نبض بازار بورس تهران (بازیگران بورس)
1400/05/09
21:55
باز هم موتور بورس با سوخت تورم گرم شد بازار سهام روز پررکورد دیگری را ثبت کرد. برخلاف انتظار، بورس در مدار مثبت کار خود را آغاز کرد و با قدرت هر چ...

باز هم موتور بورس با سوخت تورم گرم شد



بازار سهام روز پررکورد دیگری را ثبت کرد. برخلاف انتظار، بورس در مدار مثبت کار خود را آغاز کرد و با قدرت هر چه تمام‌تر پیش رفت؛ به طوری که بازار سهام وجهه کاملا سبزی به خود گرفت. شاخص کل با ۲.۷ درصد افزایش به ۱.۳۵۱میلیون واحد رسید و به این ترتیب تا هدف ۱.۳۷۰ میلیون راه زیادی نمانده است. شاخص هم‌وزن نیز به دلیل جو مثبت حاکم بر بازار شرایط مساعدی داشت و با ۱.۱درصد رشد دوباره به سمت مقاومت بلندمدت خود نزدیک شد.



شاخص هم‌وزن در چند روز گذشته با خط روند نزولی بلندمدت خود برخورد کرده و قادر به غلبه بر آن نبوده است. این خط روند از مرداد ماه سال گذشته شروع شده و تاکنون ادامه داشته است. امروز مجددا شاخص هم‌وزن به سمت مقاومت مذکور حمله کرد؛ با توجه به شرایط مثبت بازار، احتمالا در روز آینده مقاومت یک ساله شاخص هم‌وزن شکسته شده و عملا روند صعودی این شاخص تایید خواهد شد. روند صعودی شاخص هم‌وزن به معنی اوضاع مساعد سهم‌های کوچک خواهد بود.



🔻چرخش نظرات درباره برجام؛ افزایش انتظارات تورمی


درحالی که بیشتر افراد به آینده برجام نگاه خوشبینانه داشتند و همچنین منتظر کاهش قیمت دلار بودند، اخبار منتشره حاکی از طولانی بودن روند مذاکرات و یا حتی عدم دستیابی به این مهم است. این موضوع به سرعت در افزایش قیمت دلار منعکس شد و سبب شد دلار امروز به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شود. در کنار سیاست‌های دولت جدید که انتظارات تورمی را بالا می‌برد، افزایش قیمت دلار اهرم دیگری برای صعود بورس محسوب می‌شود.



افزایش قیمت دلار به دلیل افزایش تورم در کشور به طور کلی سبب بهبود وضعیت بورس می‌شود، اما این موضوع در صنایع صادرات‌محور بازتاب بیشتری دارد و از آنجایی که این صنایع سهم بزگتری در بازار سهام دارند می‌توانند رشد بیشتر شاخص کل را رقم بزنند.



از آنجایی که قیمت طلا در ایران تحت تاثیر قیمت دلار و انس جهانی است، افزایش قیمت این ارز سبب ایجاد صف خرید سکه بورسی بعد از ۸ ماه شد.



گزارش‌ها و بهبود عملکرد شرکت‌ها، افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی همراه با انتظارات تورمی ناشی از سیاست‌های آمریکا و افزایش قیمت دلار در کشور، همگی عوامل مهمی هستند که سبب ایجاد تحرکات مثبت و چشم‌گیر در گروه فلزات اساسی شد.



طی مدت اخیر عوامل بنیادی از دلایل مهم توجه سرمایه‌گذاران به بعضی نمادهاست. در این بین می‌توان به گروه شیمیایی اشاره کرد که بیشترین ارزش معاملات را در روز جاری به خود اختصاص داد.



از طرف دیگر وزارت صمت و بورس کالا بر عرضه سیمان در بورس کالا به توافق رسیدند و قرار شد شرکت‌هایی که در بورس کالا حضور دارند، از لحاظ انرژی مورد نیاز تامین شوند. این گروه که در چهارشنبه میزبان معاملات داغی بود، بعد از عدم برآورده شدن انتظارات سهامداران در بورس کالا، امروز با کاهش تقاضا مواجه گشت، اما به طور کلی این گروه شرایط مساعد و متعادلی داشت.



بعد از مدتها، امروز افزایش ارزش معاملات در گروه خودرویی اتفاق افتاد که می‌تواند به دلیل بازگشایی متعادل نماد «خودرو» بعد از یک مدت نسبتا طولانی باشد. «خودرو» در این مدت وضعیت چندان مطلوبی نداشت و بعد از کاهشی که داشت اکنون از لحاظ تکنیکالی در منطقه حمایتی مهمی قرار دارد و احتمال دارد از این نقطه حرکت خود را آغاز کند.



🔻آنچه در بازار گذشت


ارزش معاملات خرد امروز به ۶.۵ همت رسید. گروه شیمیایی، فلزات اساسی، خودرو، فرآورده‌های نفتی و دارویی ۵۰ درصد ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در بین نمادها بیشترین ارزش معاملات در «فولاد»، «فملی» و «شستا» به ترتیب دیده شد.



برخلاف روز چهارشنبه که تقریبا قدرت فروشندگان و خریداران برابر بود، امروز خریداران توانستند بر فروشندگان چیره شوند و ورود پول حقیقی به مبلغ ۳۱۵ میلیارد تومان رقم خورد.



از دیگر اتفاق‌های مهم امروز که رکورد جدیدی در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود، سبقت گرفتن ارزش صف‌های خرید از صف‌های فروش در تمام ساعات کاری بازار بود. در روزی که گذشت ۶۱ درصد نمادها در سمت مثبت بازار فعال بودند و حدودا ۲۰ درصد از آنها موفق به تشکیل صف خریدی به ارزش ۱.۱ همت شدند. از طرف دیگر ۱۴ درصد از نمادها صف‌فروشی به ارزش یک همت داشتند.

انتهای خبر

0
0