فارس نیوز
1401/02/10
18:51
تلاش پالایشی‌ها و خودرویی‌ها برای سبزکردن بورس

بورس در روزی که رمق چندانی برای صعو د نداشت، با ورود پول حقیقی روبرو شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در هفته گذشته روند صعودی داشت، اما هرچه به پایان هفته نزدیک شدیم، میزان افزایش شاخص، کاهش یافت و نهایتا در روز چهارشنبه بازار سهام با افت هفته را به پایان رساند. در جریان معاملات امروز نیز بازار سرمایه در زمینه شاخص کل با افزایش روبرو شد، اما این رشد چندان قابل توجه نبود.


برخی تحلیلگران افت شاخص در روز چهارشنبه را به علت عرضه اولیه در بازار می‌دانند و برخی معتقدند که رشد نسبی عرضه در آخرین روز کاری هفته به روندی تکرار شونده در بازار سهام تبدیل شده است.


در پایان معاملات روز شنبه بورس مشخص شد، تقاضای بازار در سطح قابل قبولی قرار دارد و رشد شاخص کل هم وزن نیز رکورد ۱۱ روز صعود متوالی را ثبت کرد. انتشار خبر حذف عوارض صادرات برای محموله‌های ماه گذشته نیز سیگنال مثبتی برای برخی از صنایع و نمادهای بازار است که بر روند بازار تاثیرگذار هستند.


علاوه بر این دو گروهی که در روزهای معاملاتی اخیر پیشران بازار بودند، یعنی خودرویی‌ها و پالایشی‌ها، امروز هم با رشد بازار را به پایان رساندند. در معاملات شنبه، دو گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی» و «فراورده‌های نفتی و کک» سبزترین گروه‌ها بودند.


* رشد شاخص های عملکردی بورس


در جریان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس رشد هزار و۶۰ واحدی را تجربه کرد و به سطح یک میلیون و ۵۲۲ هزار و ۴۸۴ واحدی رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۰.۰۷ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با افزایش سه هزار و ۴۸۸ واحدی توانست به عدد ۴۱۵ هزار و ۱۱۵ واحدی برسد و بازدهی مثبت ۰.۸۵ درصد را برای سهامداران به همراه داشته باشد. شاخص فرابورس نیز با با صعود ۵۹ واحدی توانست در سطح ۲۰ هزار و ۹۷۵ واحدی قرار بگیرد.


* افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد


در پایان معاملات امروز ارزش کل معاملات بازار سهام با افت ۵ درصدی نسبت به روز گذشته روبرو شد. ارزش کل معاملات امروز ۱۲ هزار و ۴۷ میلیارد تومان بوده است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴ هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان بود که ۳۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


ارزش معاملات خرد نیز نسبت به روز چهارشنبه کاهش ۵ درصدی داشته و به سطح پنج هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان رسیده است. سهم معاملات خرد از کل معاملات بازار سهام حدود ۴۶ درصد بوده است که در این زمینه هم ارزش معاملات خرد کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.


* ورود پول به بورس توسط حقیقی‌ها


بررسی معاملات امروز بازار سهام نشان می‌دهد، پس از یک روز، سهامداران حقیقی تصمیم به ورود پول به بورس گرفتند. امروز تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد.


نمادهای فملی (ملی صنایع مس ایران)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) در صدر شرکت‌هایی که بودند که امروز حقیقی ها از آنها خارج شدند. سهم های خزامیا (زامیاد)، پردیسح (حق نقدم سرمایه گذاری پردیس) و حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی) بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.


گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی امروز بیشترین خروج پول را شاهد بودند و گروه های محصولات غذایی و آشامیدنی و زراعت و خدمات وابسته نیز در بیشترین ورود پول را به خود اختصاص دادند.


* رشد صف‌های خرید و فروش بازار سهام


در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۲۹۹ نماد رشد قیمت داشتند و ۹۴ سهم در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، ۶۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۰۰ درصد رشد کرد و در رقم ۷۰۳ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک)، حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) و حتوکا (شرکت حمل و نقل توکا) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.


در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۱۸۱ نماد کاهش قیمت داشتند و ۴ نماد در صف فروش قرار گرفتند. به عبارت دیگر، ۳۷ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۸۱ درصد افزایش یافت و ۶.۵ میلیارد تومان شد.


در پایان معاملات امروز ۴ نماد صف فروش داشتند. نماد خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای ورنا (سرمایه ‌گذاری رنا (هلدینگ)، سبزوا (سیمان لار سبزوار) و افرا (افرانت) صف فروش را داشتند.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0