بااقتصاد
1400/10/11
14:28
اصلاح ۱۸ هزار واحدی شاخص کل در سایه طرح اصلاحی قانون بازار سرمایه!/ خریداران زمستانی سهام، پا پس کشیدند

گزارش بازار/ ‌شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران که هفته نخست معاملاتی زمستان ۱۴۰۰ را متعادل و مثبت به پایان بردند و شاخص کل بورس خود را برای ارتقای جایگاهش در کانال ۱.۴ میلیونی آماده می‌کرد، انتشار طرح اصلاحیه قانون بازار سرمایه واکنش‌های منفی را در میان فعالان و معامله‌گران برانگیخت. به‌این‌ترتیب، روند معاملات امروز صبح در بورس‌های تهران کاملا منفی رقم خورد و حجم عرضه‌ها در سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز افزایش یافت. ریزش ۱۸۴۱۶ واحدی شاخص کل بورس تهران، حاکی از پا پس کشیدن خریداران و فشار فروشندگان سهام بود.

سقوط زمستانی شاخص بورس و فرابورس


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه، ۱۱ دی‌ماه، معاملات منفی سهام در بورس و فرابورس، همراه با ریزش شاخص این بازارها بود و شاخص کل پس از ثبت ۱۸ و ۴۱۶ واحد منفی، به رقم یک‌میلیون و ۳۷۸ هزار واحدی سقوط کرد و برای چندمین بار طی روزهای اخیر، محدوده مقاومتی ۱.۴ میلیونی را از دست داد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۴۶۳۰ واحد فروریخت و به پله ۳۶۳ هزار و ۴۶۹ واحدی عقب نشست. ۱۷۳ واحد سرخ‌رنگ هم برای شاخص کل فرابورس در نقطه ۱۸ هزار و ۶۶۲ واحدی ثبت شد.


۸۰ درصد نمادها در مدار منفی معاملات


با افزایش عرضه سهام در بیش‌تر صنایع و گروه‌ها، بیش از ۸۰ درصد از نمادها در مدار منفی معامله شدند. در بورس تهران، فولاد، فارس، شپدیس، نورسی، کچاد، وغدیر و خودرو، منفی‌سازان اصلی شاخص کل بودند که حدود ۷۵۰۰ واحد تاثیر منفی بر شاخص کل اعمال کردند. بالاترین میزان تراکنش معاملاتی منفی در بورس تهران نیز برای گروه خودرویی رقم خورد و خودرو و خساپا در صدر این جدول ایستادند، هرچند خپارس بالاترین تراکنش معاملاتی مثبت را رقم زد.


پتروشیمی‌ها منفی‌سازان اصلی شاخص آیفکس


دادوستدهای منفی در گروه پتروشیمی‌های فرابورس، سهم اصلی منفی‌سازی شاخص کل آیفکس را برای آریا، زاگرس، شاوان و شگویا ثبت کرد و بپاس و غصینو هم در میان تاثیرگذاران منفی بر شاخص این بازار حضور داشتند. بیش‌ترین میزان تراکنش معاملاتی منفی هم در این بازار برای فرابورس، گدنا، مدیریت و توسن به ثبت رسید و فجهان، بالاترین تراکنش مثبت را پشت سر گذاشت.


۶۲۵ نماد مورد توجه معامله‌گران قرار گرفتند


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۲۵ نماد شرکتی را برای دادوستد سهام انتخاب کردند و ۲۳ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو نمایش داده شدند. طی این دادوستدها، بیش از ۸۰ درصد نمادها در مدار منفی معاملات قرار گرفتند و معامله‌گران بیش‌تر در نقش فروشنده ظاهر شدند.


تامین مالی بنگاه‌های تولید، کلان‌پروژه جدی دولت سیزدهم!


وزیر اقتصاد، برطرف کردن دغدغه تامین مالی بنگاه‌های تولید را سرفصل و هدف وزارت اقتصاد دانست و گفت: با کمک شبکه بانکی کشور، مساله تامین مالی تولید در دوره دولت سیزدهم تبدیل به یک کلان‌پروژه جدی، مستمر، پیش‌برنده و روبه آینده تعریف شده است. احسان خاندوزی، هدف اصلی این طرح را اعلام و اظهار کرد: هدف ما این است که همه مسیرهای منتج به تسهیل و ارزان کردن تامین مالی تولید، ساماندهی تامین مالی تولید و هرآنچه‌که به بنگاه‌های تولیدی و صادرات کمک می‌کند را کوتاه کنیم تا فعالان اقتصادی کمتر دغدغه تامین مالی داشته باشند. به گفته خاندوزی، با اجرای طرح تامین مالی زنجیره تولید، دغدغه تامین مالی بنگاه‌های تولیدی برطرف می‌شود.


کشف معاملات مشکوک سهام با تدوین KYC


صابر جعفروند، رییس مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس، تدوین KYC را گامی موثر در کشف معاملات مشکوک و غیرمتعارف در بازار سرمایه برشمرد و گفت: تدوین رهنمود شناسایی مشتریان (KYC) مبتنی بر سطوح ریسک‌های سه‌گانه، گامی موثر در کشف و گزارش‌دهی عملیات و معاملات مشکوک و همچنین رصد رفتارهای معاملاتی غیرمتعارف اشخاص مظنون، است. وی افزود: از طریق این رهنمود، سلامت بازار و معاملات براساس معیارهای مختلف ریسک، حفظ و تقویت می‌شود.


دولت بزودی املاک مازداش را در بورس عرضه می‌کند


جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران، از عرضه املاک مازاد دولت در بورس خبر داد و گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده اکنون ۳۴ ملک مازاد دولت در حال طی کردن مراحل پذیرش است و در هفته‌های آتی عرضه آن‌ها روی تابلو بورس کالا انجام خواهد شد.


مدیران بورس برای اصلاح قانون بازار فراخوانده شدند


بر اساس نامه دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کارگروه تخصصی بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس، مدیران بورس برای اصلاح قانون بازار فراخوانده شدند. در این نامه پیشنهاداتی برای اصلاح پیش‌نویس قانون بازار سرمایه ارائه شده است. این پیشنهاد شامل: حضور رییس سازمان بورس اوراق بهادار در جلسات هیات دولت، معرفی شورای عالی بورس، اعضای این شورا و حیطه وظایف و اختیارات‌شان، قانون‌گذاری در باب گسترش فرهنگ‌سازی و آموزش بازار سرمایه از طریق نهادهای متولی مانند سازمان صداوسیما ، تدوین و تهیه سند ارتقای دانش مالی و اقتصادی ایران، قانون‌مند‌سازی فعالیت ذینفعان بازار سرمایه در فضای مجازی ، تخصیص ۱۰ درصد از سود خالص سازمان بورس اوراق بهادار به صندوق تثبیت بازار سرمایه ، تاسیس صندوق‌های پروژه در سطح ملی ، الزام شرکت‌های مرتبط جهت عرضه تولیدات در بورس‌های کالا و انرژی ایران و تاسیس کانون سهامداران حقیقی است.


در ادامه این نامه آمده است: باتوجه به نگرانی‌های اخیر پیش‌آمده در میان برخی فعالان بازار، ضرورت همفکری میان کمیسیون اقتصادی مجلس و اهالی بازار سرمایه برای تدوین هرچه بهتر این قانون بیش از پیش احساس می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازار بورس و فرابورس، با حجم ۸۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات روز چهارشنبه گذشته، تفاوت چندانی نداشت. از این مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان، در حجم حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۲۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسید و نسبت به روز معاملاتی گذشته، کاهش نشان داد. ارزش معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس امروز به ۳۱۰۰ میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای بهپاک، ثاباد و فپنتا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فولاد، فملی و شپدیس متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات به ترتیب با ۳۰۵ ، ۲۰۵ و ۱۵۷ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع از نظر حجم و ارزش معاملات در بازار منفی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۷۸.۸۹۴.۳۹ (۱۸۴۱۶.۵۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۸.۰۹۹.۴۳ (۴۶۳۰.۳۳-)


ارزش معاملات: ۳.۴۹۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: حدود ۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری منفی: فولاد، فارس و شپدیس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۶۶۲.۴۳ (۱۷۳.۷۱-)


ارزش معاملات: ۲.۵۶۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۱ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، بپاس و زاگرس


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0