همفکران
1400/07/25
15:49
گزارش بازار / بازگشت به پناهگاه

شاخص کل بورس تهران یک شنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۴۰۰ واحد معادل ۰.۱ درصد افت را تجربه کرد و به یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد رسید. روند شاخص در ابتدای روز صعودی بود در چند دقیقه توانست با شتاب زیادی بالا رفت اما ده دقیقه بعد نزولی شد و با شیب کندی وارد محدوده منفی شد. شاخص هم وزن بد شانس‌تر بود چرا که شاهد رشد اندک و افت ۳۸۰۰ واحدی معادل ۰.۹۶ درصد بود.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یک شنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۴۰۰ واحد معادل ۰.۱ درصد افت را تجربه کرد و به یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد رسید. روند شاخص در ابتدای روز صعودی بود در چند دقیقه توانست با شتاب زیادی بالا رفت اما ده دقیقه بعد نزولی شد و با شیب کندی وارد محدوده منفی شد. شاخص هم وزن بد شانس‌تر بود چرا که شاهد رشد اندک و افت ۳۸۰۰ واحدی معادل ۰.۹۶ درصد بود. شپنا، حکشتی و خودرو بیش از هم در پایین کشیدن شاخص نقش داشتند. شپنا به صف فروش رفت و حکشتی تقریبا ۹ درصد منفی خورد. در مقابل فملی، شستا و شپدیس بیشترین تاثیر مثبت را داشتند، ولی هیچکدام در صف خرید روز را تمام نکردند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس افت ۱۴۳ واحدی معادل ۰.۷ درصد داشت و به ۲۰ هزار ۴۱۳ واحد رسید. آریا، فرابورس و فجهان بیش از همه اثر منفی باقی گذاشتند و زاگرس، شراز و اتکای بیش از همه از شاخص حمایت کردند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۵۵۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم و ارزش معاملات خرد نیز حدود ۵۰۶۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که در حدود روز گذشته است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۹ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۳ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


رئیسی: بانک مرکزی از فضاسازی کاذب در قیمت ارز جلوگیری کند. با توجه به نقش دلالان در فضای مجازی برای بی‌ثبات کردن بازار ارز، بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوط از فضاسازی‌های کاذب در قیمت ارز و کالا، با جدیت جلوگیری کنند. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد موظف است مدیریت تراز بانک‌ها و تمرکز بر مهار و هدایت نقدینگی به سمت تولید را در اولویت قرار دهند.


فاطمی امین، وزیر صمت: به دنبال خروج دلار از اقتصاد هستیم. یکی از ایده‌ها، خارج کردن اقتصاد از دلاری بودن است، به جد دنبال این هستیم که قیمت دلاری را حذف کنیم. برنامه داریم در سال آینده بحث قرعه‌کشی خودرو را نداشته باشیم.


صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی: رمز ارز ملی در آینده به طور آزمایشی راه اندازی می‌شود. در سطح دنیا موضوع رمز ارز مطرح است و مقرر شد با همکاری کمیسیون کارگروهی تشکیل شود و موضع بانک مرکزی در این باره شفاف شود.


بهروز محبی، نماینده مجلس: مذاکرات احیای برجام هفته جاری آغاز می‌شود.


سایت TSETMC امروز در حین معاملات دچار مشکل شد و دهقان مدیرعامل شرکت فناوری بورس در این باره گفت: به روز رسانی سامانه‌ها قبل از زمان انجام معاملات و در شب قبل آن انجام می‌شود، اما تاثیر آن بعضا در زمان افزایش مراجعات به سایت در جریان معاملات مشخص می‌شود.


سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه­ای گزارش جنجالی از وضعیت کشور در چند سال آینده را تکذیب و آن را نظر شخصی عده­ای معرف کرد!


صندوق‌های دولتی


دارایکم باز هم کاهش قیمت داشت و با افت ۱.۹۷ درصدی قیمت پایانی به ۱۱۹۱۸۰ ریال رسید. ارزش ذاتی صندوق نیز بعد از افت قیمت ۱۵۷۲۴۹ ریال شد. خرید و فروش حقوقی­ها تقریبا برابر و حدود یک درصد بود با این حال ۲۱۰ میلیون تومان ورود پول حقیقی به نماد داشتیم.

پالایشی یکم هم روند کاهشی داشت و ۲.۴۹ درصد از قیمت پایانی از دست رفت و به ۷۲۴۸۰ ریال رسید. ارزش ذاتی صندوق نیز کاهش داشت و ۹۶۲۶۵ ریال شد. حقوقی­ها در هر دو سمت مشارکت حدود دو درصدی داشتند و یک میلیارد تومان ورود پول حقیقی رخ داد.

پرحجم‌ترین معاملات بورس


امروز فلزات اساسی، سرمایه گذاری­ها و بانک‌ها بیشترین حجم معاملات را میزبانی می­کردند. نمادهای خودرو، خساپا و فلوله نیز بیش از همه دست به دست شدند.


خودرو با رنگ سبز کم رنگ شروع کرد و با قرمز پر رنگ به پایان بازار رسید. ۵ کد حقوقی ۱۷ درصد از ۲۸۰ میلیون سهم معامله شده را خریدند و ۴ کد ۸ درصد از آن را عرضه کردند در نتیجه شاهد ورود ۴ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد بودیم. با این حساب خودرو در آستانه کف قیمتی خود در ۱۶ ماه اخیر قرار دارد. این نماد دفعه قبل در اردیبهشت ۱۴۰۰ از همین محدوده شروع به رشد کرد و ۵۵ درصد بالا رفت.


بیشترین ورود و خروج پول



حضور گروه صندوق­های قابل معامله در صدر لیست بیشترین ورود پول حقیقی نشان می­دهد پول­ها در حال برگشت به پناهگاه خود هستند. گروه قند و شکر نیز توانست مقداری پول حقیقی جذب کند؛ اما گروه­های بانک‌ها، فلزات اساسی و خودرو بیشترین خروج پول را داشتند. شراز، زاگرس و فملی بیش از همه توسط حقیقی­ها حمایت شدند و حقوقی­ها نیز وگردش، شپنا و فولاد خریدند. این در حالی است که فولاد دیروز بیشترین ورود پول حقیقی را داشت.


شراز روز را با امید ولی مردد آغاز کرد و تنها در ساعت پایانی بازار توانست به صف خرید برسد هرچند این صف هم خیلی پایدار نبود. ۵۷ درصد از ۳.۸ میلیون سهم معامله شده توسط حقوقی­ها عرضه و ۹۸ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شد تا شاهد ورود ۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم باشیم. P/E شراز ۶.۸۱ شده است که در محدوده میانگین گروه فراورده­های نفتی و پایین‌تر از میانگین کل بازار است. این نماد بعد از یکبار ناکام ماندن دوباره به سمت سقف قیمتی خود حمله کرده است و امیدهای زیادی را با خود می­برد.


وگردش دو افشا اطلاعات منتشر کرده بود. در یکی از فروش سهام گنگین گفت و در دیگری از ناکامی در فروش سهام بیمه آرمان . امروز و بعد از این دو افشا بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی و با حجم بالایی هم معامله شد. حقوقی­ها در هر دو سمت حضور فعالی داشتند. ۵ کد حقوقی ۸۴ درصد از ۹۱ میلیون سهم معامله شده را خریدند و ۸ کد هم ۳۳ درصد را عرضه کردند و در نهایت ۵۱ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شد. در ابتدا نماد به صف فروش رفت اما کمی بعد سمت تقاضا تقویت شد و قیمت کمی بالا آمد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه وگردش، غمارگ و فلوله بیشترین حجم مشکوک را داشتند و نمادهای وگردش، فلوله و غگیلا مشکوک­­ترین نمادها در بازه ۳۰ روزه نام گرفتند.


فلوله دیروز هم در بین نمادهای مشکوک بود. این نماد در ابتدا تا صفر تابلو پایین رفت و بعد به صف خرید کشیده شد؛ اما این صف هم خیلی زود عرضه شد. از ۲۱۹ میلیون سهم معامله شده تنها ۲ درصد توسط ۴ کد حقوقی عرضه و ۱۰۰ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شد که به همین خاطر شاهد ورود ۴۹۴ میلیون تومان پول حقیقی به نماد بودیم. فلوله به محدوده مهمی رسیده است. آخرین بار بهمن ۹۸ در این قیمت­ها معامله می­شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی امروز بیشترین بازدهی را نمادهای وایران، بشهاب، فسرب، غپآذر، فزرین، کبافق، فروی و کیمیا با ۵ درصد رشد به دست آوردند. در مقابل حکشتی ب ۸.۵۵ درصد، کمرجان با ۵ درصد و تماوند با ۴.۹۲ درصد افت بیش از دیگر نمادها کاهش قیمت داشتند.


کیمیا از صبح در صف خرید بود. یک کد حقوقی­ ۱۹ درصد از ۳ میلیون سهم معامله شده ر عرضه کرد و حقیقی­ها ۱۰۰ درصد معاملات را خریدند تا یک میلیارد تومان پول به نماد وارد کنند. P/E ۹.۰۲ شده است که بالاتر از میانگین گروه فلزات اساسی است و کمی پایین‌تر از میانگین کل بازار.


حکشتی همچنان در گل مانده است و به سمت کف قیمتی خود در یک سال و نیم اخیر در حرکت است. بعد از برگزاری مجمع عمومی این نماد بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و فروشندگان از فرصت برای خروج استفاده کردند. یک کد حقوقی در سمت خریدار فعال بود و ۸ درصد از ۱۳ میلیون سهم معامله شده را خرید، یک کد حقوقی هم در سمت عرضه فعال بود ۲ درصد از معاملات را فروخت. در نتیجه شاهد ورود یک میلیارد تومان پول حقوقی به نماد بودیم.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز کاهش داشت و با از دست دادن ۰.۱۱ درصد از قیمت خود به ۲۷ هزار و ۲۵۴ تومان رسید. ه نظر می‌رسد این ارز مهم تصمیم به خروج از کانال ۲۷ هزار تومان گرفته است.


سکه طرح جدید واکنش تندتری داشت و ۱.۱۴ درصد افت کرد و به ۱۱ میلیون و ۶۷۱ هزار تومان رسید. در صورت عبور سکه از حمایت باید منتظر ملاقات با او در ۱۱۲۰۰ هزار تومان باشیم.


انس طلا هنوز از تعطیلات آخر هفته برنگشته و در ۱۷۶۶ دلار منتظر شروع معاملات است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟








انتهای خبر

0
0