کوینیت
1399/11/26
01:22
افزایش چشم‌گیر مشارکت در شبکه همزمان با آغاز فعالیت شبکه‌ی اتریوم۲

به نظر می‌رسد که فرآیند استیکینگ به یک انگیزه‌ی خوب برای راه‌اندازی گره‌های جدید در شبکه‌ی اتریوم تبدیل شده و سرمایه‌گذاران از این کار استقبال کرده‌اند

نکات برگزیده مطلب با نزدیک شدن به زمان آغاز فرآیند استیکینگ در شبکه‌ی اتریوم، به نظر می‌رسد که تعداد گره‌های فعال این شبکه نیز افزایش چشم‌گیر داشته و یک رکورد جدید به ثبت رسانده است. طبق آمار منتشر شده، طی چند روز گذشته تعداد زیادی گره‌ی جدید به شبکه‌ی اتریوم پیوسته‌اند و این رقم به ۱۱۱۶۲ عدد رسیده است. این درحالیست که تنها دو هفته‌ی قبل تعداد گره‌های اتریوم حدود ۸ هزار عدد تخمین زده شده بود.

افزایش تعداد گره ها

طی چند روز گذشته تعداد زیادی گره ی جدید به شبکه‌ی اتریوم پیوسته‌اند و این رقم به ۱۱۱۶۲ عدد رسیده است. در تاریخ ۱۵ام نوامبر تعداد گره‌های شبکه‌ی اتریوم چیزی حدود ۸ هزار عدد تخمین زده شده بود، با این حال در تاریخ ۲۲ام نوامبر این رقم به ۹۵۰۰ گره افزایش یافت و پس از مدت کوتاهی از مرز ۱۱ هزار گره نیز عبور کرد.


محتمل‌ترین دلیل برای این افزایش ناگهانی شروع فعالیت شبکه‌ی اتریوم۲ و آغاز روند استیکینگ(Stacking یا سپرده‌گذاری و دریافت) است. همانطور که می‌دانید شبکه‌ی اتریوم۲ به پروتکل اثبات سهام ( PoS ) مجهز شده است.


یک استیکیر شبکه‌ی اتریوم می‌تواند تعداد بیشتری قابلیت اعتبارسنجی داشته باشد، به عبارتی یک گره‌ی اتریوم۲ می‌تواند تا ۳۲ جایگاه اعتبارسنجی اتریوم را به خود اختصاص دهد. از این رو، تعداد گره‌ها از ۲۱ هزار عدد بیشتر نیست، اما اعتبارسنج‌های شبکه با اختلاف بیش از ۲۰۰۰ عدد اعلام شده‌اند.


ethereum

از آنجا که شبکه‌ی اتریوم۲ هنوز به صورت کامل راه‌اندازی نشده، آمار دقیقی از تعداد اعتبارسنج‌های آن در دسترس نیست، با این حال اعلام شده که به طور متوسط هر گره ۱۰ جایگاه اعتبارسنجی در اختیار دارد.


همگام‌سازی

این درحالیست که گفته می‌شود نزدیک به ۳۰ درصد گره‌ها درحال همگام‌سازی هستند؛ افزایش تمایل گره‌ها برای این کار نشان دهنده‌ی این موضوع است که گره‌های جدید و احتمالا گره‌های استیکینگ جدیدی به شبکه اضافه خواهد شد.


با تمام این تفاسیر جزئیات منتشر شده در رابطه با این موضوع چندان دقیق نیست، زیرا اغلب گره‌های یاد شده گره‌ی استماع یا گوش دهنده(Listening Nodes) هستند. در این حالت، اوپراتور گره‌ها به ما اجازه می‌دهند تا برای همگام‌سازی به آن‌ها متصل شویم.


البته برخی اوپراتورها اجازه‌ی دسترسی و اتصال را به ما نمی‌دهند، در این حالت نمی‌توان وجود گره را به راحتی اثبات کرد.


مدت‌هاست که از ماینرها خواسته شده که از گره‌های گوش‌دهنده استفاده نکنند؛ با این حال هنوز مشخص نیست که چرا این موضوع برای استکرها نیز منع نشده است. بر همین اساس، می‌توان گفت که احتمال وجود ۲۱ هزار گره‌ی جدید وجود دارد، اما ما تنها قادر به دیدن ۲ هزار عدد از آن‌ها هستیم؛ به عبارتی تنها می‌توان براساس تغییر گره‌ها و تایمینگ، تعداد آن‌ها را تخمین زد.


یک روند قابل پیش‌بینی

از آنجا که بلاک‌چین جدید به تایید سرفصل‌های شبکه‌ی اثبات کار ( PoW ) هم نیاز دارد، روند افزایشی و رشد تعداد گره‌های جدید قابل پیش‌بینی بود. بنابراین، به دلیل انگیزه برای فرآیند استیکینگ و استفاده از پروتکل اثبات کار شاهد افزایش سطح تمرکززدایی شبکه هستیم، زیرا خود گره هم پیشنهاد دادن و هم اعتبارسنجی بلاک را برعهده دارد.


گره‌ی جدید شکبه‌ی اتریوم۲ ETH 2.0

تعداد گره‌های شبکه‌ی اتریوم این درحالیست که در پروتکل اثبات کار، گره‌های معمولی تنها وظیفه‌ی اعتبارسنجی را برعهده داشته و گره‌های ماینینیگ فرآیند پیشنهاد دهی(Proposing) را انجام می‌دهند. برهمین اساس می‌توان گفت که در پروتکل اثبات کار گره‌ها به طور کامل در اجماع روزانه‌ی شبکه شرکت نمی‌کنند. بنابراین می‌توان یک استیکر را با گره‌ی ماینینگ مقایسه کرد.


از آنجا که راه‌اندازی یک گره تنها هزینه‌ی جاری برای استیکرها به شمار می‌آید، در آینده شاهد افزایش تعداد آن‌ها خواهیم بود. این بدان معناست که با شروع روند انتقال کامل شبکه‌ی اتریوم به پروتکل اثبات سهام، شاهد افزایش هرچه بیشتر سطح تمرکززدایی خواهیم وبد.


نظر شما در رابطه با افزایش تعداد گره‌های شبکه‌ی اتریوم پیش از آغاز کار اتریوم۲ چیست؟ چه عواملی باعث شده تا اوپراتورها تمایل به راه‌اندازی گره‌های بیشتر داشته باشند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذرارید.


انتهای خبر

0
0