همفکران
1401/07/02
16:59
گزارش بازار/ بورس، مرغ عزا و عروسی!

شاخص کل بورس تهران در نخستین روز معاملاتی از مهر ماه ۱۴۰۱، حدود ۲۷ هزار واحد دیگر را از دست داد و تا سطح ۱ میلیون ۳۲۸ هزار واحد عقب نشینی کرد تا در یک قدمی مرز حمایتی ۱.۳۲۵ میلیونی قرار بگیرد. شاخص هموزن همسو با کلیت بازار تخته گاز در مسیر نزولی حرکت کرد و با افت ۹۱۰۰ واحدی به کارش پایان داد. اتکام، امین و ختور...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در نخستین روز معاملاتی از مهر ماه ۱۴۰۱، حدود ۲۷ هزار واحد دیگر را از دست داد و تا سطح ۱ میلیون ۳۲۸ هزار واحد عقب نشینی کرد تا در یک قدمی مرز حمایتی ۱.۳۲۵ میلیونی قرار بگیرد.


شاخص هموزن همسو با کلیت بازار تخته گاز در مسیر نزولی حرکت کرد و با افت ۹۱۰۰ واحدی به کارش پایان داد.


اتکام، امین و ختور بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. ختور با رشد حداکثری قیمت در صف خرید به کارش پایان داد. امین ۴.۵+ خورد و اتکام با رشد حدود ۵ درصدی در یک قدمی صف خرید متوقف شد. فارس، وپاسار و فولاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. وپاسار با عرضه بیشتری مواجه بود و با افت ۷ درصدی قیمت در یک قدمی صف فروش متوقف شد. دو نماد دیگر حدود ۳ درصد کاهش قیمتی را تجربه کردند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای زاگرس و آریا و شراز، با افت ۲۵۰ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۸ هزار و ۱۴۶ واحد قرار گرفت. رنیک و وتعاون نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۳ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۳ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صنعت محصولات کامپیوتری تنها جذب کننده نقدینگی های خرد بودند. در مقابل شیمیایی ها و خودرویی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای مادیراح و سخاشح بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای حکشتی و خاور بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.




تابستان ۱۴۰۱ بورس تهران، دست کمی از سال ۹۹ نداشت. روزهای بی رمق و منفی یکی پس از دیگری گذشت و میتوان گفت تابستانی سرد و بی بار برای بورس بازان بود.


درحالی به پیشواز پاییز رفتیم که علاوه بر ابهامات برجامی و جهانی، ابهامات داخلی هم گریبانگیر این بازار شده و امروز، یعنی ۲ مهر ۱۴۰۱ شاهد یکی از منفی ترین روزهای بورسی در سال جاری بودیم.


روزی که از تابلو معاملات خون می چکید و بالغ بر ۹۰ درصد بازار منفی بود. امروز حقوقی ها نقش مهمی در خرید و کنترل هیجانات داشتند. به طوری که میتوان گفت اگر این خرید ها نبود، بازار سهام قابلیت این را داشت که شدیدترین خالص ارزش فروش را رقم بزند. اما خب همانطور که مشاهده کردید صفوف فروش سنگینی در سطح بازار به چشم نمیخورد ولی عموم نمادها حوالی کف قیمتی با فروشندگان درگیر بودند.


امروز حقیقی ها برای فرار از بازار دوپای دیگر هم قرض کردند و به این ترتیب با تشدید خروج پول های خرد مواجه بودیم.


ماندن به پای این بازار سخت و طاقت فرسا شده و هرکسی توانش را ندارد. بازاری که نه تنها در روزهای منفی که اخبار بد از در و دیوار آن می بارد، تخته گاز در مسیر نزولی می رود بلکه در روزهای خوشی هم دیگر پای حرکت ندارد!


شرایط فعلی خیلی برای سخن گفتن جایی باقی نگذاشته و در وصف این بازار حرفی نیست اما اگر بخواهیم توضیحی مختصر بدهیم:


طی معاملات امروز تنها برخی تک نمادها در محدوده مثبت معاملات شدند که چند سهم قطعاتی نیز در میان آنها به چشم میخورد.


خوساز، ختور و خاذین خریداران را در سقف قیمتی به صف نشاندند و با رشد حداکثری قیمت به خط پایان رسیدند.


فمراد از کوچک های فلزی ۵+ خورد و ۴۳۶۲ تومان شد.


ولکار و ولشرق دو نماد سبزپوش لیزینگی ها بودند که با اقبال خریداران تا صف خرید هدایت شدند و به ترتیب به ۸۴۴ تومان ۲۵۰ تومان رسیدند.


اما تمامی بزرگان یکپارچه سرخپوش بودند و روزی تماما منفی را برای سهامدارنش رقم زدند. تصویر زیر گویای همه چیز هست...



نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای شسم، وتعاون و فالوم بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را امین با ۳.۹۱ درصد، سمازن با ۲.۰۱ درصد و خاذین با ۱.۶۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غشان با ۵.۲ درصد، شخارک با ۵ درصد و ولملت با ۴.۸۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار در روزهای پایانی هفته تغییر محسوسی نداشت و در محدوده ۳۱ هزار ۷۵۰ تومان درجا زد.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۰۱ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۵۸ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۶۴۴ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0