوی که برنامه توسعه، پالایشگاه ها را با تهدید جدی در آینده مواجه کرده است.


شرکت های پالایشی عمدتا از اختلاف نرخ هر بشکه فرآورده در برابر هر بشکه نفت منتفع می‌شوند که از آن به عنوان کرک اسپرد ذکر می‌شود. برخی پالایشگاه ها با حرکت به سمت سرمایه گذاری در زنجیره ارزش، برخی محصولات پتروشیمی را در زیر مجموعه محصولات تولیدی قرار دادند. بطور مثال می‌توان به سرمایه گذاری پالایشگاه تبریز در پتروشیمی تبریز و سرمایه گذاری پالایشگاه اصفهان در پتروشیمی اصفهان اشاره کرد.


طی دو سال اخیر بزرگترین ریسک صنعت پالایشی مربوط به ریسک نوسان کرک اسپرد بود. زیرا به واسطه بیماری کرونا قیمت نفت از اواخر سال ۹۸ روند نزولی قابل توجهی را تجربه کرد. اما با بهبود اقتصادهای جهان و حذف قرنطینه‌ها، تقاضا برای عمده محصولات پالایشی بویژه سوخت هوایی و حمل و نقل جاده ای افزایش یافت.


در حال حاضر قیمت نفت به بالاترین حالت رسیده که علت چنین امری را می توان خلاء عرضه نفت و فشار روسیه بر اکراین دانست. متغیرهایی که سبب افزایش قیمت نفت شده عمدتا متاثر از بهبود تقاضا است. پس رشد قیمت ها از این کانال کاملا به نفع شرکت های پالایشگاهی است.


تحلیل سود عملیاتی شرکت های پالایشی در بخش بهای تمام شده و فروش محصول خلاصه می‌شود. خوراک دریافتی این شرکت ها اولا همگن نیست و ثانیا مبنای محاسبه نرخ آن بر اساس محاسبات دفتر برنامه ریزی وزارت نفت به پالایشگاه ها ابلاغ می شود.


انتظار می رود روند رو به رشد سودآوری شرکت های پالایشی تا انتهای سال حفظ شود اما سهم درآمدها در سود به ازای هر سهم پالایشگاه ها حتما تغییراتی خواهد داشت. همچنین با افزایش حداقل ۳۰ درصدی کرک اسپرد سال جاری نسبت به میانگین سال گذشته، سهم بخش تولید افزایش یافته و رقم سود خالص پالایشگاه ها با کیفیت بیشتری محقق خواهد شد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0