بااقتصاد
1400/12/28
14:44
سلام ۲۲ هزار واحدی شاخص کل بورس به بهار ۱۴۰۱/ امید معامله‌گران سهام به احیای برجام شدت گرفت

گزارش بازار/ ‌‌شنبه ۲۸اسفند ۱۴۰۰ آخرین روز معاملاتی بازار سهام تهران در سال ۱۴۰۰ و فراموشی زمستان سرد، با صعود ۲۲ هزار واحدی شاخص کل بورس رقم خورد و بیش از ۸۰ درصد معاملات امروز، در مدار مثبت قرار گرفت. استقبال گرم معامله‌گران بورس تهران از بهار ۱۴۰۱ با تشدید امیدواری‌ها به احیای برجام طی یکی دو روز آینده، خبر از تداوم رشد بورس در سال جدید می‌دهد. شاخص بورس تهران، با این صعود خوب، به پله یک‌میلیون و ۳۶۷ هزار واحدی رسید و در نقطه امن کانال ۱.۳ میلیون واحدی و با خاطره خوش، یک سال پر افت‌وخیز را به پایان برد.

بهار بورس تهران با سبزپوشی تمامی شاخص‌ها


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات بازارهای سهام تهران، صبح امروز شنبه ۲۸ اسفندماه، وارد مدار مثبت شد و تا پایان وقت بازار، در همین مسیر ادامه یافت. تمامی شاخص‌های بورس تهران، صعود کردند و شاخص کل هموزن، ۵۴۷۲ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۳۴۸ هزار واحدی در انتظار معاملات نوروزی است. برای شاخص کل فرابورس هم صعود ۱۷۶ واحدی رقم خورد و در نقطه ۱۸ هزار و ۳۸۰ واحدی استقرار یافت.


کورس کامودیتی‌ها با سهم‌های ریالی در جاده صعود


رشد قیمت در نمادهای بزرگ از گروه فلزات اساسی و سهم‌های ریالی و برجامی، عامل اصلی صعود شاخص کل بورس تهران بود. فولاد، فملی، شستا، وپاسار، وبملت، شپنا و خودرو، تاثیرگذاران اصلی و مثبت بر شاخص این بازار لقب گرفتند و حدود ۱۰ هزار واحدی مثبت به شاخص بورس تحمیل کردند. شستا، شپنا و شتران، سه نماد بورسی با بالاترین حجم و ارزش تراکنش‌های مثبت معاملاتی نیز در صدر این جدول ایستادند.


رشد خوب شاخص کل آیفکس در آخرین روز معاملات زمستان


افزایش حجم تقاضا در معاملات بازارهای فرابورس هم مشهود بود. شاخص کل آیفکس با حمایت نمادهای صبا، بپاس، آریا، شاوان، دماوند، فرابورس و خدیزل، که بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر آن اعمال کردند، همسو با سایر شاخص‌ها، آخرین روز معاملات امسال را سبزپوش به پایان رساند. فزر، کرمان و فرابورس، سه نماد این بازار با بیش‌ترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت، روی تابلو نمایش داده شدند.


رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۲۷۷ نماد شرکتی


معامله‌گران سهام در آخرین روز معاملاتی امسال، روی ۶۱۲ نماد شرکتی دادوستد انجام دادند و ۱۲ نماد بدون معامله، منتظر دادوستدها در بهار آینده شدند. افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۲۷۷ نماد شرکتی، ازجمله مولفه‌های مثبت بازار بودو درمقابل، ۲۰ نماد شرکتی هم با کاهش بیش از ۳ درصدی قیمت پایانی مواجه شدند. درمجموع، بیش از ۸۰ درصد دادوستدها با افزایش قیمت نهایی همراه بود.


برخورد انضباطی با ناشارن متخلف در دستور کار بورس طی سال جدید


رییس سازمان بورس اوراق بهادار از برخورد با ناشران متخلف در راستای احقاق حقوق سهام‌داران خبر داد و گفت: سازمان بورس اوراق بهادار در تلاش است تا در برخوردهای انضباطی به نحوی عمل کند که کمتر منجر به تعلیق و یا بسته شدن نمادها شود و برخورد انضباطی با شرکت‌ها و مدیران متخلف در دستور کار قرار دارد.


به گفته مجید عشقی، سازمان بورس اوراق بهادار در برخورد با متخلفان دچار یک پارادوکس شده استد و وقتی هیات‌مدیره یک شرکت تخلف می‌کند، سازمان بورس آن شرکت را از بازار اخراج می‌کند و یا نماد آن را می بندد که در واقع، با این اقدام، سهامداران آن شرکت تنبیه می شوند.


افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در سال جدید


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، مذاکرات فعلی در وین را به طور بالقوه منتج به نتایج مثبت اقتصادی برای ایران می‌داند و می‌گوید، این نتایج به‌ویژه در بخش بانکی و ارز خارجی تاثیر بیش‌تری دارد، هرچند ما برای هر سناریویی - بدبینانه یا هرچیزی - آماده هستیم.


خاندوزی، افزود: نتیجه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با اعضای گروه برجام در وین هنوز اعلام نشده است، اما فارغ از هر نتیجه‌ای برای این گفت‌وگوها، ما باید به بودجه سال آینده، نگرش محتاطانه‌ای داشته باشیم تا اداره اقتصاد کشور دچار تزلزل نشود.


به گفته وی، دولت در ابتدا بر آن بود تا اقتصاد را به ثبات برسانده و سپس مشوق‌هایی را برای رشد همه‌جانبه در نظر بگیرد. در چند ماهه گذشته بخشی از هدف نخست به دست آمده است و این راهبرد با کاهش تورم نقطه به نقطه ماهانه (از یک ۳.۸ درصد افزایش به ۱.۶ درصد) در چارچوب بودجه ۲۰۲۲ که در سال جدید ایرانی از ۲۱ مارس شروع می‌شود، باید ادامه پیدا کند.


خاندوزی تصریح کرد: ما همچنین می‌خواهیم رشد هزینه‌های جاری را کاهش دهیم که در بودجه سال ۲۰۲۱ این رقم حدود ۶۰ درصد بود. این میزان در لایحه جدید به ۳۸ درصد کاهش یافته است و افزایش درآمدهای مالیاتی نیز در دستور کار قرار دارد.


خلف وعده صندوق توسعه ملی برای واریز پول به صندوق تثبیت بازار


رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه، گفت: بر اساس وعده‌های داده شده قرار بر این بود تا به‌صورت ماهانه رقمی حدود ۶۵۰ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود که این اقدام به مرحله اجرا نرسید اما همچنان پیگیری‌ها ادامه دارد.


به گفته محسن خدابخش، صندوق تثبیت در حال پیگیری برای ورود نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه است اما تاکنون اقدام جدی از سوی نهاد مربوط انجام نشده است.


پرداخت پول به صندوق تثبیت بدون امضای قرارداد با بورس خطاست !


به دنبال اعلام مسئولان بورس مبنی بر پرداخت نکردن منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، این صندوق اعلام کرد که به تعهداتش پایبند است، اما با توجه به این که صندوق تثبیت بازار هنوز قراردادی را صندوق توسعه ملی امضا نکرده، به لحاظ حقوقی پرداخت پول به آن خطاست.


افزایش ۱۰ برابری سقف خرید سهام استقلال و پرسپولیس برای حقیقی‌ها


حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، از افزایش سقف خرید سهام سرخابی‌ها برای حقیقی‌ها خبر داد و گفت: از امروز شنبه ۲۸ اسفند سهم خرید اشخاص حقیقی در نماد سرخابی‌ها ۱۰ برابر می‌شود و از ۳۰۰ هزارتومان به ۳ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.


در همین زمینه، میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس، نیز اعلام کرد که اطلاعیه افزایش سقف خرید سهام سرخابی‌ها عصر امروز منتشر می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار سهام، با حجم ۹۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۶۸۰۰ میلیارد تومان بود. از این مبلغ بیش از ۴۶۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۷۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۲۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان رقم خورد.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز هم به بیش از ۳۴۶۰ میلیارد تومان رسید و از این میزان، ۲۱۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد بورس اختصاص یافت که ۲۶۹ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌ها به افراد حقیقی بورس انجام شد. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای وبملت، شپنا و خودرو اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، وبیمه و تجلی متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات در آخرین روز بازار سهام در سال ۱۴۰۰، به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۲۶۲ ، ۲۱۲ و ۱۹۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس:۱.۳۶۷.۲۴۶.۷۲ (۲۲۲۲۹.۱۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۴۸.۲۶۹.۸۰ (۵۴۷۲.۰۸افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۶۲۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، فملی و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۲۰۴.۰۹ (۱۷۶.۴۶افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۲۴۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۱ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: صبا، بپاس و آریا


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0