سنا
1401/04/10
11:26
مروری بر مهمترین اخبار بورسی رسانه‌ها طی هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بورسی منتشر شده در رسانه‌ها در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

پروژه کردن سهام چیست؟/ ضرر برای سهامداران خرد!


به نقل از تجارت‌نیوز؛ پروژه کردن سهام می‌تواند به سهامداران و به طور کلی روند معاملات بازار سرمایه زیان وارد کند. در سال ۹۹ بسیاری از تک سهم‌های بازار به واسطه پروژه کردن رشد کردند و چند برابری از ارزش واقعی خود بالاتر رفتند و مردم نیز با چند برابر قیمت این سهام‌ها خریداری کردند و در نهایت با زیان چند میلیونی روبه‌رو شدند.


مشاهده کل خبر https://www.sena.ir/news/۷۷۹۵۸/



انتشار اوراق اختیار معامله مبتنی بر واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری «سلام»


به نقل از شرکت بورس تهران؛ در هفته گذشته «سلام» چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران است که قراردادهای اختیار معامله روی آن ایجاد شد.


سرپرست مدیریت عملیات بازار ابزارهای نوین مالی شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: باتوجه مزیت‌های قراردادهای اختیار معامله مبتنی بر واحد صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران، برنامه ایجاد نمادهای اختیار معامله بر این صندوق ها، متناسب با ظرفیت و کشش بازار، در دست اجراست؛ از این رو در هفته گذشته، قراردادهای اختیارمعامله مبتنی بر یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله دیگر، در بورس اوراق‌بهادار تهران به فعالان بازار ارائه شد.


مشاهده کل خبر https://www.sena.ir/news/۷۷۹۵۳/



افزایش ۱۰۷ درصدی ارزش معاملات ETF نسبت به بهار سال قبل


به نقل از فرابورس ایران؛ آمارهای مربوط به گزارش خرداد ماه ۱۴۰۱ معاملات فرابورس ایران، از این حکایت دارد که فصل بهار سال جاری برای معاملات فرابورس نسبت به بهار ۱۴۰۰ پربارتر بوده به طوری که ارزش معاملات سهام در مجموع ۵۷ روز معاملاتی نخستین فصل سال، با رشدی ۱۵۲ درصدی نسبت به ارزش معاملات سهام در مدت مشابه سال قبل همراه بود. از سوی دیگر آمار ارزش معاملات صندوق‌های قابل معامله (ETF) نیز از رشد چشمگیر ۱۰۷ درصدی نسبت به سال قبل حکایت داشت. همچنین سهم بازار از معاملات سهام و صندوق‌های قابل معامله به ترتیب از ۱۷.۹ درصد و ۲۳ درصد در بهار سال قبل، به ۲۹.۷ و ۳۴ درصد در فصل نخست سال جاری رسید.


مشاهده کل خبر https://www.sena.ir/news/۷۷۹۵۲/



۲۶۰۰ هشدار نظارتی بورس در مورد حذف نامتعارف سفارش و ایجاد فشار فروش


به نقل از ایرنا؛ معاونت نظارت بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران به هشدارهای نظارتی بورس از طریق سامانه سنجش در ۶ماهه اخیر اشاره کرد و گفت: عمده هشدارها در در خصوص معاملات خلاف جهت بازار (رنج منفی)، حذف نامتعارف سفارش و ایجاد فشار فروش بوده است.


وی ادامه داد: عمده این هشدارها مبتنی بر بندهای مختلف ماده ۷ دستورالعمل انضباطی کارگزاران و دستورالعمل اجرایی معاملات برخط بوده و رویه به‌گونه‌ای است که در صورت تکرار یا اثرگذاری قابل‌توجه، با متخلفان برخورد خواهد شد که این برخوردها می‌تواند طبق ماده ۳۵ قانون بازار اوراق بهادار در حوزه تخلفات کارگزاری‌ها و بازارگردان‌ها یا ماده ۴۶ آن قانون در حوزه احتمال وقوع جرم دستکاری قیمتی یا اغوای بازار باشد.


مشاهده کل خبر https://www.sena.ir/news/۷۷۹۴۱/



رکوردهای تاریخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس کالا


به نقل از کالاخبر؛ معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس کالا در سه ماهه ابتدایی امسال نشان از سرعت بالای آن در سال ۱۴۰۱ دارد؛ به طوریکه با افزایش ۵۰۰ درصدی در حجم و ارزش نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ روبه‌رو شد.


روند حجم و ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس کالای ایران نشان می‌دهد که از زمان راه اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تاکنون، روند معاملات صندوق‌ها با یک وقفه (سال ۱۳۹۸) با مسیر روبه جلو و افزایشی روبه‌رو بوده است.


مشاهده کل خبر https://www.sena.ir/news/۷۷۹۳۵/



باید و نبایدها برای تداوم حیات سیمانی‌ها


به نقل از بورسان؛ با ورود به تابستان و عدم تامین برق کافی کارخانه‌ها، معاملات سیمان برای همه شرکت‌ها داغ‌تر شده است. ابطال بخش مهمی از معاملات سیمان در بورس کالا طی هفته‌های اخیر، به گمانه‌زنی ناظران و تحلیلگران در خصوص کشف نرخ عادلانه سیمان دامن زده است.


مدیرعامل سیمان کردستان (سکرد) گفت: به نظر می‌رسد سیاست‌گذار هنوز ابزار بورس کالا برای شفافیت بخشی به نرخ سیمان را به رسمیت نمی‌شناسد و برخی معاملات در برخی استان‌ها لغو شده است. از سال گذشته با عرضه سیمان در بورس کالا، بازار سیاه این کالای اساسی مدیریت و نرخ‌گذاری درست روی آن انجام شد.



مشاهده کل خبر https://www.sena.ir/news/۷۷۹۱۷/


وزیر صمت: تعادل بازار فولاد و سیمان با کمک سازوکارهای بورس کالا


به نقل از شاتا؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعادل بخشی بازار سیمان و فولاد با کمک سازوکارهای بورس کالا تاکید کرد: برای قیمت‌گذاری کالاها باید براساس ضوابط تعریف‌شده اقدام کرد. به گفته رضا فاطمی امین به‌عنوان نمونه کالاهایی مانند سیمان، فولاد با سازوکارهای بورس کالا عرضه می‌شوند و بازارها آن‌ها متعادل است.


وی ادامه داد: ما باید روی اصلاح سازوکارها متناسب با شرایط حاضر کشور متمرکز شویم و با تعریف بازه زمانی، روی استقرار ایده‌ها و طرح‌های پیشرو، به سمت ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها حرکت کنیم.


مشاهده کل خبر https://www.sena.ir/news/۷۷۹۳۳/



واریزی‌های صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه به کجا رسید؟


به نقل از ایرنا؛ مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه واریزی‌های صندوق توسعه ملی برای فصل بهار امسال به حساب صندوق تثبیت انجام نشده است، گفت: روز گذشته به منظور تعیین تکلیف وضعیت واریزی‌ها جلسه‌ای برگزار شد، اما در نتوانستیم به یک توافق برای شروع واریزی‌ها دست پیدا کنیم.


هیات امنای صندوق توسعه ملی در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ مصوب کردند تا مبلغی معادل ۶۵۰ میلیارد تومان را به‌صورت ماهیانه نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری کنند. به دنبال چنین توافقی، مرحله نخست واریزی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ انجام شد.


مشاهده کل خبر https://www.sena.ir/news/۷۷۹۷۹/



در نشستی مشترک دغدغه‌های کارگزاران بررسی شد


به نقل از فرابورس ایران؛ میثم فدایی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست مشترک کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و فرابورس ایران موضوع افزایش یک‌درصدی دامنه نوسان در ابتدای سال جاری را مور توجه قرارداد و گفت: با افزایش دامنه نوسان نقد شوندگی در بازار بهتر شده اما در حال حاضر، شرایط در بدنه بازار نسبت به سه ماه گذشته تغییر کرده، به‌این‌ترتیب که در اواخر سال گذشته و ابتدای امسال فعلان بازار تمایل به افزایش دامنه نوسان داشتند اما در شرایط امروز رایزنی‌ها نشان می‌دهد همه خواستار این تغییر نیستند.


محمدرضا دهقانی احمدآباد دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در این نشست با تشریح مشکلات صنعت کارگزاری گفت: افت حاشیه سود کارگزاری‌ها باعث شده تا شاهد کاهش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کارگزاری‌ها باشیم.


مشاهده کل خبر https://www.sena.ir/news/۷۷۹۷۰/



سامانه سجام؛ عامل شفافیت در پرداختی شرکت‌های بورسی


به نقل از ایرنا؛ محمدرضا پورابراهیمی سامانه سجام را ظرفیت بسیار خوبی برای پرداخت سود سهامداران دانست و تصریح کرد: پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام و مجموع اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در این جهت، منجر به تسریع در انجام تعهدات مالی شرکت‌ها شده است.


وی افزود: مجلس در قانون بودجه تعهداتی را برای شرکت‌ها در پرداخت سود سهامداران از طریق سجام و در بازه زمانی قانونی تعیین کرد، آخرین گزارش‌های دریافتی درباره عملکرد این سامانه حاکی از آن است که پرداخت سود سنواتی از طریق سامانه سجام از سوی اکثر شرکت‌ها انجام شده است.


مشاهده کل خبر https://www.sena.ir/news/۷۷۹۸۸/






لیلی شهیر

انتهای خبر

0
0