بااقتصاد
1400/06/20
22:23
مقایسه آخرین عملکرد چند شرکت بزرگ فولادی

در مطلب پیش‌رو به بررسی آخرین وضعیت عملکردی نمادهای ذوب، فخاس، فخوز، ارفع، هرمز و کاوه پرداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، فولاد یکی از کالاهای مهم و تاثیرگذار در رشد و توسعه صنعتی کشورهاست، که پس از نفت و گاز دومین کالای پر حجم تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد و تعداد زیادی از صنایع پایه از قبیل حمل‌ونقل، ساختمان، ساخت ماشین‌آلات، معدن و دیگر صنایع مرتبط با تولید و انتقال انرژی به صنعت فولاد وابسته هستند. از این رو بهبود و توسعه این صنعت از اهمیت ویژه‌ای در توسعه اقتصادی کشورها برخوردار است. ایران دارای ذخایر بسیار سنگ آهن بوده و رتبه دهم در تولید سنگ آهن و از حیث ذخایر گاز طبیعی، جایگاه دوم در دنیا را به خود اختصاص داده است. اما دلایل متعددی که مهم‌ترین آن نامتوازن بودن زنجیره تولید فولاد است باعث شده که ایران به جایگاه شایسته خود در تولید فولاد دست نیابد.


بررسی صنعت در ابعاد جهانی


تولید جهانی فولاد از ۲۸ میلیون تن در سال ۱۹۰۰ با افزایش ۶ برابری به ۱۸۹ میلیون تن در سال ۱۹۵۰ و در نهایت به ۱۶۸۹ میلیون تن در سال ۲۰۱۷ میلادی رسیده است. در تمامی این دوران با توجه به نوسانات و بحران‌های جهانی اقتصادی روند تولید فولاد رو به رشد و صعودی بوده است و از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد با ظهور کشور جین در عرصه تولید فولاد این روند صعودی با شیب بیشتری افزایش یافته است به طوری که ۴۰ درصد تنها در ۲ دهه گذشته شاهد تولید این فلز بوده‌ایم.


اکنون چین با ۴۹.۲ درصد، سایر کشورهای آسیا با ۱۳.۴ درصد و اتحادیه اروپا با ۱۰ درصد بیشترین میزان تولید فولاد را به خود اختصاص داده‌اند.


عوامل مواثر بر نرخ جهانی فولاد


رشد اقتصادی کل دنیا، جنگ تجاری بین آمریکا و چین، افزایش ساخت و ساز در چین و بالا و پایین رفتن ارزش دلار آمریکا عوامل اصلی و تاثیرگذار بر قیمت جهانی این فلز اساسی به شمار می‌روند.


مقایسه شش شرکت فولادی


فولاد کاوه جنوب کیش(کاوه): این شرکت با سرمایه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی و ظرفیت اسمی شمش فولاد ۱٫۲۰۰٫۰۰ تن واقع در اصفهان است. کاوه در دوره سه ماهه منتهی به خردادماه سال جاری با رشد ۲۲۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل درآمد عملیاتی ۴۹۹۵ میلیارد تومانی داشته است.


سودعملیاتی و سود ناخالص شرکت در این دوره به ترتیب با رشد ۱۲۸ و ۱۱۳ درصدی به ۸۵۹ و ۹۷۶ میلیارد تومان رسیده‌اند.


سودخالص شناسایی شده کاوه در این دوره ۷۲۲ میلیارد تومان بوده است که ۱۷۹ درصد رشد را نسبت به سه ماهه سال مالی قبل نشان می‌دهد.


حاشیه سودناخالص و حاشیه سود خالص در این دوره به ترتیب ۱۹.۵ و ۱۴ درصد بوده است.


فولاد خوزستان (فخوز): این شرکت با سرمایه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی و ظرفیت اسمی شمش فولاد ۳٫۸۰۰٫۰۰ تن واقع در اهواز است. فخوز در دوره سه ماهه منتهی به خردادماه سال جاری با رشد ۱۲۷ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل درآمد عملیاتی ۱۰۹۰۷ میلیارد تومانی داشته است.


سودعملیاتی و سود ناخالص شرکت در این دوره به ترتیب با رشد ۲۰۸ و ۲۳۳ درصدی به ۴۱۳۸ و ۴۹۲۱ میلیارد تومان رسیده‌اند.


سودخالص شناسایی شده فخوز در این دوره ۳۷۶۴ میلیارد تومان بوده است که ۲۰۶ درصد رشد را نسبت به سه ماهه سال مالی قبل نشان می‌دهد.


حاشیه سودناخالص و حاشیه سود خالص در این دوره به ترتیب ۴۵ و ۳۴.۵ درصد بوده است.


فولاد هرمزگان جنوب (هرمز): این شرکت با سرمایه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی و ظرفیت اسمی شمش فولاد ۱٫۵۰۰٫۰۰ تن واقع در بندرعباس است. هرمز در دوره سه ماهه منتهی به خردادماه سال جاری با رشد ۲۱۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل درآمد عملیاتی ۵۲۴۶ میلیارد تومانی داشته است.


سودعملیاتی و سود ناخالص شرکت در این دوره به ترتیب با رشد ۲۸۹ و ۲۶۰ درصدی به ۱۹۶۰ و ۲۰۴۱ میلیارد تومان رسیده‌اند.


سودخالص شناسایی شده هرمز در این دوره ۱۶۶۱ میلیارد تومان بوده است که ۲۹۸ درصد رشد را نسبت به سه ماهه سال مالی قبل نشان می‌دهد.


حاشیه سودناخالص و حاشیه سود خالص در این دوره به ترتیب ۳۹ و ۳۲ درصد بوده است.


آهن و فولاد ارفع (ارفع): این شرکت با سرمایه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی و ظرفیت اسمی شمش فولاد ۸۰۰٫۰۰۰ تن واقع در یزد است. ارفع در دوره سه ماهه منتهی به خردادماه سال جاری با رشد ۵۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل درآمد عملیاتی ۱۶۷۳ میلیارد تومانی داشته است.


سودعملیاتی و سود ناخالص شرکت در این دوره به ترتیب با رشد ۴ و ۵۷ درصدی به ۴۳۰ و ۵۲۵ میلیارد تومان رسیده‌اند.


سودخالص شناسایی شده فخوز در این دوره ۴۶۹ میلیارد تومان بوده است که ۴۰ درصد رشد را نسبت به سه ماهه سال مالی قبل نشان می‌دهد.


حاشیه سودناخالص و حاشیه سود خالص در این دوره به ترتیب ۳۱ و ۲۸ درصد بوده است.


فولاد خوزستان (فخاس): این شرکت با سرمایه ۱۱۹۰ میلیارد تومانی و ظرفیت اسمی شمش فولاد ۱٫۶۰۰٫۰۰۰ تن واقع در نیشابور است. فخاس در دوره سه ماهه منتهی به خردادماه سال جاری با رشد ۲۱۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل درآمد عملیاتی ۳۱۵۷ میلیارد تومانی داشته است.


سودعملیاتی و سود ناخالص شرکت در این دوره به ترتیب با رشد ۲۶۸ و ۲۶۲ درصدی به ۱۱۹۶ و ۱۱۸۶ میلیارد تومان رسیده‌اند.


سودخالص شناسایی شده فخاس در این دوره ۱۰۳۹ میلیارد تومان بوده است که ۳۱۶ درصد رشد را نسبت به سه ماهه سال مالی قبل نشان می‌دهد.


حاشیه سودناخالص و حاشیه سود خالص در این دوره به ترتیب ۳۷.۵ و ۳۳ درصد بوده است.


ذوب آهن اصفهان (ذوب): این شرکت با سرمایه ۶۱۵۰ میلیارد تومانی و ظرفیت اسمی شمش فولاد ۲٫۵۰۰٫۰۰ تن واقع در اصفهان است. ذوب در دوره سه ماهه منتهی به خردادماه سال جاری با رشد ۱۳۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل درآمد عملیاتی ۷۵۸۵ میلیارد تومانی داشته است؛ از مجموع درآمد عملیاتی شرکت ۳۸۵۲ میلیارد تومان از طریق فروش داخلی و ۳۷۳۳ میلیارد تومان از طریق فروش صادراتی حاصل شده است.


مقدار فروش شرکت از ۵۹۰ هزار تن در دوره سه ماهه سال قبل به ۵۳۸ هزار تن رسیده است.


سودعملیاتی و سود ناخالص شرکت در این دوره به ترتیب با رشد ۲۸۴ و ۲۴۲ درصدی به ۱۵۵۷ و ۲۱۸۶ میلیارد تومان رسیده‌اند.


سودخالص شناسایی شده فخاس در این دوره ۱۰۹۳ میلیارد تومان بوده است که ۴۱۶ درصد رشد را نسبت به سه ماهه سال مالی قبل نشان می‌دهد.


حاشیه سودناخالص و حاشیه سود خالص در این دوره به ترتیب ۲۹و ۱۴ درصد بوده است.


2021-09-11 20_58_56-Book (11) (3) - Excel (Product Activation Failed)
انتهای خبر

0
0