بورس۲۴
1402/02/17
12:53
نگاهی به شرکت توسعه معادن و فلزات از نگاه تحلیل

بورس ۲۴ - بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در فروردین ماه ۱۴۰۲ با افزایش ۸۹۶ میلیاردی نسبت به انتهای اسفند ۱۴۰۱ به ۲۳.۵ همت رسید، که...

نگاهی به شرکت توسعه معادن و فلزات از نگاه تحلیل

بورس۲۴ : بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در فروردین ماه ۱۴۰۲ با افزایش ۸۹۶ میلیاردی نسبت به انتهای اسفند ۱۴۰۱ به ۲۳.۵ همت رسید.


حدود ۶۵٪ از منابع شرکت (معادل ۱۵.۲۸ همت) در صنایع بورسی و مابقی (معادل ۸.۲۹ همت) در صنایع غیر بورسی تمرکز یافته است.


وجوه سرمایه گذاری شده در صنایع بورسی ( ۱۵.۲۸ همت ) در انتهای فروردین ماه ۱۴۰۲ در بازار بورس اوراق بهادار، ۱۸۲ همت ارزش گذاری شده است. صنعت استخراج کانه های فلزی وزن سنگینی در پرتفوی شرکت داشته و ۱۴۶.۴ همت ( معادل ۸۰٪) از ارزش بازار سبد بورسی شرکت را تشکیل داده است.


مبلغ سرمایه گذاری اولیه در این صنعت ۱۱.۶ همت گزارش شده است. صنعت فلزات اساسی در با سهم ۳۰ همتی (معادل ۱۶.۶٪) از ارزش بازار، در جایگاه دوم تخصیص منابع جای دارد. وجوه سرمایه گذاری شده در این صنعت بورسی، ۱.۹۲ همت محاسبه شده است.


در فروردین ماه ۱۴۰۲، مبلغ ۶۴.۴ میلیارد تومان جهت تحصیل سهام واحد های بورسی به شرح زیر پرداخت شده است:


1

در این ماه ، مجموعا ۷.۵۴ میلیارد از سرمایه گذاری های واحد تجاری به بهای تمام شده ۶.۹۳ میلیارد تومان فروخته شده و سودی معادل ۶۰۳ میلیون تومان شناسایی شده است.


بیشترین سود ( معادل ۵۸۰ میلیون تومان ) از محل واگذاری ۱۷۷ هزار سهم شرکت سرمایه گذاری و توسعه خوزستان ( وثخوز ) به قیمت ۳.۳۵۳ تومان حاصل شده است. ( بهای تمام شده هر سهم ۷۱ تومان ).


در انتهای فروردین ۱۴۰۲ ، کیک سرمایه گذاری های بورسی شرکت به شرح زیر است:


توجه فرمایید که در این نمودار ، ارزش بازار سهام و حق تقدم های سنگ آهن گل گهر یک جا در نظر گرفته شده است.


لازم به ذکر است که بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی شرکت نیز در فروردین ۱۴۰۲ با افزایش ۸۳۹ میلیاردی نسبت به ابتدای دوره ، به ۸.۲۹ همت رسیده است.


مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان به منظور تحصیل ۱.۵ میلیارد سهم شرکت کاوند نهان زمین و مبلغ ۷۱.۲ میلیارد تومان به منظور تحصیل ۷۱۲.۵ میلیون سهم شرکت یاقوت توسعه معادن و فلزات خاورمیانه سرمایه گذاری شده است.


در انتهای فروردین ۱۴۰۲، شرکت مالک ۳.۵ میلیارد عدد سهم شرکت کاوند نهان زمین بوده و حق مالکیت ۱۰٪ در این شرکت دارد. این شرکت از واحد های زیر مجموعه چادر ملو و گل گهر بوده و از مامویت های اصلی این شرکت می توان به گسترش فعالیت های معدنی در خارج از کشور نام برد.


به همین منظور ، سه شرکت معدنی صنعتی چادرملو ، گل گهر و سرمایه گذاری امید با همکاری یک دیگر و به صورت غیر مستقیم از طریق شرکت کاوند نهان زمین در چند شرکت فعال در قزاقستان سرمایه گذاری کرده اند.


بر طبق آخرین اخبار، کاوند نهان زمین دارای سه سایت معدنی در داخل کشور و یک سایت در کشور قزاقستان می باشد. ( معدن مس بورلی قزاقستان ).


کاوند نهان زمین همچنین نقش قابل ملاحظه ای در تامین مواد اولیه صنایع معدنی و فلزی کشور دارد. از جمله پروژه های در دست اقدام این شرکت می توان به طرح های زیر اشاره کرد:


پروژه در دست اقدام تولید بریکت سرد با ظرفیت ۷۰ هزار تن در سال. پروژه در دست اقدام تولید ۳ هزار تن کاتد مس در سال و ۶۰ هزار تن کناسنتره مس با عیار ۲۴٪


2

در تاریخ نگارش این مقاله ، اهم اطلاعات تابلوی سهام به شرح زیر است:


قیمت پایانی : ۷.۱۶۰ ریال


ارزش بازار: ۱.۳۷۷.۷۸۴ میلیارد


نسبت p/e : ۱۰.۳۳


نسبت p/e گروه : ۱۵.۰۵


بازدهی از ابتدای اسفند ماه : ۴۳٪


تابلوی معاملاتی سهم نیز در روز شنبه مورخه ۱۶/۰۲/۱۴۰۲ به شرح زیر می باشد:


تعداد ۱۱۷ میلیون سهم بین معامله گران دست به دست شد که با توجه به سوابق معاملاتی سهم ، حجم نرمالی در نظر گرفته می شود. ۹۱٪ معادل ۱۰۷ میلیون توسط حقیقی ها و مابقی نیز توسط حقوقی ها خریداری شده است.


در سمت عرضه نیز ، ۶۹٪ معادل ۸۱ میلیون توسط حقیقی ها عرضه شده است.


3

نمودار تکنیکال سهم نیز به شرح زیر می باشد:


5
انتهای خبر

0
0