ارز دیجیتال
1401/03/16
00:00
وضعیت بازار + تحلیل قیمت بیت کوین؛ احتمال جهش بیشتر است یا سقوط؟

برخی از کارشناسان انتظار دارند بیت کوین از نقطه کنونی حرکتی جهت‌دار را به سمت بالا یا پایین محدوده نوسانی چند هفته اخیر آغاز کند. در نمای‌های کوتاه‌مدت نشانه‌هایی از جهش دیده می‌شود و از طرفی برخی از...

برخی از کارشناسان انتظار دارند بیت کوین از نقطه کنونی حرکتی جهت‌دار را به سمت بالا یا پایین محدوده نوسانی چند هفته اخیر آغاز کند. در نمای‌های کوتاه‌مدت نشانه‌هایی از جهش دیده می‌شود و از طرفی برخی از تحلیلگران می‌گویند شانس سقوط قیمت از احتمال جهش آن بیشتر است.


به گزارش کوین دسک، بیت کوین این هفته را در محدوده‌ای به پایان رساند که در یک ماه گذشته نیز همان جا نوسان می‌کرد.


قیمت بیت کوین از روز جمعه شروع به افزایش کرده و در حال حاضر به بالای ۳۱٬۰۰۰ دلار رسیده است. بیت کوین از اوایل ماه مه (اردیبهشت) بسته به اخبار و رویدادهای هر روز، گاهی بالاتر و گاهی پایین‌تر از محدوده ۳۰٬۰۰۰ دلار در نوسان بوده است و می‌توان گفت این فرازونشیب‌ها تا حد زیادی تحت‌تاثیر احساسات سرمایه‌گذاران مضطرب بازار نسبت به مسیر تورم و اقتصاد جهانی بوده است.


جو دیپاسکواله (Joe DiPasquale)، مدیرعامل صندوق بیت بول (BitBull) که در حوزه ارزهای دیجیتال فعال است، می‌گوید:


تا زمانی که قیمت بیت کوین به‌طور کامل از محدوده بین ۳۱٬۰۰۰ تا ۳۲٬۰۰۰ دلار عبور نکند، روند بازار همچنان ضعیف باقی خواهد ماند. البته زیر سطح ۳۰٬۰۰۰ دلار هم شاهد فعالیت خریداران هستیم که بازار را تا به اینجای کار سرپا نگه داشته است.


اتریوم ، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار، مدتی است که جایی بالاتر از ۱٬۸۰۰ دلار نوسان می‌کند و مثل دو هفته گذشته همچنان زیر ۲٬۰۰۰ دلار قرار دارد. سایر ارزهای دیجیتال نیز در این مدت نوسان زیادی را تجربه نکرده‌اند و میان آنها کاردانو ، سولانا و چین لینک به‌ترتیب با ۹.۷، ۹.۵ و ۸.۳ درصد رشد در ۲۴ ساعت گذشته، بهترین عملکرد را داشته‌اند. ضمن اینکه طبق معمول حجم معاملات در ابتدای هفته (شنبه و یکشنبه) چندان قابل‌توجه نبوده است.


ثابت‌ماندن قیمت ارزهای دیجیتال در ابتدای هفته جاری تا حدی متفاوت از وضعیت بازار جهانی سهام بود. برای مثال، روز جمعه شاخص بورسی نزدک (Nasdaq) که بیشتر بر سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری متمرکز است، ۲.۴ درصد و شاخص «S&P۵۰۰» نیز ۱.۶ درصد سقوط کرد. همان طور که احتمالا می‌دانید، ارزهای دیجیتال و بازار جهانی سهام در چند ماه گذشته هم‌بستگی زیادی با یکدیگر داشته‌اند.


گزارش ماه مه (اردیبهشت) وضعیت بازار کار در ایالات متحده آمریکا که جمعه هفته گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که در این مدت ۳۹۰٬۰۰۰ شغل جدید در بخش غیرکشاورزی ایجاد شده است که هم از حد انتظار بهتر است و هم نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور همچنان با شرایط بحرانی فاصله دارد. تحلیلگران پیش‌تر هشدار داده بودند که تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره بانکی، می‌تواند اقتصاد آمریکا را وارد رکود کند.


در همین حال، صندوق بورسی «ARK Innovation» مؤسسه آرک اینوست (Ark Invest) که کتی وود (Cathie Wood)، یکی از طرفداران بزرگ بیت کوین و ارزهای دیجیتال مدیرعامل آن است، از هفته دوم ماه مه (اردیبهشت) تاکنون ۱۵ درصد بازدهی داشته است.


سقوط هفته گذشته شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران همچنان دیدگاهی نزولی نسبت به بازار دارند و مدیرعامل صندوق بیت بول نیز معتقد است که احتمال سقوط بیت کوین از نقطه فعلی از شانس آن برای جهش به سطوح بالاتر، بیشتر است.


دیپاسکواله می‌گوید:


انتظار داریم در هفته‌های پیش رو شاهد حرکات جهت‌دار قیمت باشیم؛ یعنی بیت کوین احتمالا در ادامه از محدوده فعلی خود به سمت پایین یا بالا خارج می‌شود. ضمن اینکه در حال حاضر احتمال سقوط قیمت به زیر این محدوده بیشتر از جهش آن به سطوح بالاتر است.


تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

بیت کوین در حال حاضر با مقاومت قدرتمندی در سطح میانگین متحرک ۵۰ روزه (MA ۵۰ – خط آبی در تصویر) مواجه است که اخیرا جایی در نزدیکی ۳۴٬۰۰۰ دلار قرار دارد. قیمت در طول دو هفته گذشته بسیار نزدیک به ۳۰٬۰۰۰ دلار در نوسان بوده و بیشتر حجم معاملات نیز در این سطح انجام شده است؛ مسئله‌ای که می‌تواند نشانه‌ای برای تشدید نوسانات قیمت در ماه جاری باشد.


وضعیت بازار + تحلیل قیمت بیت کوین؛ احتمال جهش بیشتر است یا سقوط؟

نمودار قیمت بیت کوین (نمای ۱ روزه بازار بیت کوین/ دلار). در نمای ۱ روزه بازار بیت کوین، شاخص قدرت نسبی (RSI) برای چند روز زیر محور میانی در سطح ۵۰ گیر کرده بود که نشان‌دهنده ضعف شتاب صعودی قیمت در جریان جهش اخیر است. ضمن اینکه کاهش مداوم شتاب قیمت به این معنی است که روند نزولی شش‌ماهه بیت کوین همچنان پابرجاست.


شاخص قدرت نسبی در نمای ۱ هفته‌ای بازار بیت کوین در پایین‌ترین سطح خود (اشباع فروش) از مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) قرار دارد. گفتنی است که در آن زمان پس از رسیدن RSI به این ناحیه، حرکت صعودی بیت کوین آغاز شد. این بار اما، انتظار می‌رود جهش احتمالی قیمت محدودتر از دفعه قبلی باشد؛ چراکه شاخص‌های مومنتوم (RSI و MACD) در نمای‌های بلندمدت با نشانه‌هایی نزولی همراه هستند.


وضعیت بازار + تحلیل قیمت بیت کوین؛ احتمال جهش بیشتر است یا سقوط؟

نمودار قیمت بیت کوین (نمای ۱ هفته‌ای بازار بیت کوین/ دلار). برای کوتاه‌مدت همچنان این احتمال وجود دارد که بیت کوین جایی بالاتر از ناحیه حمایتی بین ۲۰٬۰۰۰ تا ۲۵٬۰۰۰ دلار در نوسان باشد. ضمن اینکه میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای در ۲۲٬۱۷۹ دلار نیز یکی دیگر از حمایت‌های پیش روی بیت کوین محسوب می‌شود.


آن‌طور که از وضعیت شاخص ترتیبی تام دیمارک (Tom DeMark) پیداست، بازار بیت کوین اکنون منتظر یک سیگنال صعودی برای تغییر روند است که انتظار می‌رود در دو هفته پیش رو خود را نشان دهد. این اتفاق می‌تواند راه را برای جهش قیمت در کوتاه‌مدت باز کند و سقوط به سطوح پایین‌تر را با تاخیر بیندازد. جهش احتمالی قیمت می‌تواند زودگذر باشد و از طرفی سقوط به حمایت ۱۷٬۶۷۳ دلاری نیز احتمالا زمینه را برای خروج بخشی از سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد.


انتهای خبر

0
0