بااقتصاد
1399/11/12
15:20
تغییر فرکانس شاخص کل روی موج منفی معاملات حقوقی‌ها/ سد دفاعی شستا و تاپیکو در مقابل ریزش شاخص کل بورس

گزارش بازار/ یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه شروع شارپی و صعود بیش از ۲۰ هزار واحدی شاخص کل در نیمه نخست بازار، یک پایان شیرین را برای معاملات امروز بورس تهران و فرابورس، پیش‌بینی می‌کرد اما با تغییر فرکانس معاملات حقوقی‌ها، روند کل بازار نیز متحول شد و فشار عرضه در سهم‌های بزرگ و کوچک یکی پس از دیگری، شدت گرفت تا در پایان معاملات، شاخص کل تنها به صعود ۳۸۴۰ واحدی قانع شود!

به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه، بازار سهام پس از یک نیمه کاملا صعودی، به روند نزولی بازگشت و کاهش تقاضا و فشار عرضه، مولفه مهم معاملات امروز بود. مولفه قابل ذکر دیگر، واگرایی شاخص کل با شاخص هم‌وزن بود که به‌رغم رشد اولی، دومی با افت مواجه شد که نشان از خروج بخش دیگری از نقدینگی حقیقی در معاملات امروز داشت.


زیر فشار فروش نمادهای بزرگ، شستا و تاپیکو تاب و تحمل بیش‌تری از خود نشان دادند و با ثبت یک روند نوسانی معاملاتی، امروز تکیه‌گاه اصلی شاخص کل بورس تهران بودند و مانع از سقوط آن شدند. شپنا، وغدیر و وتجارت نیز در کنار شستا و تاپیکو، از شاخص کل حمایت کردند تا یک روز مثبت را برای بورس تهران رقم بزنند.


تداوم ریزش بورس در معاملات فردا؟!


هرچند امروز نرخ دلار با افزایش همراه بود اما تاثیر خبر استیضاح وزیر اقتصاد، احتمال تلفیق و ادغام دو طرح شیوه‌نامه فولاد و طرح جامع مجلس برای فولادی‌ها، سخنرانی بایدن و اعلام مواضع سیاسی امریکا به‌ویژه در مقابل ایران و برخی خبرهای دیگر را می‌توان از عوامل اصلی عرضه‌های بالا در بازار سهام امروز دانست. بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه، تداوم روند ریزشی را برای فردای بورس نیز متصور هستند.


تناوب ورود و خروج حقوقی‌ها و حقیقی‌ها تا پایان سال


دست‌به‌دست شدن سهم‌ها و ورود و خروج متناوب حقوقی‌ها و حقیقی‌ها، که یک نیمه مثبت و یک نیمه منفی یا یک روز صعودی و روز دیگر نزولی را رقم ‌می‌زنند، دیگر به روال عادی و روند طبیعی بازار سرمایه تبدیل شده است و به‌نظر می‌رسد تا پایان سال نیز تداوم داشته باشد، مگر این‌که اتفاق خاصی در حوزه سیاست و اقتصاد کشور رخ دهد!


در چنین وضعیتی، شاخص کل بورس تهران امروز پس از صعود بیش از ۲۰ هزار واحدی، در دقایق پایانی معاملات، ۳۸۴۰ واحد رشد کرد و اگر تایم بازار چند دقیقه دیگر ادامه می‌یافت، شاخص کل روی رنگ قرمز و خط سقوط قرار می‌گرفت.


تحرکات ایذایی حقوقی‌ها


جریان معاملات امروز بورس، روی تحرکات حقوقی‌ها استوار بود و حدود ۲۴۰میلیارد تومان را وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد نیز ۱۳هزار و ۹۴۰میلیارد تومان ثبت شد و اشخاص حقوقی ۱۰ درصد یعنی هزار و ۳۳۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان دو درصد از کل معاملات رقم خورد.


بیش‌ترین میزان تزریق نقدینگی حقوقی در بورس و فرابورس به سه گروه سرمایه‌گذاری‌ها، فلزات اساسی و بانک‌ها و موسسات اعتباری اختصاص یافت. در مقابل، برایند معاملات گروه‌های شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و سیمان، آهک و گچ به برای حقیقی‌ها به ثبت رسید. حقوقی‌ها همچنین به سه نماد شبندر، وسپهر و وپاسار توجه بیش‌تری نشان دادند و در سوی دیگر معاملات، حقیقی‌ها نیز توجه خود را به شستا، شپنا و سفارس معطوف کردند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز یکشنبه۱۲بهمن‌‌ماه ۹۹


ارزش مجموع معاملات امروز بورس تهران و فرابورس به بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان رسید و حجم معاملات نیز حدود ۳.۵ میلیارد سهم بود. دو نماد شاخص‌ساز امروز، شستا و تاپیکو هر کدام به‌ترتیب با ۲۳۸۰ و ۱۲۲۰ واحد صعود، نقش اصلی را در رشد ۳۸۰۰ واحدی شاخص کل ایفا کردند.


در همین‌حال، مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت پالایش نفت بندر عباس معادل ۴۵میلیارد تومان افزایش یافت و سهامداران حقیقی نیز شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را با برتری ۱۰۰میلیارد تومانی مورد هدف معاملاتی خود قرار دادند.


امروز همچنین، افزایش سهام حقیقی‌ها در ۸۶ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۷۰ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید. جمع تغییر مالکیت دسته اول ۵۳۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۷۴۰ میلیارد تومان ثبت شد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۵۰,۹۹۲.۴۶ (۳۸۳۹.۹۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۱.۵۲۱.۱۳ (۴۴۷.۹۵-)


ارزش معاملات: ۱۴,۳۱۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: شستا، تاپیکو و شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸,۰۴۳.۵۵ (۱۳۹.۵۷-)


ارزش معاملات: ۳,۸۱۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، بپاس و صبا


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0