فارس نیوز
1401/05/23
09:58
ضرورت عرضه لاستیک در بورس کالا/ گرفتاری لاستیک‌سازان در پیچ‌و‌خم اداری صادرات

رئیس انجمن صنعت لاستیک با تاکید بر ضرورت عرضه لاستیک در بورس کالا، گفت: هزینه‌های تولید لاستیک از پارسال تاکنون ۷۷ درصد رشد کرده است.

حمیدرضا عبدالمالکی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: هزینه قیمت مواد اولیه تولید لاستیک و تایر براساس اسناد مالی که در کدال منتشر کرده‌ایم ۷۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است. اما آنچه در ستاد تنظیم بازار برای رشد قیمت تایر داده شده است فقط ۳۰ درصد اجازه افزایش داده که این مسئله سبب زیان تولیدکنندگان تایر می‌شود.


وی در مورد اینکه کدام شرکت‌های لاستیک‌سازی در بورس حضور دارند، گفت: شرکت‌هایی مانند ایران تایر، بارز، یزدتایر، آرتاویل و کویرتایر هستند که کل زیان صنعت لاستیک ۵ درصد شده است.


رئیس انجمن صنعت لاستیک عنوان کرد: قبلا محصولات تایرسازی در بورس کالا عرضه می‌شد اما وزارت صنعت از آن جلوگیری کرد چون در بورس کالا در یک فرایند رقابتی قیمت دوگانه در بازار شکل گرفت بنابراین از عرضه تایر در بورس کالا از آذر سال گذشته جلوگیری به عمل آمد.


عبدالمالکی اضافه کرد: صادرات به صورت محدود آزاد است اما بروکراسی خسته کننده‌ای دارد. برای لاستیک‌های سواری ۱۰ درصد حجم تولید و برای لاستیک‌های کشاورزی ۳۰ درصد، اجازه صادرات می‌دهند اما برای هر بار باید دو ماه نامه‌نگاری و پیگیری انجام شود.


وی بیان کرد: ۳۰ درصد از مواد اولیه تولید لاستیک وارداتی و ۷۰ درصد داخلی است که قیمت مواد وارداتی از ۳۵ درصد تا برخی مواد تا ۴۰۰ درصد رشد داشته است، در مورد مواد داخلی قیمت شناور است و براساس نرخ دلار و قیمت جهانی نفت تغییر پیدا می‌کند.


رئیس انجمن صنعت لاستیک گفت: دوده صنعتی که وزن زیادی در صنعت تایرسازی دارد و ۲۳ درصد هزینه و وزن تایر را تشکیل می‌دهد نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد رشد قیمت داشته است. همچنین کائوچوی مصنوعی به عنوان ماده اولیه تولید لاستیک بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته در حالیک ه قیمت محصول نهایی است فقط ۳۰ درصد افزایش یافته است. با این حال دولت می‌خواهد از جیب تولیدکنندگان لاستیک به دلالان سود برساند چون تفاوت قیمت لاستیک از تولید تا بازار بستگی به انواع لاستیک بین ۱۵ تا ۶۰ درصد وجود دارد.


عبدالمالکی عنوان کرد: در سایزهای مختلف لاستیک اختلاف قیمت زیاد است و بیشترین اختلاف مربوط به لاستیک‌های TBR یعنی لاستیک‌های رادیال باری و اتوبوس به چشم می‌خورد، در مورد خودروهای سواری هم تفاوت قیمت وجود دارد.


وی ضمن تشریح مطالبه تولیدکنندگان لاستیک ‌اظهار داشت: خروج لاستیک از شمول قیمت‌گذاری و اینکه قیمت‌گذاری توسط واحدهای صنفی براساس رقابت و عرضه و تقاضا تعیین شود، کمک بانک‌ها به پروژه‌های روی زمین مانده و اعطای تسهیلات و حمایت مالی از حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت تایرسازی که بلاتکلیف مانده است و حذف بروکراسی از صادرات و افزایش سهمیه صادرات لاستیک، جزو خواسته‌های ما از دولت است.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0