همفکران
1401/02/10
15:40
گزارش بازار/ پیشتازی شاخص هموزن

شاخص کل بورس تهران دهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱را با رشد ۱۰۰۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۵۲۲ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی در نیمه اول معاملات توانست بیش از ۲ هزار واحد رشد را رقم بزند، اما بعد از آن به موجب فزونی عرضه ها، روندی نزولی گرفت و بیشتر راه رفته را بازگشت. به این ترتیب اگرچه مثبت بسته شد اما...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران دهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱را با رشد ۱۰۰۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۵۲۲ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی در نیمه اول معاملات توانست بیش از ۲ هزار واحد رشد را رقم بزند، اما بعد از آن به موجب فزونی عرضه ها، روندی نزولی گرفت و بیشتر راه رفته را بازگشت. به این ترتیب اگرچه مثبت بسته شد اما به نسبت روز چهارشنبه تغییر محسوسی نداشت.


امروز باز هم برتری تقاضا از آن کوچک های بازار بود. به این ترتیب امروز نیز شاخص هم‌وزن یک گام جلوتر از دماسنج اصلی بازار بود و موفق شد بازدهی ۰.۸۵ درصدی را به ثبت برساند.


شپنا، حکشتی و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شپنا با رشد بیش از ۳.۵ درصدی روز را به پایان برد. حکشتی در سقف قیمتی با صف خرید بست. شبندر در محدوده مثبت ۱.۸ درصدی متوقف شد. فولاد، شستا و تاپیکو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. فولاد افت بالغ بر ۱ درصدی قیمت را تجربه کرد و دو نماد دیگر در محدوده ۲- به کارشان پایان دادند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای غصینو و سمگا و شرانل، حدود ۶۰ واحد افزایش یافت و در سطح ۲۰ هزار و ۹۷۵ واحد قرار گرفت. صبا و شجم نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز تنها ۱۲ میلیارد تومان پول از سوی حقیقی ها از بازار خارج شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۵ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز غذایی ها پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. دو نماد خزامیا و پردیسح بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فملی و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران استارت نخستین روز کاری هفته جاری را متعادل زد. از همان ابتدا مورد توجه بودن کوچک های بازار امری مشهود بود. خط روند شاخص کل طی روز جاری نشان می دهد که در نیمه اول اقبال به بزرگان بد نبود اما پس از شدت گرفتن عرضه ها در صنعت خودرو، خریداران ناچار به عقب نشینی شدند.


ورنا بیشتر روز را در صف فروش سپری کرد و در نهایت به زیر ۶۰۰ تومان رفت. خگستر افت بالغ بر ۴ درصدی قیمت را تجربه کرد و در قیمت ۴۱۵ تومان بسته شد. خساپا و خودرو هردو ۴- خوردند و به ترتیب به ۲۱۰ تومان و ۲۳۹ تومان رسیدند. خاور و خزامیا از جمله نمادهای پرتقاضای این صنعت بودند که در سقف قیمتی با صف خرید بستند.


بانکی ها که در نیمه دوم تا حدودی با افزایش تقاضا همراه شدند، در مجموع متعادل بودند. وبصادر علیرغم پیشروی تا ۳.۵+ در محدوده صفر تابلو از حرکت بازایستاد. وبملت ۱- خورد و ۳۶۲ تومان شد. وتجارت اما با رشد بیش از ۱ درصدی در محدوده ۲۱۴ تومان متوقف شد. وپارس با برتری فروشندگان مواجه بود و ۳.۵ درصد افت قیمتی را رقم زد.


عمده نمادهای فلزات اساسی متعادل بودند اما افت قیمتی شامل حالشان شد. البته کاوه با رشد ۲ درصدی به ۱۲۳۳ تومان رسید و فاسمین ۱.۵ درصد بالا آمد و ۲۱۶۹ تومان شد. فولاد مبارکه ای که گزارش های خوبش جز ارزانترین های بازار است، امروز با افت ۱ درصدی در قیمت ۱۱۹۳ تومان به کارش پایان داد.


دارویی ها و سیمانی ها امروز از صنایع مورد توجه بورس بازان بودند و عمدتا رشد قیمتی را تجربه کردند. در دارویی ها دشیمی و دجابر و دعبید با رشد حداکثری در صف خرید بستند. با توجه به عرضه سهم ددانا، میتوان انتظار داشت که بازی دجابر هنوز تمام نشده است. دابور ۳.۶+ خورد و ۲۶۷۹ تومان شد. دتوزیه با رشد ۱.۵ درصدی، ۳۴۲۰ تومان شد. در صنعت سیمان شاهد تشکیل صف خرید بر نمادهای سقاین و سکرد بودیم گه تا انتها این صفوف پابرجا ماند. سخوز بیش از ۳ درصد رشد کرد و به بالای ۲۸۰۰ تومان رسید. سفارس که در سطوح ۱۹۶۰-۱۹۵۰ میتواند گزینه ای جذاب باشد، امروز در مرز صفر معاملاتی درجا زد و در محدوده ۲۰۰۸ تومان متوقف شد.


پالایشی ها از آن دسته گروه های پرطرفدار امروز بودند. شپنا پرتقاضاتر دنبال شد و با رشد ۳.۶ درصدی خود را ۶۵۱ تومان رساند. شبندر حدود ۲ درصد بالا آمد و ۹۰۱ تومان شد. شتران در مدار مثبت ۱ درصدی در قیمت ۵۷۱ تومان به کارش پایان داد. زمزمه سود های قابل توجه در گزارشات ۱۲ماهه این گروه، میتواند یکی از دلایل جذاب شدنشان باشد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای آبین، شنفت و زفکا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای زفکا، بتک و غمینو بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۶.۳ درصد، شگل با ۴.۰۳ درصد و فسازان با ۳.۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام نمرینو با ۳.۶۷ درصد، بسویچ با ۳.۴۳ درصد و سفار با ۳.۳۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۱۶۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید به ۱۳ میلیون و ۱۱۹ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۷ درصد افت ارزش داشت و به محدوده ۱۸۹۷ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0