سنا
1400/10/02
12:45
استقبال حرفه‌ای‌ها از یک تازه وارد؛ نشانگر ارزندگی و چشم‌انداز مثبت بازار

روز دوشنبه شاهد ورود نخستین صندوق سهامی اهرمی به بازارسرمایه کشور بودیم، ورودی که با استقبال قابل توجهی از سمت حرفه‌ای‌های بازار مواجه بود، اتفاقی که حاکی از بازگشت اعتمادها به این بازار است.

مدیرعامل گروه مالی کاریزما مدیر نخستین صندوق اهرمی و در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) با بیان این مطلب گفت: سرمایه‌گذارانی که در بازارسرمایه حضور دارند دارای سلایق و انتظارات مختلفی هستند، براین اساس هرچقدر بتوانیم ابزارهای متنوعی در این بازار طراحی و ایجاد کنیم، بهتر می‌توانیم نیازهای موجود را برآورده کرده و حجم قابل توجهی از منابع را وارد بازار کنیم.


علی تیموری شندی افزود: در شرایطی که حرفه‌ای های بازار چشم انداز خوبی برای بازار متصور بوده اما منابع زیادی برای سرمایه‌گذاری ندارند، صندوق‌های اهرمی این امکان را فراهم می کنند تا آنها بتوانند با پول و منابع بیشتری در این بازار حضور داشته باشند.


وی با اشاره به استقبال قابل توجه از پذیره نویسی صندوق اهرمی گفت: این روند نشان دهنده روال مطلوب و وجود چشم انداز خوب برای روزهای آینده در بازارسرمایه است.


مدیرعامل گروه مالی کاریزما تصریح کرد: معتقدم هر چقدر نهادهای مالی تلاش کنند تا ابزارهای جدیدی را در بازار معرفی کنند، می‌توانیم بازار با عمق بیشتری داشته باشیم. در چنین شرایطی از شدت نوسانات در بازار کاسته شده و می توان بازاری حرفه ای تری را متصور بود.


تیموری شندی بیان کرد: ویژگی «اهرم» در این صندوق ها به این معنی است که یک فرد می تواند بیش از توان خود در بازار سرمایه‌گذاری کند. صندوق های اهرمی در راستای پاسخ به نیاز کسانی که می خواهند سطح ریسک پذیری بالاتری را در بازار قبول کنند، طراحی شده است.


میزان سودآوری واحدها


وی توضیح داد: این صندوق ها دارای دو نوع یونیت یعنی واحدهای ممتاز و واحدهای با درآمد ثابت هستند. سرمایه گذارانی که در واحدهای عادی و با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می کنند، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بازده کسب می کنند. در نظر داشته باشید یونیت های ممتاز نوع دوم این صندوق، ضامن سودآوری واحدهای با درآمد ثابت آن هستند.


تیموری شندی اضافه کرد: سوددهی در واحدهای نوع ممتاز صندوق بستگی به شرایط و روند بازار دارد. هرچند که به عنوان مدیر صندوق تمهیداتی اندیشیده‌ایم و یک مدل جامع مدیریت ریسک روی مدیریت پورتفوی صندوق مستقر خواهیم کرد، ولی با این وجود به واسطه خاصیت اهرمی صندوق و ماهیت این که بخشی از تعهدات را یونیت‌داران (واحدداران) ممتاز قبول می‌کنند، نوسانات این صندوق می‌تواند بیشتر از صندوق های عادی باشد. ویژگی که برای سرمایه‌گذاران ریسک پذیر موضوعی جذاب به شمار می آید.


بازگشایی واحدهای ممتاز، هفته آینده


مدیرعامل گروه مالی کاریزما در خصوص زمان بازگشایی واحدهای این صندوق گفت: به احتمال زیاد طی یکی دو روز آینده ما می توانیم مجوز فعالیت را از سازمان بورس اخذ کنیم که بعد از آن فرآیند بازگشایی نمادها انجام خواهد شد. با توجه به این که دو نوع یونیت در این صندوق ها وجود دارد، یونیت های نوع ممتاز طی هفته آینده بازگشایی خواهند شد.


وی اضافه کرد: البته یونیت های نوع عادی یا با درآمد ثابت، بعد از اخذ مجوز فعالیت از سازمان که طی یکی دو روز آینده خواهد بود، نیز قابلیت میزبانی از سرمایه‌گذاران را خواهند داشت.


تیموری شندی در تفاوت واحدهای عادی و ممتاز بیان کرد: واحدهای ممتاز به شکل واحدهایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند که از طریق پلتفرم آنلاین گروه مالی کاریزما قابلیت دسترسی و خرید دارند، اما یونیت های ممتاز به طور صندوق های قابل معامله ای هستند که از طریق شبکه کارگزاری دارای قابلیت خرید و فروش هستند.


چشم‌انداز مثبت حرفه‌ای‌ها به بازار


مدیر صندوق اهرمی کاریزما، با اشاره به استقبال از پذیره نویسی این صندوق در روز دوشنبه گفت: سهامداران حقیقی و حقوقی استقبال خیلی خوبی از فرایند پذیره نویسی داشتند. ترکیب سرمایه‌گذاران یادآور این نکته بود که چشم انداز همه سرمایه‌گذاران حرفه ای به بازار دارند، چشم انداز خوبی است.


وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری هایی که برخی سرمایه‌گذاران در صندوق وارد کردند، قابل توجه است که این نشان دهنده شرایط خوب بازار و چشم‌انداز مناسب برای بازار است. موضوعی که نشان دهنده شرایط مطلوب و ارزندگی بازار در شرایط کنونی است.


استقبال بی‌سابقه از صندوقی تازه وارد


تیموری شندی تاکید کرد: نهادهای متنوع و حقیقی های بزرگ در صندوق پذیره نویسی کردند. طی این روز واحدهای ممتاز نوع دوم این صندوق پذیره نویسی شد. براین اساس، سرمایه گذارانی که قرار است در بازار اهرم بگیرند و ریسک قبول کنند و نسبت به حجم سرمایه‌گذاری خود، سرمایه بیشتری را وارد بازار می‌کنند، در این صندوق پذیره نویسی کردند.


وی خاطر نشان کرد: با این که ۵ روز برای این پذیره نویسی مهلت وجود داشت، اما با سرعت زیادی در دو ساعت ابتدای اغاز این پذیره نویسی انجام شد و کلیه واحدهای صندوق پذیره نویسی شد، بنابراین حتی اگر حجم صندوق بیشتر از این بود هم می‌توانست منابع بیشتری را به بازار جذب کند.


صندوق اهرمی، ۴۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار کرد


مدیر صندوق اهرمی کاریزما بیان کرد: روز دوشنبه حدود ۴۹۰ میلیارد تومان پذیره نویسی انجام شد، که با توجه به شرایط فعلی رقم قابل توجهی بود. به طوری که کسی متصور نبود چنین حجمی از نقدینگی وارد بازار شود. طی این روز بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ سهامدار حقیقی و بیش از ۶۰ سهامدار حقوقی درد این پذیره نویسی حضور داشتند و این حجم از منابع را وارد صندوق کردند.


شرایط بازار مناسب است


تیموری شندی گفت: معتقدم با اهرمی که صندوق خواهد داشت طی روزهای آینده پتانسیل ورود پول تازه قابل توجهی خواهد داشت. به عنوان مدیرصندوق تصور می کنم شرایط بازار از هر نظر بسیار مناسب است و تلاش خواهیم کرد در اسرع وقت سرمایه‌گذاری هایمان را در این صندوق آغاز کنیم.


صندوق اهرمی؛ ابزاری برای مدیریت شرایط پرنوسان بازار


وی با اشاره به مزایای این صندوق، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران در برحه های مختلف برای دریافت تسهیلات و اعتبار به شبکه کارگزاری ها مراجعه می کردند، ولی این شرایط همیشه مهیا نیست؛ این در حالی است که صندوق اهرمی می تواند بدون نیاز به طی کردن بروکراسی های لازم برای دریافت اعتبار از کارگزاری ها، این موضوع را تسهیل کند.


تیموری شندی افزود: تلاش می کنیم در روندهای رو به پایین بازار، اهرم خیلی بالاتری نگیریم ولی در روندهای رو به بالا و رشد بازار بتوانیم اهرم بالاتری بگیریم تا در نهایت سود بهتری را نصیب سرمایه‌گذاران کنیم.


مدیرعامل گروه مالی کاریزما تاکید کرد: در شرایط خاص که بازار پنیک و یا ریزشی می شوند، فرصت سرمایه‌گذاری خیلی خوبی از طریق صندوق های اهرمی برای سرمایه‌گذاران حرفه ای و با دید بلند مدت وجود دارد.


وی توضیح داد: در این مواقع بسیاری از سرمایه‌گذاران پول کافی برای سرمایه‌گذاری بیشتر ندارند و صندوق اهرمی این امکان را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذار به ازای یک واحد پولی که وارد صندوق می‌کند، تا سه واحد در بازار سرمایه‌گذاری کند، موضوعی که اصلی ترین مزیت صندوق به حساب می‌آید.


تیموری افزود: این مزیت کمک می کند تا افراد حرفه ای که منابع مالی قابل توجهی نداشته اما تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، از طریق خرید واحدهای این صندوق در بازار حضور غیرمستقیم داشته باشند.


امکان اعتبارگیری نامحدود


مدیرعامل گروه مالی کاریزما تاکید کرد: سقف اعتبارگیری که در کارگزاری وجود دارد نهایتا حدود ۱۰۰ درصد امکان اهرم گیری می دهد، زیرا کارگزاری‌ها نمی‌توانند به طور نامحدود به سرمایه‌گذاران اعتبار بدهند؛ این در حالی است که هر سرمایه‌گذار به طور نامحدود می‌تواند یونیت‌های نوع دوم این صندوق را خریداری کند، موضوعی که سبب می‌شود سرمایه‌گذاران با ارقام و پول‌های بزرگ بتوانند اعتبار خوب و قابل توجهی کسب کنید.







لیلی شهیر

انتهای خبر

0
0