مبین تحلیل
1400/03/21
18:48
#خلاصه_بازار_هفته فرصت کوتاه هفته سوم خرداد ماه هم روندی شبیه به هفته گذشته خود داشته و روند کلی بازار به نفع صنایع و نمادهای بزرگ بازار بوده است....

#خلاصه_بازار_هفته



فرصت کوتاه هفته سوم خرداد ماه هم روندی شبیه به هفته گذشته خود داشته و روند کلی بازار به نفع صنایع و نمادهای بزرگ بازار بوده است. بخشی از پیش بینی هفته گذشته محقق شد و در همین فرصت کوتاه سه روزه، شاخص کل رشد یک درصدی داشته و شاخص کل هموزن بازدهی منفی نزدیک به صفر داشته است و همچنین نمادهای اوره ای بازدهی نسبی خوبی داشتند. اما بهترین های هفته به صنایع خودرو (۸+٪)، حمل و نقل (۷+٪) و بانک (۴+٪) تعلق گرفته و ضعیف ترین صنعت هفته هم قند و شکر (۳-٪) بود. عمده نمادهای برتر هفته از گروه خودرو بودند و نمادهای خگستر و زپارس با بازدهی ۱۵٪ و خودرو و ختوقا با بازدهی ۱۲٪ بهترین های هفته بودند و از طرف دیگر نمادهای تشتاد، کسعدی، وپسا، شزنگ و زنگان با بازگشایی های بدون دامنه نوسان بازدهی منفی بیش از ۳۰٪ داشتند. نماد خاص بازار غشهداب بود که با رشد ۲۰۰۰٪ حجم معاملات از صف فروش خارج شده و آخرین روز هفته را با صف خرید و البته معاملات پر حجم به پایان برد. برکت هم بعد از یک رالی ۳۵٪ در ۳ هفته گذشته در پایان معاملات هفته متعادل شد.



🔸روند بازار



اگر از ابتدای خرداد ماه به روند کلی بازار نگاهی بی اندازیم به وضوح تغییر جهت بازار از صنایع کوچک به صنایع بزرگ را مشاهده می کنیم؛ بیشترین بازدهی صنایع در این مدت به پالایشی ها (۱۵+٪) ، پتروشیمی ها (۸+٪) و فلزات اساسی (۶+٪) رسیده و ضعیف ترین عملکرد هم به کانه های غیر فلزی (۱۰-٪) که بیشترین سهم را در بازگشایی های منفی بدون دامنه نوسان داشته است. اما بهترین نمادهای سه هفته اخیر به ترتیب غگل (۲۹+٪) ، سیستم (۲۲+٪) ، برکت (۲۱+٪) و سفارس (۲۱+٪) بودند و در مقابل نمادهای سبهان و خفنر با ریزش بیش از ۵۰٪ ضعیف ترین های بازار بودند.



🔸کامودیتی و نفت


هفته های اخیر روند کم نوسانی را در شاخص دلار و به تبع آن در قیمت کامودیتی ها شاهد هستیم. نفت ۷۲ و مس ۹۹۰۰ و روی ۳۰۰۰ دلاری در این هفته ها کم نوسان بوده اند. تنها فولاد با اندکی ریزش قیمتی در هفته جاری روبرو بوده که آن هم نسبت به ابتدای سال جاری هنوز از رشد ۱۵٪ برخوردار است.


در مشتقات نفتی و پتروشیمی از ابتدای خرداد تا امروز شاهد کاهش نسبی قیمت ها بودیم. استایرن منومر ۸٪ ، انواع روغن پایه ۷٪ ، انواع گریدهای پلی پروپیلن ۷٪ ، ABS ۶٪ ، انواع نخ پلی استر (شگویا) ۵٪ بیشترین روند منفی را بین شیمیایی ها داشتند. LAB ، PVC ، انواع گریدهای پلی اتیلن، کریستال ملامین و انواع لوبکات و وکیوم باتوم بدون تغییر قیمت بودند. اوره با ۷٪ رشد قیمتی بهترین محصول پتروشیمی معامله شده در بورس کالا بوده است.



🔸کدال


نماد تازه عرضه شده فتوسا در کنفرانس اطلاع رسانی خود به رشد ۲۷۵٪ نرخ برق در هزینه های سوخت اشاره کرد که در تحلیل بسیاری از صنایع در سال جدید باید لحاظ گردد. شپلی از نیاز به ۵۴۰٪ افزایش سرمایه و قابلیت ۱۳۹۰٪ دارایی های خود برای تامین این افزایش سرمایه از محل مازاد تجدیدارزیابی دارایی ها گفت. فلوله هم قصد افزایش سرمایه ۱۲۸۰٪ از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را دارد. مجوز افزایش نرخ ۲۱٪ شگل که باعث بازگشایی بدون دامنه نوسان سهم شد و بیش از ۱۸٪ منفی را به خود دید.

انتهای خبر

0
0