همفکران
1401/01/06
14:46
گزارش بازار/ آغازی بهاری

شاخص کل بورس تهران نخستین روز معاملاتی از سال ۱۴۰۱ را با رشد ۲۳.۵ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۹۰ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز را مثبت آغاز کرد و اگرچه در میانه های راه کمی متعادل شد، اما دوباره با قدرت گرفتن نیروی تقاضا، اوج گرفت و تا انتها به تاخت و تاز در این مسیر صعودی ادامه داد. شاخص هموزن نیز به موجب برتری قدرت خریداران در کلیت بازار، همسو با دیگر نماگر ها مثبت بود و...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران نخستین روز معاملاتی از سال ۱۴۰۱ را با رشد ۲۳.۵ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۹۰ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز را مثبت آغاز کرد و اگرچه در میانه های راه کمی متعادل شد، اما دوباره با قدرت گرفتن نیروی تقاضا، اوج گرفت و تا انتها به تاخت و تاز در این مسیر صعودی ادامه داد.


شاخص هموزن نیز به موجب برتری قدرت خریداران در کلیت بازار، همسو با دیگر نماگر ها مثبت بود و امروز را در مدار صعودی سپری کرد. در انتها توانست با رشد ۲۲۷۰ واحدی روز را به پایان برساند.


فولاد، فملی و پارسان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هرسه با رشد حداکثری قیمت، با صف خرید به خط پایان رسیدند. شستا، خبهمن و تنوین بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند و هر سه به افت بالغ بر ۱ درصدی قیمت بسنده کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا، هرمز و بپاس، ۱۷۵ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۸ هزار و ۵۵۳ قرار گرفت. سمگا و بساما نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در نخستین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱، تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و حدود ۱۸۷ میلیارد تومان ورود پول از سوی سهامداران حقیقی صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۰ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران می‌آید


انریکه مورا در توییتی نوشت: (شنبه، ۶ فروردین) به تهران سفر می‌کنیم تا با علی باقری کنی ملاقات کنیم. تلاش برای رفع شکاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات وین در مورد برجام، از جمله اهداف این سفر است. ما باید این مذاکره را به نتیجه برسانیم. خیلی چیزها در خطر است.


مورا یکشنبه با مقام‌های ایرانی دیدار می‌کند و دوشنبه به واشنگتن می‌رود.


نماد سرخ‌آبی‌ها چه زمانی بازگشایی می‌شود؟


پس از واریز پول پذیره‌نویسی به حساب استقلال و پرسپولیس، سازمان بورس مجوز ثبت افزایش سرمایه را به اداره ثبت شرکت‌ها داده و بعد از ثبت و عودت به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام سرخابی‌ها به سهامداران تخصیص داده شود و نماد آنها بازگشایی می‌شود.


کاخ سفید: توافق هسته‌ای «در حالت احتضار» نیست


مشاور امنیت ملی آمریکا:


توصیف «در حالت احتضار» را قبول ندارم. من می‌گویم ما پیش‌رفت‌های قابل توجهی در حل‌وفصل تعداد چشمگیری از مسائلی داشته‌ایم که برای بازگشت ما به توافق بر مبنای پایبندی در ازای پایبندی ضرورت دارند. ما همچنان به دنبال راه حل دیپلماتیک هستیم که بر برنامه هسته‌ای ایران محدودیت اعمال کند.


تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران: به همان صورت که صنایع می‌توانند برای پیشبرد اهداف خود از تسهیلات بانکی استفاده کنند، در بازار سرمایه هم چنانچه شرکت‌ها به شاخص‌های لازم برای ورود به این بازار دست پیدا کنند، می‌توانند با حضور در بورس اقدام به تامین مالی کنند.


بورل: رسیدن به توافق بر سر احیای برجام "خیلی نزدیک" است


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که ایران و قدرتهای جهانی برای رسیدن به یک توافق بر سر احیای برجام "خیلی نزدیک" هستند.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، خودرو و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز صنعت فرآورده های نفتی پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله و خودرویی ها صورت گرفت. دو نماد شپنا و فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و خساپا و صندوق کارا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران نخستین روز کاری از سال ۱۴۰۱ را با برتری خریداران و تداوم رشد قیمتی اکثریت سهام آغاز به کار کرد. امروز اگرچه در پیشگشایش عمده نمادهای خودرویی و بانکی صف خرید داشتند اما با استارت معاملات شاهد عقب نشینی خریداران در این دو صنعت بودیم. اما در مقابل به موجب صعود دوباره بهای نفت، مجددا خریداران به پالایشی ها و پتروشیمی ها و فلزی ها روی آوردند.


در صنعت خودرویی ، خریداران ورنا تا آخرین لحظه در صف باقیماندند. در دقایق پایانی صفوف خرید خگستر و خساپا عرضه شد و سایپا تا محدوده مثبت ۳.۵ درصدی عقب نشست. فروشندگان در ایران خودرو برتری داشتند و نماد را از سقف قیمتی به سوی مرز صفر معاملاتی راندند، بنابراین در نهایت ایران خودرو در قیمت ۲۴۲ تومان بست. خبهمن، خشرق و خپارس از جمله سرخ پوش های صنعت بودند.


در بانکی نیز برتری نیروی عرضه امری مشهود بود. وبصادر ۱- خورد و ۱۹۳ تومان شد. وتجارت در محدوده صفر تابلو سرخپوش بست. وبملت توانست با رشد ۱ درصدی در قیمت ۳۷۴ تومان به کارش پایان دهد.


فلزات اساسی ها با اقبال خریداران همراه بودند. به طوری که عمده نمادهای این صنعت رشد قیمت را تجربه کردند و نمادهایی نظیر فولاد، فملی، فخوز، فایرا، فاسمین و ذوب با صف خرید روز را به پایان بردند. فولاد مبارکه ۱۱۴۸ تومان شد و فملی به ۷۶۰ تومان رسید.


در شیمیایی ها نیز شاهد رشد حداکثری قیمت در نوری، شپدیس، شفن، شیراز، پارسان و تاپیکو بودیم. شگویا ۱.۶+ خورد و به ۱۰۸۰ تومان رسید.


اوج گرفتن مجدد بهای نفت موجب شد پالایشی ها بر مدار صعود قرار بگیرند و برای رسیدن به سقف قیمتی نهایت تلاششان را بکنند. شپنا به بالای ۷۰۰ تومان رسید. شتران رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و ۵۴۳ تومان شد. شبندر در قیمت ۷۹۲ تومان با صف خرید بست.


در حالی شستا با افت ۱ درصدی در قیمت ۹۴ تومان بست که دیگر همگروهی هایش با رشد قیمتی همراه بودند. وغدیر حدود ۴ درصد بالا آمد و ۱۳۱۰ تومان شد و وصندوق در یک قدمی صف خرید متوقف شد.


در دارویی ها شاهد درخشش داوه، ریشمک و دتوزیع در سقف قیمتی روزانه بودیم. دابور، دلر و برکت سرخپوش به خط پایان رسیدند.


در مجموع امروز شاهد اقبال خریداران به سهم های تحت تاثیر قیمت های جهانی و کامودیتی محور ها بودیم. با آمدن انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا، به تهران انتظار می رود سهم های برجامی مجددا به مدار توجهات بازگردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای غشوکو، زنجان و وثنو و در بازه ۳۰ روزه نمادهای غشوکو، آرمان و سغدیر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غشهد با ۴.۴۷ درصد، تکنو با ۴.۴۲ درصد و فخاس با ۴.۱۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سغرب با ۴.۳۹ درصد، پلاسک با ۳.۴۷ درصد و خنصیر با ۳.۰۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۳۷۴ هزار تومان رسید.


انس طلا به محدوده ۱۹۵۸ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0