ارزینکس
1399/10/29
20:21
💢 فورک (Fork) چیست؟ 🔘وقتی یک بلاکچین به وجود می‌آید قوانین (پروتکل‌های) حاکم بر آن بلاکچین تا ابد به یک شکل وجود دارد و قابل تغییر نیستند.مثلاً ق...

💢 فورک (Fork) چیست؟



🔘وقتی یک بلاکچین به وجود می‌آید قوانین (پروتکل‌های) حاکم بر آن بلاکچین تا ابد به یک شکل وجود دارد و قابل تغییر نیستند.مثلا قوانین بلاکچین بیتکوین اینگونه است که، هر بلاک مثلا توی ۱۰ دقیقه به وجود بیاید و حجمش یک مگابایت باشد و غیره.


اما اگر عده‌ای با این قوانین مخالف باشند نمی‌توانند قوانین موجود در شبکه را تغییر دهند پس مجبور می‌شوند که بلاک‌چین موجود را به روز رسانی کنند.



✅ به طور کلی به‌روز رسانی شبکه بلاکچین را فورک می‌گویند.



🔘چندین علت برای رخ دادن بروزرسانی یا فورک وجود دارد :


۱.برطرف کردن اختلافات فنی :


مثلا اگر مقیاس‌پذیری شبکه کم باشد یا امنیت شبکه به مقدار کافی بالا نباشد به روزرسانی شبکه رخ می‌دهد و فورک به وجود می‌آید.



۲. به منظور اضافه کردن ویژگی ها و قابلیت‌های جدید به شبکه رخ می دهد.



🔘 دو نوع فورک وجود دارد :


۱. سافت‌فورک :


در این نوع نیازی نیست که همه‌ی ماینرها همزمان با به روزرسانی شبکه دستگاه‌های ماینینگ خود را به روزرسانی کنند.



۲. هاردفورک :


در این نوع به‌روزرسانی ماینر‌ها برای تایید تراکنش ها باید دستگاه‌های خود را به‌روزرسانی کنند. مثال‌های بارز هاردفورک می‌توان به بیتکوین‌کش و اتریوم کلاسیک اشاره کرد.


بیتکوین‌کش به منظور افزایش مقیاس‌پذیری بلاکچین بیتکوین به وجود آمد و اتریوم کلاسیک به منظور افزایش امنیت شبکه.



✅ چه نیازیست که بدانیم فورک چیست؟


فورک‌هایی که از یک ارزدیجیتال به وجود می‌آید یا باعث نابودی آن ارز می‌شوند یا می‌توانند باعث جا افتادن آن ارز بشوند فقط باید حواسمان به تاثیر فورک‌ها بر روی شبکه و واکنش جامعه نسبت به آن ارز جدید باشد.

انتهای خبر

0
0