کوین ایران
1400/10/06
17:19
کامل‌ترین آموزش کار با سایت اتر اسکن etherscan.io

اتر اسکن etherscan.io یک مرورگر بلاک‌چین اتریوم است. این وب‌سایت به شما اجازه می‌دهد تا درباره تراکنش‌ها، بلاک‌ها، آدرس کیف پول‌‌های رمز ارزی، قراردادهای هوشمند و دیگر ا...

اتر اسکن etherscan.io یک مرورگر بلاک‌چین اتریوم است. این وب‌سایت به شما اجازه می‌دهد تا درباره تراکنش‌ها، بلاک‌ها، آدرس کیف پول‌‌های رمز ارزی، قراردادهای هوشمند و دیگر اطلاعات آنچین، جستجو کنید. این مرور‌گر یکی از بهترین مرورگر‌های شبکه اتریوم محسوب می‌شود و استفاده از آن رایگان است.


استفاده از اتر اسکن می‌تواند به‌عنوان یک ابزار کمکی، بسیار مفید واقع شود. برای این‌که بدانید دقیقا چطور با یک بلاک چین، کیف پول و اپلیکیشن‌های آن در ارتباط باشید، اتر اسکن ابزار مفیدی خواهد بود. همچنین با دراختیار داشتن چنین اطلاعاتی می‌توانید امنیت خود را بیش‌ازپیش تضمین کنید و رفتارها و معاملات مشکوکی که منجر به آشفتگی بازار می‌شوند را تشخیص دهید.


برای این‌که از اتر اسکن استفاده کنید، به یک کیف‌پول رمز ارزی ، شناسه تراکنش (TXID)، آدرس قرارداد یا دیگر اطلاعات شناسایی برای وارد کردن در نوار جستجو، نیاز دارید. اطلاعاتی که درنتیجه‌ی جستجو مشاهده خواهید کرد به نوع جستجوی شما بستگی دارد، اما اکثر آن‌ها اطلاعاتی درباره تراکنش‌ها، آدرس‌ها، تاریخ‌ها و حجم معاملات است. همچنین می‌توانید ازطریق اتر اسکن مستقیما با قرارداد هوشمند موردنظر در ارتباط باشید، تراکنش ثبت کنید، کارمزد تراکنش‌ها را بررسی کرده و درباره وضعیت ایردراپ (Airdrop) جستجو کنید.


اگر از شبکه اتریوم استفاده‌ای به‌جز نگه‌داشتن سرمایه می‌کنید، حتما روش استفاده از اطلاعات بلاک چین را یاد بگیرید و از اطلاعات بسیار مهمی که دراختیارتان می‌گذارد، استفاده کنید. اتر اسکن یک گزینه بسیار محبوب و کارا و بهترین فضا برای یادگیری مفاهیم پایه بلاک چین است. شما می‌توانید بدون آن‌که به کیف‌پول متصل شوید یا حتی بدون داشتن حساب، از امکاناتی که اتر اسکن ارائه می‌دهد استفاده کنید.


اجازه دهید ابتدا با روش‌های معمول استفاده از اتر اسکن آشنا شویم و راجع به کاربرد اطلاعاتی که از این سایت به‌دست خواهید آورد صحبت کنیم.


اتر اسکن چیست؟ (Ether Scan)

اتر اسکن یک مرورگر بلاک است که به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعاتی درباره تراکنش‌ها، قراردادهای هوشمند، آدرس‌ها و… که توسط شبکه اتریوم میزبانی می‌شوند را دراختیار داشته باشید. تمام تعاملات در شبکه اتریوم عمومی است و اتر اسکن این امکان را به‌شما می‌دهد تا از آن مثل یک موتور جستجو استفاده کنید و به هر اطلاعاتی که لازم دارید دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید بااستفاده از یک شناسه تراکنش (Transaction ID) تمام اطلاعات مربوط، ازجمله توکن مبادله‌شده، قرارداد هوشمند و آدرس کیف‌پولی که توکن‌ها به آن منتقل شده را مشاهده کنید.


نیاز نیست برای استفاده از اتر اسکن ثبت‌نام کنید، اما می‌توانید با ثبت‌نام و ساخت یک اکانت، از امکانات بیشتری بهره‌مند شوید. به‌عنوان نمونه می‌توانید با تنظیم آلارم (هشدار) از انجام یک تراکنش خاص باخبر شوید، به امکانات بیشتری در جستجو دسترسی داشته باشید و یا اطلاعات موردنظر خود را به تفکیک، ثبت و ذخیره کنید.


این نکته را درنظر داشته باشید که اتر اسکن ابزاری برای جستجوی اطلاعات بلاک چین یا قراردادهای هوشمند است و شما نمی‌توانید از آن به‌عنوان ابزاری برای معامله استفاده کنید . برای چنین اموری شما باید یک کیف‌پول رمز ارزی مستقل مثل MetaMask یا Trust Wallet داشته باشید.


چرا باید از اتر اسکن ( Ether Scan ) استفاده کنیم؟

اتر اسکن یکی از قابل اعتما‌دترین و محبوب‌ترین مرورگرهای بلاک برای اتریوم است. اما بااین‌حال بسیار مهم است که بدانید چرا باید به‌وسیله اتر اسکن اطلاعات آنچین یک شبکه را مورد بررسی قرار داد و درمجموع این کار چه فوایدی دارد؟ داشتن اطلاعات بیشتر از چگونگی ارتباطات یک بلاکچین و ساختار تعاملات آن، به‌شما کمک می‌کند تا درک بهتری از ساختار اپلیکیشن‌ها و تراکنش‌ها داشته باشید و درکل برای رسیدن به اهداف تجاری خود دقیق‌تر عمل کنید. همچنین همان‌طور که گفته شد این اطلاعات می‌تواند امنیت شما را تامین کند و تعاملات مشکوک را به‌شما نشان دهد.


به عنوان نمونه، گزینه هشدار نهنگ‌ها (whale alert) این امکان را دراختیار شما قرار می‌دهد که به محض این‌که حجم قابل‌توجهی از یک سرمایه رمز ارزی در یک صرافی جابه‌جا شد، خبردار شوید. اگرچه همیشه این‌طور نیست اما ممکن است گاهی این جابه‌جایی‌ها نشان از یک فروش بزرگ و آغاز یک آشفتگی قیمتی باشد. همچنین شما می‌توانید ببینید که سرمایه‌گذاران یک پروژه، از توکن‌های خود چگونه استفاده می‌کنند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که پروژه‌های کلاه‌برداری یا روبه شکست را تشخیص دهید؛ چراکه در چنین شرایطی است که سرمایه‌گذاران اصلی یک پروژه، اقدام به آزاد کردن سرمایه خود می‌کنند.


آموزش اتر اسکن

چگونه یک تراکنش یا یک کیف پول را در شبکه اتریوم تعقیب کنیم؟

یکی از امکانات اساسی اتر اسکن تعقیب تراکنش‌ها است. فهم این مطلب که چگونه جریان مبادلات رمز ارزتان را پیگیری کنید، کلیدی برای دسترسی به باقی اطلاعات مهم یک بلاک چین است. به عنوان مثال فرض کنید شما ۰.۰۲۵ اتر از کیف‌پول خود برای آدرس زیر فرستاده‌اید:


۰x۴۸۰bbcb۳۶۸۱۹۷d۴۴c۶f۵۴a۷۳۸e۵۹c۳۳eff۰۰۴b۶a


همچنین برای انجام این تراکنش مقدار ۰.۰۰۱۵۵۹۲۱۲۶۷۴۵۳۷ اتر کارمزد پرداخت کرده‌اید. بعد از انجام این تراکنش، کیف‌پول شما یک شناسه تراکنش (TXID) دراختیارتان قرار می‌دهد:


۰x۸۰a۳cc۰f۳۴۴۶۵۱b۳de۷۴۵b۲f۱efbe۸d۳۵d۴f۳۴۸e۹۵b۳۴۵c۸a۸۴۰ebf۹۵۵۴۱۴fa۵


آموزش ردیابی تراکنش در اتر اسکن ( Ether Scan )

می‌خواهیم شناسه موردنظر را بررسی کنیم و از ارسال موفق آن به کیف‌پول مقصد مطمئن شویم.


وارد صفحه اصلی سایت اتر اسکن شوید و نوار جستجو را در بالای صفحه پیدا کنید.


آموزش اتر اسکن

شناسه تراکنش (TXID) را کپی کرده و در نوار جستجو قرار دهید؛ سپس روی دکمه جستجو کلیک کنید.


آموزش اتر اسکن

حالا می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به تراکنش موردنظر را در این جدول مشاهده کنید:


اتر اسکن

با کلیک روی see more می‌توانید جزئیات بیشتری از اطلاعات مربوط به تراکنش را مشاهده کنید. اما اجازه دهید فعلا با اطلاعات پیش‌فرض ادامه دهیم.


اتر اسکن

از اطلاعات بالا به‌سادگی می‌توان فهمید که تراکنش موردنظر با موفقیت انجام شده و مورد تایید قرار گرفته است. علاوه‌براین می‌توانید برای مشخص شدن وضعیت تراکنش خود، کیف‌پول مقصد را مورد بررسی قرار دهید.


بررسی کیف‌پول مقصد در اتر اسکن ( Ether Scan )

برای این‌کار باید دوباره به نوار جستجو برگردید و این‌بار آدرس کیف‌پول مقصد را در آن قرار دهید و بر روی گزینه جستجو کلیک کنید.


۰x۴۸۰bbcb۳۶۸۱۹۷d۴۴c۶f۵۴a۷۳۸e۵۹c۳۳eff۰۰۴b۶a


اتر اسکن

در این مرحله می‌توانیم لیست تمام تراکنش‌های مربوط به این آدرس را مشاهده کنیم.


اتر اسکن

تراکنشی که با کادر قرمز مشخص شده، تراکنشی با حجم ۰.۰۲۵ اتر است که توسط شما فرستاده شده است. کادر سبزرنگی که در آن از عبارت in استفاده شده، نشان می‌دهد که این میزان اتر به کیف‌پول موردنظر وارد شده است. درمقابل، عبارت out با کادر زرد رنگ، نشان می‌دهد که حجم مشخصی از کیف‌پول موردنظر خارج شده (فرستاده شده) است. علاوه‌براین‌ها، می‌توانید وضعیت کلی دارایی این کیف‌پول را در بالای صفحه مشاهده کنید.


اتر اسکن

چگونه به وسیله اتر اسکن درباره قراردادهای هوشمند جستجو کنیم؟

اگر به‌شکل منظم با قراردادهای هوشمند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز سروکار دارید، بهتر است نحوه جستجوکردن آن در اتر اسکن را یاد بگیرید. از این طریق می‌توانید مبالغی که برای یک قرارداد هوشمند می‌فرستید را چک کرده و از درست انجام‌شدن آن اطمینان حاصل کنید.


حتی اگر بخواهید یک توکن جدید به کیف‌پول رمز ارزی خود اضافه کنید، باید قرارداد هوشمند مرتبط با آن توکن را پیدا کنید. آدرس قراردادهای هوشمند شامل ساختار اساسی توکن است؛ اطلاعاتی ازقبیل چگونگی مبادله توکن و دیگر مسائل مربوط به آن.


برای دسترسی به آدرس یک توکن، نیازمند داشتن CoinMarketCap، CoinGecko یا وبسایت رسمی پروژه مذکور هستید؛ اما می‌توانید صرفا با مراجعه به سایت اتر اسکن آدرس توکن موردنظر خود را بیابید.


https://etherscan.io/tokens


همیشه مطمئن شوید که توکن اضافه‌شده به کیف پول‌تان همان توکن مدنظرتان بوده و اشتباهی رخ نداده است. بااستفاده از لینک بالا می‌توانید این موضوع را بررسی کنید و از صحیح بودن آن مطمئن شوید. اجازه دهید در همین راستا توکن Uniswap ERC-۲۰ را در شبکه اتریوم بررسی کنیم.


۰x۱f۹۸۴۰a۸۵d۵af۵bf۱d۱۷۶۲f۹۲۵bdaddc۴۲۰۱f۹۸۴


آدرس قرارداد هوشمند این توکن را کپی کرده و در نوار جستجوی سایت اتر اسکن قرار دهید.


آموزش اتر اسکن

حالا می‌توانید جزئیات قرارداد هوشمند موردنظر و دیگر اطلاعات لازم درباره قرارداد توکن Uniswap (UNI) را مشاهده کنید.


اتر اسکن

جزئیات قرارداد هوشمند در اتر اسکن ( Ether Scan )

همان‌طور که مشاهده می‌کنید گزینه‌های بیشتری نیز برای بررسی وجود دارد؛ شامل تراکنش‌ها، بخش نظرات و خود قرارداد هوشمند. بر روی Contract کلیک کنید تا موارد مربوط به قوانین Uniswap را مشاهده کنید.


اتر اسکن

تب Read Contract اطلاعات کلی قرارداد هوشمند موردنظرتان را نمایش می‌دهد. به عنوان نمونه می‌توانید بااستفاده از این تب موجودی آدرس‌ها یا کیف‌پول‌هایی که مجوز استفاده از توکن آن را دارید، ببینید.


اتر اسکن

ارتباط مستقیم با قرارداد هوشمند در اتر اسکن ( Ether Scan )

کلیک روی گزینه Write Contract این امکان را به شما می‌دهد تا به‌طور مستقیم با قرارداد هوشمند در ارتباط باشید. این امکان وقتی مفید واقع می‌شود که صرافی‌ها یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز تحت نظارت این قرارداد، در پی بروز مشکلات فنی از دسترس خارج می‌شوند. در این مواقع می‌توانید مستقیما و بدون استفاده از اپلیکیشن‌ها به قرارداد دسترسی داشته باشید و کار خود را انجام دهید.


با کلیک روی connect to web۳ می‌توانید به یک کیف‌پول رمز ارزی متصل شوید و با قرارداد موردنظر خود ارتباط برقرار کنید.


اتر اسکن

انتقال کوین‌ها در اتر اسکن ( Ether Scan )

ساده‌ترین کار، انتقال کوین‌هاست. با استفاده از گزینه transferForm می‌توانید توکن‌ها را از آدرسی که مجوز آن را دارید به آدرس‌های دیگر انتقال دهید.


گزینه transfer به شما اجازه می‌دهد توکن‌های مربوط به کیف‌پول متصل به سایت را انتقال دهید. تراکنش زیر ارسال یک UNI به یک آدرس جدید را نشان می‌دهد. همچنین باید از درست بودن میزانی که انتقال می‌دهید مطمئن شوید.


اتر اسکن

اکثر کاربران هیچ‌وقت نیاز به استفاده از این امکانات پیدا نخواهند نکرد؛ اما به‌هرحال یادگیری آن برای مواقع ضروری مفید است.


چگونه کارمزد تراکنش را ازطریق اتر اسکن ( Ether Scan ) مشاهده کنیم؟

کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم، گس (gas) نامیده می‌شود. این کارمزد بسته به بلاکی که تراکنش شما در آن صورت می‌گیرد، متفاوت است. هر بلاک یک کارمزد مشخص دارد که بسته به ترافیک شبکه تعیین می‌شود. Gas tracker در اتر اسکن، تغییرات این کارمزد را در ساعت‌های مختلف و بلاک‌های گوناگون نمایش می‌دهد. این امکان به شما کمک می‌کند تا در هرلحظه‌ای میزان ترافیک شبکه را ببینید و بدانید برای انجام یک تراکنش ساده یا ارتباط با یک قرارداد هوشمند، چه هزینه‌ای متحمل می‌شوید.


اتر اسکن

چگونه ایردراپ‌ها ( Airdrops ) را در اتر اسکن پیدا کنیم؟

برای ورود به ایردراپ‌های شبکه اتریوم، اتر اسکن مثل یک پایگاه داده قدرتمند عمل می‌کند. هر یک از ایردراپ‌ها قوانین مخصوص به خودشان را دارند و برای سهیم شدن در آن‌ها می‌توانید روی گزینه Details کلیک کرده و قوانین مربوط به آن ایردراپ را مطالعه کنید. با مراجعه به لینک زیر می‌توانید لیست ایردراپ‌های موجود را مشاهده کنید.


https://etherscan.io/airdrops


اتر اسکن

آیا اتر اسکن ( Ether Scan ) با NFT ها سازگار است؟

توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا همان NFTها، توکن‌های محبوبی در شبکه اتریوم محسوب می‌شوند. کاربرانی که این NFTها را می‌خرند، می‌توانند سرمایه‌های خود را در اتر اسکن مشاهده کنند. اما اتر اسکن این NFT‌ها را صرفا به‌عنوان یک توکن نمایش می‌دهد و اثر یا کار هنری مربوط به توکن در اتر اسکن قابل مشاهده نیست.


کاربران برای این کار باید از سرویس‌های دیگری مثل OpenSea استفاده کنند. اتر اسکن قابلیتی برای نمایش محتوای یک NFT ندارد، اما می‌تواند شناسه توکن موردنظر، پروژه متعلق به آن، تعاملات ثبت‌شده راجع به آن و قرارداد هوشمندی که با آن در ارتباط است را دراختیار شما قرار دهد.


دیگر ویژگی‌های اتر اسکن ( Ether Scan )

به‌غیر از تعقیب تراکنش‌ها و مشاهده تغییرات کارمزد آن‌ها، اتر اسکن قابلیت‌های دیگری نیز دارد. به‌عنوان نمونه کاربران می‌توانند از طریق گزینه‌ی charts and statistics، وضعیت کلی بازار اتریوم و زیرمجموعه‌هایش را مرور کنند. اطلاعاتی مثل تراکنش‌های روزانه، آدرس‌های خاص، میانگین اندازه بلاک‌ها و میانگین کارمزد تراکنش‌ها می‌تواند دید بهتری برای کاربران شبکه اتریوم ایجاد کند.


اما باتوجه به این‌که شبکه اتریوم درحال تغییر به Ethereum ۲ با ساختار اثبات سهام (proof-of-stake) است، تعقیب تراکنش‌ها در این ساختار جدید ازطریق beacon chain explorer امکان‌پذیر است.


جمع‌بندی

استفاده از اتر اسکن ساده و رایگان است. وقتی به اطلاعات جامع‌تری نسبت به اطلاعات درج‌شده در کیف‌پول یا صرافی مدنظرتان نیاز دارید، اتر اسکن بهترین و ساده‌ترین ابزار ممکن است. یادگیری استفاده از اتر اسکن در سطح مقدماتی و امکانات پایه‌ای، اصلا زمان‌بر نیست.


درهرصورت اگر بخواهید جزئیات تراکنشی که انجام داده‌اید را بررسی کنید یا قراردادهای هوشمند اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌تان را مشاهده کنید، اتر اسکن بهترین فضا برای شروع این کار است.


این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاورهٔ تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.


منابع: ۱ و ۲


انتهای خبر

0
0