ایبنا
1401/05/03
13:41
رشد ۸ درصدی اقتصاد فراتر از توان کشور نیست

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با بیان اینکه رشد ۸ درصدی اقتصاد فراتر از توان کشور نیست، گفت: برنامه توسعه هفتم باید مشکل شکاف عملکرد با اهداف را حل کند.

به گزارش خبرنگار ایبنا ، سیدشمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: تاکید بر حکمرانی در تدوین برنامه توسعه هفتم، تاکید بر کیفیت است. برنامه توسعه را باید در سطح سند حکمرانی ببینیم وگرنه تبدیل به آیین نامه اداری خواهد شد.


وی ادامه داد: اگر بهبود محیط کسب و کار را محقق نکنیم شاهد توفیقاتی در کشور نخواهیم بود.


حسینی با تاکید بر لزوم اصلاح نظام حکمرانی و تغییر در رویکرد نظام برنامه‌ریزی، اظهار کرد: به تجربه و تحلیل بین الملل توجه کمی داریم به‌نحوی که در برنامه اول به دلیل تحریم موفق نبوده ایم و در برنامه ششم هم یکی از دلایل عدم موفقیت آن تحریم بوده است و این یعنی نتوانستیم مشکلات را حل کنیم.


وی افزود: در حال حاضر اقتصاد ایران با کندی سرمایه گذاری و رشد و بیکاری و تورم مواجه است. تشکیل سرمایه ثابت از منظر تقاضا بدترین وضعیت را دارد و فشار بسیاری در تامین مالی ما بر دوش نظام بانکی است.


رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی با تاکید براینکه رشد ۸درصدی اقتصاد فراتر از توان کشور نیست، اظهار کرد: به طور رسمی از ۱۳۲۵ درگیر برنامه توسعه هستیم و سابقه ۷۶ساله داریم که خودش یک ظرفیت است.


حسینی تصریح کرد: در آن زمان مشخص کرده بودند که ۶۳میلیارد ریال پول نیاز است تا اهداف توسعه ای که تعیین کردند محقق شود. متاسفانه به اهدافی که در شاخص های مختلف رشد اقتصادی و تورم و نرخ بیکاری و … تعیین کرده بودیم نرسیده ایم.



تاب آوری اقتصاد ایران خیلی بالاست


رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه تحریم‌ها به دنبال فلج کردن اقتصاد ایران بود اما ظرفیت و تاب‌آوری اقتصاد ما خیلی بالاست و اقتصاد ایران جزو اقتصادهای بزرگ دنیاست، تاکید کرد: کشور ما ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و دارای مواهب طبیعی (اولین کشور در ذخایر نفت وگاز ، معادن معدنی (جزو ۱۰ کشور اول دنیا)، تنوع اقلیمی، وسعت سرزمینی، موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی قابل توجه، تمدن بزرگ، تنوع در محصولات، ظرفیت‌های علمی بالا و نیروی انسانی تحصیل‌کرده است که نشان می‌دهد ما در حکمرانی و مدیریت این منابع و ظرفیت‌ها مشکل داریم.


حسینی گفت: اهداف و عملکرد برنامه‌های توسعه باهم قابل قیاس نیست؛ البته بین ظرفیت و عملکرد هم فاصله خیلی زیاد است.


وی با بیان اینکه دولت روحانی بالاترین رشد نقدینگی را بجا گذاشت، تصریح کرد: تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در یک دهه گذشته منفی ۴.۴ شده است.


رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی ادامه داد: برنامه توسعه هفتم باید مشکل شکاف عملکرد با اهداف را حل کند.


وی گفت: اینبار نباید عجله کنیم بلکه در مسیر درست و آهسته حرکت کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت.


انتهای خبر

0
0