همفکران
1400/07/19
15:14
گزارش بازار/ تردید زیر سایه طلای سیاه

شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۱۸۰۰ واحد معادل ۰.۱۳ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۵۷ هزار واحد رسید. دلایل زیادی برای تردید این روزهای بازار بیان می شود، عده­ای از واکنش نشان ندادن بازار نسبت به تغییرات قیمت کامودیتی­ها متعجب‌اند و انتظار دارند رشد قیمت­ها به خصوص افزایش قیمت نفت باعث تقویت بازار شود، عده­ای دیگر رشد قیمت نفت را دلیل پایین آمدن شاخص می­دانند چراکه عقیده دارند این رشد به معنی تامین بخش زیادی از کسری بودجه و کاهش تورم است. شاخص کل امروز حدود ۶ هزار واحد رشد داشت اما بعد از یک ساعت به تعادل رسید و در یک ساعت آخر شروع به افت کرد. شاخص هم وزن نیز روز را صعودی آغاز کرد اما قبل از ساعت ده تغییر روند داد و خیلی زود وارد بازه منفی شد. این شاخص ۰.۲۲ درصد معادل ۹۲۶ واحد کاهش داشت.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۱۸۰۰ واحد معادل ۰.۱۳ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۵۷ هزار واحد رسید. دلایل زیادی برای تردید این روزهای بازار بیان می شود، عده­ای از واکنش نشان ندادن بازار نسبت به تغییرات قیمت کامودیتی­ها متعجب‌اند و انتظار دارند رشد قیمت­ها به خصوص افزایش قیمت نفت باعث تقویت بازار شود، عده­ای دیگر رشد قیمت نفت را دلیل پایین آمدن شاخص می­دانند چراکه عقیده دارند این رشد به معنی تامین بخش زیادی از کسری بودجه و کاهش تورم است. شاخص کل امروز حدود ۶ هزار واحد رشد داشت اما بعد از یک ساعت به تعادل رسید و در یک ساعت آخر شروع به افت کرد. شاخص هم وزن نیز روز را صعودی آغاز کرد اما قبل از ساعت ده تغییر روند داد و خیلی زود وارد بازه منفی شد. این شاخص ۰.۲۲ درصد معادل ۹۲۶ واحد کاهش داشت. شپدیس، فملی و فخوز بیشترین تلاش را برای سبز نگه داشتن شاخص کردند، ولی هیچکدام به صف خرید نرفتند. فارس، شبندر و شپنا بیش از همه تاثیر منفی داشتند ولی به لطف حمایت حقوقی­ها صف فروش را ندیدند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس تنها سی دقیقه صعودی بود بعد شروع به کاهش کرد ولی به تا آخر بازار سبز باقی ماند. این شاخص ۵۱ واحد معادل ۰.۲ درصد بالا رفت و به ۲۰ هزار و ۸۳۴ واحد رسید.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه تراز نقدینگی حقیقی‌ها منفی بود و ۳۲۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۹ درصدی نسبت به روز قبل ۴۳۵۵ میلیارد تومان به ثبت رسید. این میزان پایین‌ترین مقدار ارزش معاملات خرد از ابتدای تابستان ۱۴۰۰ تا کنون به حساب می‌آید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۰ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۵ میلیارد دلار شد.




خبرهای موثر


نفت برنت به ۸۴ دلار در هر بشکه رسید. نفت آخرین بار اوت ۲۰۱۸ در این ارتفاع بود و پس از آن ظرف دو ماه بیش از ۴۰ درصد ریزش کرد.


اوره صادراتی ایران به ۷۳۰ دلار رسید. افزایش قیمت گاز در اروپا و آسیا، افزایش قیمت زغال‌سنگ در چین و تنش در زنجیره تامین، منجر به افزایش چشمگیر قیمت کود اوره در بازارهای جهانی شده است. کارشناسان همچنان بازار اوره را صعودی پیش بینی می‌کنند.


امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه: ما تاکنون دو سیگنال مثبت فرستادیم، در روز تحلیف رئیسی به انریکه مورا گفتم مذاکره را ابزار مهم دیپلماسی می‌دانیم و از مذاکره فرار نخواهیم کرد


خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران: گفتگوهای تهران - ریاض همچنان ادامه دارد. چهار دور مذاکره با عربستان در بغداد انجام شد و آخرین دور زمانی بود که ما در نیویورک بودیم.


رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاک‌چین: سه طرح برای رمز ارز‌ها در کمیسیون‌های مجلس یعنی کمیسیون اقتصادی، کمیسیون انرژی و کمیسیون جهش تولید ارائه شده است. در مجموع، طرح‌های ارائه شده در این سه کمیسیون مثبت ارزیابی نمی‌شود.


صندوق‌های دولتی


دارایکم امروز هم افت ارزش داشت. قیمت پایانی با کاهش ۰.۲۲ درصدی به ۱۲۱۲۲۰ ریال رسید و ارزش ذاتی صندوق تا ۱۶۲۴۰۲ ریال پایین رفت. حقوقی­ها حضور محسوسی در معاملات امروز نداشتند و تنها ۷۷ میلیون تومان به نماد وارد کردند.

پالایشی یکم هم روندی مشابه دارایکم داشت، قیمت پایانی ۰.۳۹ درصد کاهش پیدا کرد و ۷۷۱۹۰ ریال شد، ارزش ذاتی صندوق هم نسبت به دیروز افت داشت و به ۱۰۱۶۵۶ ریال رسید. در این نماد حقوقی­ها فعال تر بودند، آن­ها با خرید ۹ درصد از معاملات ۹ میلیارد تومان پول وارد نماد کردند.

پرحجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی‌ها، سرمایه گذاری­ها و بانک­ها میزبان بیشترین حجم معاملات بورس بودند. در بین نمادهای بورسی نیز بیش از همه وسکرمان، کمند و خودرو دست به دست شدند.


وسکرمان از صفر تابلو شروع کرد و خیلی زود به صف خرید رفت. این صف خیلی پایدار نبود و چند بار عرضه شد اما نماد روز را در صف تمام کرد. تمام ۲۲۱ میلیون سهم معامله شده توسط حقیقی­ها عرضه و خریداری شد و حقوقی­ها حتی یک برگ سهم نیز مشارکت نداشتند. البته سرانه خریداران تقریبا دو برابر سرانه فروشندگان بود که می‌تواند نشان دهنده سفارشات سنگین­تر در طرف تقاضا باشد. P/E وسکرمان منفی ۴۵.۷۳ ثبت شده که نشان دهنده زیان ده بودن شرکت است.


بیشترین ورود و خروج پول



صندوق­های قابل معامله با اختلاف زیاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و پس از آن­ها محصولات شیمیایی و منسوجات دو گروه محبوب حقیقی­ها بودند. این در حالی است که دیروز محصولات شیمیایی دومین صنعت مورد حمایت حقوقی­ها بود. در مقابل فلزات اساسی، فراورده­های نفتی و بانک‌ها بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در بین نمادها زاگرس، شغدیر و برکت بیشترین توجه حقیقی‌ها را جلب کردند و شپنا، فارس و سمگا بیشترین حمایت حقوقی­ها را داشتند.


زاگرس در همان اولین دقایق بازار به صف خرید رفت. بیش از یک میلیون سهم در این نماد خرید و فروش شد که ۶۳ درصد آن توسط حقوقی­ها عرضه شد و حقیقی­ها با خرید ۱۰۰ درصد از حجم معاملات ۲۳ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند. زاگرس از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون بازدهی ۵۲ درصدی داشته است و چند ماه است که در حال سقف شکنی و ثبت رکوردهای جدید قیمتی است.


شپنا باز هم دست به دامن حقوقی­ها شد. این نماد روز را در صفر تابلو شروع کرد و تلاش داشت تا سبز بماند ولی خیلی زود حجم عرضه­ها رنگ تابلو را قرمز کرد. از ۸۵ میلیون سهم معامله شده ۴۷ درصد توسط حقوقی­ها خریداری و ۳۸ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد وارد شد. در مقابل حقیقی­ها ۸۵ درصد در سمت عرضه مشارکت داشتند. به نظر می­رسد شپنا در آستانه یک حمایت مهم قرار دارد و با توجه به P/E ۷.۱۶ این نماد می‌توان به رشد آن امیدوار بود.




نمادهای مشکوک


ثنظام، فنرژی و فاهواز نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به ثنظام، غگیلا و فنرژی رسید.


فنرژی روز را در کف قیمتی شروع کرد و خیلی زود به صف فروش رفت. حدود ساعت ۱۱ این صف به طور کامل جمع شد و قیمت مجال رشد پیدا کرد. بیش از ۶ میلیون سهم در این نماد مبادله شد که ۱۰۰ درصد آن توسط حقیقی­ها خریداری شد و دو کد حقوقی­ با عرضه یک درصد از معاملات موجب ورود ۶۷ میلیون تومان پول حقیقی به نماد شدند. P/E فنرژی منفی ۲.۵۲ است، با این که شرکت ضرر ده است اما نسبت به میانگین گروه محصولات فلزی وضعیت بهتری دارد. بررسی تغییرات قیمت نماد در دو سال اخیر نشان می­دهد فنرژی اغلب روندی متفاوت با شاخص کل داشته است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی امروز هم بیشترین بازدهی به ثزاگرس با ۵ درصد رشد رسید. دروز با ۴.۹۷ درصد و زاگرس با ۴.۹۳ درصد در رتبه­های بعدی ایستادند؛ اما بدترین عملکرد را ثنظام با ۴۰.۸۷ درصد، کسعدی با ۴.۷۱ درصد و وسکرد با ۴.۶۸ درصد افت داشتند.


ثزاگرس از بهمن ۹۹ روندی نزولی داشت و ۵۹ درصد از ارزش خود را از دست داد، ولی چند روزی است که با قدم­های محکم در حال صعود است. امروز از صبح در صف خرید بود و تنها ۴۲۲ هزار سهم برای فروش عرضه شد که یک کد حقوقی­ با عرضه ۴۷ درصد از این حجم کمک بزرگی به پر شدن حجم مبنا کرد. در سمت خریدار فقط ۴۰ کد حقیقی موفق به خرید شدند و ۷۶۲ میلیون تومان به نماد تزریق کردند. P/E این نماد ۴۳۷.۶۶ ثبت شده است که بسیار عدد برگی به حساب می­آید.


ثنظام از بهمن ۹۹ در صف فروش است و حجم معاملات بسیار پایینی دارد به طوریکه حجم امروز این نماد بیش از ۱۶۰۰ برابر میانگین ماهانه آن شده است. از ۸ میلیون سهم معامله شده ۷ درصد توسط یک کد حقوقی خریداری و ۳۱۴ میلیون تومان پول حقوقی به نماد وارد شد. ۹۴ درصد از عرضه­ها هم توسط حقیقی­ها انجام شد. P/E ثنظام ۱۹.۲۳ اعلام شده است.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار یک گام دیگر به سمت پایین برداشت و برای چهارمین روز متوالی نزولی بود. هر دلار با افت ۰.۵۲ درصدی به ۲۷ هزار ۴۳۸ تومان رسید.


سکه طرح جدید روز را با رشد ۰.۵ درصدی شروع کرد ولی خیلی زود تغییر جهت داد و در این لحظه ۰.۱۷ درصد نسبت به دیروز کاهش را تجربه کرده است و قیمت آن ۱۱ میلیون و ۷۳۲ هزار تومان شد.


انس طلا هفته خود را با افت ۰.۱۴ درصدی شروع کرد و به ۱۷۵۴ دلار رسیده است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟





انتهای خبر

0
0