ارز دیجیتال
1401/06/17
00:00
اتریوم بعد از مرج مسیر قیمت خود را از سایر ارزهای دیجیتال جدا می‌کند؛ اما چگونه؟

چین‌آلیسیس (Chainalysis)، شرکت فعال در زمینه تجزیه‌وتحلیل داده‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، گفته است اتریوم می‌تواند پس از انجام به‌روزرسانی مرج (Merge) مسیر قیمتی خود را از سایر ارزهای دیجیتال جدا...

چین‌آلیسیس (Chainalysis)، شرکت فعال در زمینه تجزیه‌وتحلیل داده‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، گفته است اتریوم می‌تواند پس از انجام به‌روزرسانی مرج (Merge) مسیر قیمتی خود را از سایر ارزهای دیجیتال جدا کند. کارشناسان این شرکت می‌گویند بازدهی سهام‌گذاری اتریوم می‌تواند برای سرمایه‌گذاران سازمانی جذاب باشد و پذیرش این ارز دیجیتال را میان شرکت‌های بزرگ به میزان قابل‌توجهی گسترش دهد.


به گزارش کوین تلگراف، چین‌‌آلیسیس در گزارش روز گذشته خود نوشته است که به‌روزرسانی پیش روی اتریوم می‌تواند سهام‌گذاری اتر را مانند خرید اوراق قرضه و کالاهای تجاری، بین سازمان‌های بزرگ رواج دهد و در عین حال، این شبکه را با محیط‌زیست سازگارتر کند.


به گفته چین‌آلیسیس، انتظار می‌رود سود سالانه سهام‌گذاری اتریوم بین ۱۰ تا ۱۵درصد باشد و به همین خاطر می‌تواند جایگزین اغواکننده‌ای برای اوراق قرضه بین سرمایه‌گذاران سازمانی در نظر گرفته شود. گفتنی است بازدهی اوراق قرضه دولتی آمریکا به میزان قابل‌توجهی از سهام‌گذاری اتریوم کمتر است.


چین‌آلیسیس می‌گوید:


پس از مرج، اتریوم می‌تواند مسیر قیمتی خود را از سایر ارزهای دیجیتال جدا کند؛ چراکه قابلیت سهام‌گذاری اتریوم و دریافت سود، این ارز دیجیتال را به ابزاری مانند اوراق قرضه و کالاهای تجاری تبدیل خواهد کرد که در کنار سود سهام‌گذاری، ارزش خود آن نیز می‌تواند افزایش پیدا کند.


طبق داده‌های چین‌آلیسیس، تعداد آن دسته از سهام‌گذاران اتریوم که معادل یک‌میلیون دلار یا بیشتر، اتر به این کار اختصاص داده‌اند، از کمتر از ۲۰۰ مورد در ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) به حدود ۱٬۱۰۰ مورد در اوت (مرداد) امسال افزایش یافته است.


چین‌آلیسیس می‌گوید اگر سرعت افزایش تعداد سهام‌گذاران بزرگ اتریوم، پس از به‌روزرسانی مرج بیشتر شود، آن وقت این فرضیه تایید خواهد شد که سرمایه‌گذاران سازمانی به سهام‌گذاری اتریوم به چشم یک استراتژی با بازدهی مناسب نگاه می‌کنند.


کارشناسان چین‌آلیسیس معتقدند با جذاب‌ترشدن بحث سهام‌گذاری اتریوم، تعداد معامله‌گران خرد و دانه‌درشت اتر نیز بیشتر خواهد شد.


اتریوم‌های که اکنون سهام‌گذاری شده‌اند، در یک قرارداد هوشمند قفل هستند و نمی‌توان آنها را تا زمان به‌روزرسانی شانگهای که احتمالا ۶ تا ۱۲ ماه پس از مرج انجام می‌شود، برداشت کرد.


نقدینگی در بازار سهام‌گذاری اتریوم اکنون جریانی یک‌طرفه دارد (یعنی فعلا پولی از آن خارج نمی‌شود) و همین موضوع باعث شده است تا برخی از سرویس‌دهندگان حوزه سهام‌گذاری، دارایی‌هایی مصنوعی ارائه کنند که معادل اتریوم‌های سهام‌گذاری‌شده ارزش دارند و می‌توان آنها را مثل توکن‌های معمولی خریدوفروش کرد. مشکل این دارایی‌های مصنوعی اما، این است که همیشه برابری یک‌به‌یک خود را با اتریوم حفظ نمی‌کنند.


چین‌آلیسیس گفته است:


به‌روزرسانی شانگهای این امکان را برای سهام‌گذاران فراهم خواهد کرد تا در صورت تمایل، دارایی خود را برداشت کنند. این اتفاق جریان نقدینگی را در بازار اتریوم راه‌اندازی خواهد کرد و پس از آن سهام‌گذاری به‌طور کلی به‌نوعی سرمایه‌گذاری جذاب‌تر تبدیل خواهد شد.


همچنین بخوانید: ۵ اشتباه رایج درباره به‌روزرسانی مرج اتریوم


نکته دیگری که کارشناسان چین‌آلیسیس به آن اشاره کرده‌اند، این است که تغییر سازوکار شبکه اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام ، مصرف انرژی در شبکه این ارز دیجیتال را پس از رویداد مرج تا ۹۹درصد کاهش خواهد داد.


این شرکت تحلیلی در این رابطه گفته است:


انتقال به اثبات سهام اتریوم را از نظر محیط‌زیستی کم‌آسیب‌تر خواهد کرد و این حرکت می‌تواند سرمایه‌گذاران طرف‌دار محیط‌زیست را در برخورد با این دارایی راحت‌تر کند. این موضوع به‌ویژه درباره سرمایه‌گذاران سازمانی نیز صدق می‌کند.


شرکت کانسنسیس (ConsenSys) هم که توسعه‌دهنده کیف پول مشهور متامسک است و جوزف لوبین (Joseph Lubin)، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم آن را تاسیس کرده است، این هفته گزارشی با عنوان «تاثیر مرج بر مؤسسات» منتشر کرد.


کارشناسان کانسنسیس نیز احساسی مشابه چین‌آلیسیس نسبت به تاثیر پاداش سهام‌گذاری اتریوم و افزایش سازگاری این بلاک چین با محیط‌زیست در جذب سرمایه‌گذاران سازمانی دارند، اما بر اهمیت این موضوع نیز تاکید کرده‌اند که زنجیرهٔ مبتنی بر اثبات سهام اتریوم علاوه‌بر امنیت بیشتری که برای سرمایه‌گذاران نهادی به ارمغان می‌آورد، می‌تواند اتر را هم به یک دارایی ضدتورمی تبدیل کند.


کانسنسیس در گزارش خود نوشته است:


کاهش سرعت عرضه اتریوم‌های جدید و افزایش حجم توکن‌هایی که در شبکه سوزانده می‌شوند، به‌صورت سیستماتیک عرضه درگردش اتریوم را کاهش خواهد داد. این اتفاق بر قیمت اتریوم فشاری ضدتورمی وارد خواهد کرد و در نتیجه نگرانی سرمایه‌گذاران سازمانی از بی‌ارزش‌شدن این توکن برطرف شده و احتمال رشد قیمت آن بیشتر خواهد شد.


انتهای خبر

0
0