اقتصاد آنلاین
1399/12/13
20:13
نگاهی به صنعت نیروگاهی در بورس امروز/ دماوند از دیگر هم‌گروهی‌ها جا ماند

در معاملات بورس امروز، نمادهای بگیلان، بپیوند و بجهرم رشد کردند اما دماوند با افت قیمت، کام سهامدارانش را تلخ کرد.

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی ؛ در سیزدهمین روز اسفند ماه ۹۹، شاخص گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، ۰.۳درصد رشد کرد و عدد هزار و ۵۶۹واحد را رقم زد. با جابجایی حدود ۱۵میلیون برگه سهم نمادهای نیرو‌گاهی، مجموع ارزش معاملات نمادهای این صنعت به بیش از ۲۳میلیارد تومان رسید. همچنین امروز این گروه ورود ۱۵میلیارد تومانی پول حقیقی، را تجربه کرد.


امروز در نمادهای نیروگاهی چه گذشت؟


سهام شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، در اواخر بر صف خرید نشست تا در نهایت با ۶درصد افت، قیمت ۲,۹۶۳ریال را برای قیمت آخرین معامله رقم بزند. همچنین بجهرم با ۳.۷درصد افت قیمت پایانی، روز آینده را با قیمت ۲,۹۰۰ریال آغاز خواهد کرد. حجم معاملات بجهرم به ۵۴میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این نماد به بیش از ۱۵میلیارد و ۶۰۰تومان رسید. همچنین بجهرم ورود یک میلیارد تومانی پول حقیقی را شاهد بود.


شرکت توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان) پس از معاملاتی متعادل، در دقایق پایانی صف خرید تشکیل داد و حجم این صف به هفت میلیون برگه سهم رسید. سرانجام بگیلان در آخرین معاملات رشد ۶درصدی را رقم زد و عدد ۲۰,۹۰۸ریال را برای قیمت آخرین معامله ثبت کرد. قیمت پایانی بگیلان نیز با ۴.۶درصد رشد به عدد ۲۰,۶۳۰ریال رسید. با جابجایی پنج میلیون و ۵۷۰هزار برگه سهم، ارزش معاملات بگیلان به ۱۱میلیارد تومان رسید. همچنین تغییر مالکیت بگیلان، معادل پنج میلیارد تومان به نفع حقیقی‌ها رقم خورد.


روند امروز برق و انرژی پیوندگستر پارس (بپیوند)، همانند بگیلان و بجهرم بود و این نماد نیز در دقایق پایانی صف خرید تشکیل داد. بپیوند در نهایت با ۴.۳درصد رشد، قیمت پایانی ۱۴,۳۳۴ریال را رقم زد و پس از هشت روز افت، سبزپوش شد. بپیوند در آخرین لحظات، با قیمت ۱۴,۵۷۱ریال معامله شد که نسبت به روز گذشته۶درصد رشد کرده است. همچنین با معاملاتی به ارزش حدود ۱۹میلیارد تومان، حجم معاملات بپیوند به ۱۳میلیون برگه سهم رسید. همچنین امروز بپیوند شاهد ورود بیش از یک میلیارد تومانی پول حقیقی بود.


سهام تولید نیروی برق آبادان (آبادا) معاملاتش را با صف فروش آغاز کرد اما رفته رفته رشد کرد و در دقایق پایانی صف خرید تشکیل داد. قیمت آخرین معامله آبادا به ۱۵,۰۳۰ریال رسید که نشان از رشد ۶درصدی آن دارد. همچنین آبادا با ۳.۵درصد رشد، معاملات روز آینده خود را با قیمت ۱۴,۶۷۰ریال آغاز خواهد کرد. امروز حدود ۱۱میلیون برگه سهم آبادا خرید و فروش شد که حقیقی‌ها ۹۶درصد سفارشات خرید و کد‌های حقوقی حدود چهار درصد آن‌ها را ثبت کردند و در سوی دیگر اشخاص حقیقی تقریبا تمام برگه سهم‌ها دماوند را فروختند. همچنین خالص ورود پول این شرکت به حدود دو میلیارد تومان، به سود حقیقی‌ها رقم خورد.


امروز سهام شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) و فجر انرژی خلیج فارس (بفجر) بر خلاف دیگر هم‌گروهی‌های خود، کام سهامدارانشان را تلخ کردند.


افزایش ۲۷۵درصدی قیمت برق صنایع


نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای با افزایش بهای برق صنایع فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی موافقت کردند.


طبق این مصوبه وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی، کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی (eca) محاسبه و دریافت کند. منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. طبق این مصوبه وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی، کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی (eca) محاسبه و دریافت کند. منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.


محمدباقر نوبخت در جریان بررسی این بند گفت که با این مصوبه قیمت برق از ۸۰ به ۳۰۰ تومان افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود برق برای این مجموعه‌ها هشت هزار میلیارد تومان گران شود.


انتهای خبر

0
0