آکادمی هلاکوئی
1399/10/18
00:50
ممنوعیت تازه استفاده از چندین برنامه پرداخت چینی در ایالات متحده

در حالیکه تنها دو هفته تا پایان دوران…

در حالیکه تنها دو هفته تا پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده است، وی با صدور دستورالعمل اجرایی جدیدی، برنامه های پرداخت چینی را هدف قرار داد.


به موجب این دستور که روز سه شنبه صادر شد، شهروندان یا افراد ساکن در ایالات متحده از استفاده از ۹ برنامه پرداخت چینی منع خواهند شد. این حرکت در واقع ادامه اقدامات قبلی کاخ سفید پیرامون پاکسازی بازار ایالات متحده از برنامه های متعلق به کشور چین مانند TikTok است. دستور دیروز بار دیگر بر نگرانی های قبلی درخصوص جمع آوری اطلاعات کاربران توسط حزب کمونیست چین تاکید دارد:


“ادامه فعالیت جمهوری خلق چین ( PRC) و حزب کمونیست چین ( CCP) درزمینه سرقت یا کسب اطلاعات مردم ایالات متحده به وضوح مشخص می کند که جمع آوری داده های انبوه با هدف پیشبرد دستور کار اقتصادی و امنیت ملی چین صورت می گیرد.”


برنامه های مورد نظر AliPay ، CamScanner ، QQ Wallet ، SHAREit ، Tencent QQ ، VMate ، WeChat Pay و WPS Office هستند. این دستورالعمل ظرف مدت ۴۵ روز اجرا می شود و تا آن زمان ترامپ دفتر ریاست جمهوری را ترک کرده است. با توجه به اینکه دستور قبلی وی مبنی بر صلب مالکیت TikTok در حالی در دادگاه رد شد که وی هنوز در سمت خود مشغول به کار بود، هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم این بار نیز ترامپ راه به جایی خواهد برد.


تمرکز بر روی برنامه های پرداخت از اهمیت زیادی برخوردار است. اقدامات اخیر دستگاه امنیت ملی ایالات متحده بدون تردید حاکی از نگرانی های موجود در مورد سیستم های پرداخت چینی، به ویژه ارز دیجیتال بانک مرکزی است درحالیکه حزب کومونیست چین دسترسی کاملی به دیتابیس این برنامه ها دارد.


بسیاری از فعالین صنعت رمزنگاری و همچنین صنعت گسترده تر علوم و تکنولوژی از جمله مارک زاکربرگ و چند تن از مقامات عالی رتبه Ripple Labs، نسبت به جنگ سرد فناوری میان چین و ایالات متحده هشدار داده اند. در حالی که اوضاع بین دو کشور بسیار متشنج است، زمانیکه فیسبوک و ریپل این استدلال ها را ارایه می کردند، هر دو تحت بررسی و تحقیقات جدی از سوی نهادهای نظارتی ایالات متحده قرار داشتند.


با توجه به موانع بزرگ موجود میان شرکت های فعال در بخش خصوصی و بخش دولتی، رفتار چین با شرکت های خصوصی که ترامپ هدف قرار داده است در حال حاضر بسیار بد است. شرکت Ant Group، که یک شرکت فین تک وابسته به Alibaba و مالک AliPay است، اخیرا با دولت چین به مشکل برخورده است. گفته می شود شی جین پینگ (Xi Jinping) شخصا وارد مقابله با عرضه اولیه Ant Group شده است؛ از آن زمان سهام علی بابا افت کرده و بنیانگذار هر دو، یعنی جک ما (Jack Ma) ناپدید شده است. از طرفی، یکی دیگر از غول های فناوری چینی، یعنی Tencent، مالیکت سه مورد از برنامه های نام برده در دستور ترامپ یعنی QQ Wallet ، Tencent QQ و WeChat Pay را در اختیار دارد.



این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسیولیت آن با آکادمی هلاکویی نمی باشد.


منبع: cointelegraph


انتهای خبر

0
0