اقتصاد آنلاین
1400/04/27
21:19
رغبتی به سرمایه گذاری در صنعت برق وجود ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از بدهی ۵۱ هزار میلیارد تومانی دولت به فعالان خصوصی صنعت برق خبر داد و گفت: سرمایه گذاران در شرایط کنونی رغبتی به سرمایه گذاری در صنعت برق ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ شهباز حسن‌پور بیگلری درباره نشست روز یکشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در جلسه امروز درباره قطعی برق و مشکلات ناشی از آن بحث و تبادل نظر شد.


نماینده مردم سیرجان در مجلس افزود: عده‌ای از نمایندگان سوالاتی درباره مشکلات برق داشتند که نهایتا وزیر نیرو به علت جلسه اضطراری که در ارتباط با موضوع برق پیش آمده بود، نتوانستند در جلسه کمیسیون حضور پیدا کنند.


حسن‌پور با اشاره به دیدگاه‌های نمایندگان در این زمینه اظهار کرد: عدم تعیین تکلیف وزارت انرژی موجب بروز مسائل و مشکلات عدیده‌ای در کشور شده است. یکی از موارد مطروحه در نشست امروز این بود که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی برنامه چهارم، پنجم و ششم مقرر بوده که دولت‌ها تکلیف وزارت انرژی را مشخص کنند.


وی ادامه داد: اگر امروز شاهد هستیم که مردم برای خرید سیمان باید در صف بایستند و یا قیمت فرآورده‌های فلزی و فولادی روزانه افزایش می‌یابد، بخشی از آن به دلیل تعطیلی واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی در کشور است که برق مورد نیاز آن تامین نشده است و یا شاهد هستیم که در زمستان وزارت نفت اعلام می‌کند که نمی‌تواند انرژی نیروگاه‌ها را تامین کند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش خصوصی ۵۱ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و به دلیل عدم پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی، این بخش رغبتی برای سرمایه‌گذاری مجدد در مجموعه بحث انرژی‌ها ندارد.


حسن‌پور بیان کرد: از طرفی دولت مکلف بوده امسال سه هزار مگاوات انرژی خورشیدی تولید کند که متاسفانه این هم انجام نشده است.


وی متوسط هدررفت انرژی در دنیا را ۵ درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که متوسط هدررفت انرژی در ایران ۱۰ درصد است و اگر ما به همین ۵ درصد نرم جهانی هم می‌رسیدیم، ۸۰۰ مگاوات برق بیشتر تولید می‌کردیم که این میزان در اختیار مردم قرار می‌گرفت.


این نماینده مجلس با اشاره به مشکلاتی که قطعی برق برای خانواده ها و واحدهای تولیدی ایجادکرده گفت: وقتی واحدهای تولیدی تعطیل می‌شوند شرکت‌ها در پرداخت حقوق، مالیات و تامین اجتماعی دچار مشکل می‌شوند چرا که اینها به یکدیگر پیوسته هستند قطع یکی از جلقه های این زنجیر، موجب قطع سایر حلقه های آن در تولید هم می‌شود.


وی بیان کرد: از طرفی هم شنیدیم که برخی از واحدهای تولیدی در روزهای گذشته تعدیل نیرو داشتند که این موضوع هم موجب دلخوری مجموعه همکاران شد. بنابراین این گزارش برای تعیین تکلیف به کمیسیون صحن خواهد رفت.


انتهای خبر

0
0