همفکران
1401/01/20
16:25
گزارش بازار/ یک بوم و دو هوای بازار

شاخص کل بورس تهران ۲۰ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با افت ۵ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۴۵۸ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی که در یکساعت ابتدایی حدود ۱۳ هزار واحد افت را رقم زده بود، به موجب تقویت تقاضا توانست حدود ۸ هزار واحد را جبران کند. به این ترتیب در پایان بازار امروز، خبری از منفی های اول وقت نبود...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۰ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با افت ۵ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۴۵۸ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی که در یکساعت ابتدایی حدود ۱۳ هزار واحد افت را رقم زده بود، به موجب تقویت تقاضا توانست حدود ۸ هزار واحد را جبران کند.


امروز هم کوچک ها بودند که از ابتدا در مرکز توجهات قرار گرفتند. شاخص هموزن همسو با جو منفی حاکم بر بازار، یکساعت ابتدایی روندی نزولی داشت اما بعد از یکساعت به مدار صعود بازگشت و توانست سبز پوش و با رشد ۷۲۸ واحدی به کارش پایان دهد.


شبریز، وپارس و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شبندر با رشد حدود ۳ درصدی روز را به پایان رساند و دو نماد دیگر با صف خرید در سقف قیمتی بستند. خودرو، فملی و وبملت بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فملی در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. خودرو با افت حدو.د ۴ درصدی به خط پایان رسید و وبملت در مدار منفی ۳ به کارش پایان داد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا، شاوان و وسپهر، ۳۹ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۹ هزار و ۸۸۹ قرار گرفت. دماوند و هرمز نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی امروز حدود ۲۲۹ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی از بازار خارج شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۱ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


وزارت خارجه امریکا: هیچ خبر تازه‌ای از وضعیت مذاکرات هسته ای ایران وجود ندارد، توافق نه نزدیک است و نه قطعی.


واشنگتن پست از قول ارشد مقامات کاخ سفید:


دولت آمریکا قصد دارد درخواست ایران برای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی را رد کند.


معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:


بایدن هم مانند رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعتقاد دارد که نیروی قدس سپاه، گروه تروریستی است.


منابع غربی: آمریکا پیشنهاد ایران که انریکه مورا به واشنگتن برد را رد کرده


اکنون کاخ سفید قرار است ایده جدیدی به تهران ارائه کند.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و بانکی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و فرآورده های نفتی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خگستر، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز هم نفتی ها با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله و فلزات اساسی صورت گرفت. دو نماد شبریز و خگستر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای وبملت و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



معاملات هفته گذشته بازار بورس را در حالی به پایان بردیم که در آخرین روز، شاهد فشار فروشی مضاعف در کلیت بازار بودیم. در حالی که در سوی دیگر داد و ستدها شاهد اقبال به صنایع کوچک بودیم. امروز نیز بازار منفی آغاز به کار کرد و در حالی افت قیمت در بزرگان شدت بیشتری یافت که تقاضا در سمت کوچک ها قویتر بود، که این امر از چرخش منطقی نقدینگی به سمت شاخص هموزنی ها و نمادهای کمتر رشد کرده حکایت دارد. البته پس از گذشت یکساعت مجددا خریداران به میدان بازگشتند و افزایش تقاضا در کلیت بازار سهام به طور مشهودی حس شد.


به این ترتیب در پایان بازار امروز، خبری از منفی های اول وقت نبود.


صنعت خودرو تماما منفی آغاز بکار کرد ولی با رشد قیمتی عمده نمادهایش روز را به پایان رساند. خبهمن، خزامیا، خاذین و خموتور از جمله نمادهایی بودند که با صف خرید بستند. خساپا ۳- خورد و ۲۲۵ تومان شد. ایران خودرو حدود ۴ درصد افت کرد و به ۲۴۵ تومان رسید. خگستر از رشد حداکثری به رشد ۱.۸ درصدی اکتفا کرد.


بانکی ها روز منفی را پشت سر گذاشتند. وبملت با افت ۳ درصدی در قیمت ۳۸۰ تومان متوقف شد. وبصادر و وتجارت حدود ۴درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. در این میان وپارس و وشهر با صف خرید به کارشان پایان دادند.


در فلزات اساسی ها در ابتدا شدت عرضه بالا بود، اما به تدریج روند معاملات در این صنعت متعادل شد و تقاضا بهبود یافت. فاسمین، فملی و کاوه در محدوده صفر تابلو سبزپوش متوقف شدند. ذوب ۲ درصد رشد کرد و ۲۸۷ تومان شد. فولاد از ۳.۵- خود را به صفر تابلو رساند و در قیمت ۱۲۰۰ تومان بست.


عمده نمادهای شیمیایی نیز توانستند در نیمه دوم از مسیر نزولی خارج شوند و متعادل به خط پایان برسند.


پالایشی ها در سایه شبریز و شبندر توانستند از افت های شدید قیمتی در امان بمانند. شبریز با رشد حداکثری در صف خرید بست. شبندر رشد ۲.۷ درصدی داشت و ۸۲۳ تومان شد. شپنا و شتران افت بالغ بر ۱.۵ درصدی قیمت را تجربه کردند.


دارویی ها، زراعتی ها، غذایی ها، انبوه سازی ها و سرمایه گذاری ها از پرتقاضا ترین صنایع بازار امروز محسوب می شوند که اکثریت نمادهایشان با رشد قیمتی همراه شدند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای فسدید و کایتا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۰۳ درصد، سدشت با ۳.۷۳ درصد و لوتوس با ۳.۶۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام کخاک با ۳.۱۱ درصد، سخاش با ۲.۵۶ درصد و افق با ۲.۲۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز چهارشنبه ۳۸۰ تومان افزایش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۷۹۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان رسید.


انس طلا روندی افزایشی داشت و به محدوده ۱۹۴۷ دلار رسید.



انتهای خبر

0
0