سنا
1401/04/26
11:35
بررسی جوانب مختلف بازار رمزارزها در دنیا و ایران

رمزارزها در ایران هم طرفداران خاص خود را دارند، طبق تحقیقات صورت گرفته بین ۷ تا ۱۲ میلیون نفر به بازار رمزارزها ورود پیدا کرده که بیشتر آنها نیز طی یک و نیم سال اخیر وارد این بازار شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)؛ نشست تخصصی «بررسی چشم انداز بازار رمزارزها، فرصت‌ها و تهدیدها» مرکز مالی ایران و انجمن مالی اسلامی ایران و با همکاری انجمن بلاکچین ایران و انجمن مهندسی مالی ۲۲ تیرماه برگزار شد.


تمرکز زدایی: چالش‌ها و فرصت‌ها


سجاد موحد مدیرعامل مرکز مالی ایران بر لزوم و اهمیت برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور متخصصان و صاحب نظران این حوزه برای بررسی جوانب مختلف آن تاکید کرد.


موحد با اشاره به اینکه تمرکز زدایی به عنوان اصلی‌ترین فلسفه تکنولوژی بلاک چین شناخته می‌شود، به نگرانی های موجود در این زمینه همچون حذف نهادهای نظارتی و احتمال از بین رفتن ابزارهای کنترل سیاست پولی، مسائل زیست محیطی، مسائل فرهنگی و برخی کاربردهای مجرمانه که در حوزه پولشویی و تامین مالی تروریسم شکل گرفته، پرداخت.


موحد با بیان اینکه رمزارزها به عنوان یکی از شاخص ترین کاربرد فناوری بلاک چین شناخته شده عنوان کرد: مسائل شرعی رمز ارز، اثر رمز ارزها در سیاست‌های پولی، نقش نظارتی بانک مرکزی در بازار رمز ارزها با توجه به مفهوم تمرکز زدایی، نقش رمز ارزها در دوران تحریم، رمز ارزها به عنوان ابزار پرداخت یا ابزار سرمایه گذاری، کاربردهای رمز ارز در پولشویی و تامین مالی تروریسم و ده‌ها عنوان دیگر از جمله سوالاتی است که در این حوزه مطرح شده است.


مدیرعامل مرکز مالی ایران گفت: امید است برگزاری نشست هایی از این دست زمینه، بحث و بررسی اصولی و دقیق در این حوزه را فراهم آورد تا صاحب نظران و فعالان این حوزه بتوانند در فضایی علمی و به دور از هیجانات مقطعی این پدیده را از زوایای مختلف به درستی تحلیل و بررسی کنند.


زمستان رمزارزها!؟


محمد حسین عسگری عضو هیات مدیره مرکز مالی ایران در این نشست اظهار کرد: رمزارزها یکی از چالش برانگیزترین پدیده های دو دهه اخیر دنیای فناوری و مالی بودند که مخالفان و طرفداران سفت و سخت خود را داشتند. طرفداران رمزارزها آن را انقلاب چهارم صنعتی دانسته و عصر حاضر را عصر بلاک چین می‌دانند که باعث تحول در همه زمینه های حکم‌رانی و حوزه مالی شده است.


وی افزود: رمزارزها بدون توجه به اظهار نظر مخالفان رشد قابل توجهی را از سال ۲۰۰۹ تا الان تجربه کرده‌اند. امروز رمزارزها به عنوان یک روش پرداخت، یک دارایی برای سرمایه‌گذاری و یا ابزاری برای متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری مطرح هستند.


عسگری در ادامه عنوان کرد: رمزارزها در ایران هم طرفداران خاص خود را دارند، طبق تحقیقات صورت گرفته بین ۷ تا ۱۲ میلیون نفر به بازار رمزارزها ورود پیدا کرده که بیشتر آنها نیز طی یک و نیم سال اخیر وارد این بازار شده اند. طی هفت ماه اخیر اما بازار رمزارزها نزولی شده و قیمت بیت‌کوین که تا ۶۹ هزار دلار بالا رفته بود به زیر ۲۰ هزار دلار کاهش پیده کرد که این خود باعث ایجاد ترس و نگرانی برای سرمایه‌گذارها ایجاد شد. در همین راستا مرکز مالی ایران در راستای رسالت آموزشی خود به همراه انجمن‌های تخصصی این حوزه اقدام به برگزاری چنین نشستی کرده است.


سه دلیل مهم تلاطم اخیر رمزارزها


عباس آشتیانی مدیرعامل انجمن فناوران زنجیره بلوک با تشریح وضعیت کنونی بازار رمزارزها به سه دلیل مهم تلاطم های اخیر بازار رمزارزها اشاره کرد. آشتیانی یکی از دلایل نوسانات اخیر رمزارزها را با سیکل تکرار شونده موسوم به هاوینگ که هر چند سال یک بار در بازار رمزارزها و به خصوص بیت کوین اتفاق می افتد مرتبط دانست.


مدیرعامل انجمن فناوران زنجیره بلوک حضور سرمایه‌گذاران نهادی را دلیل دیگر تلاطم‌های اخیر ارزهای دیجیتال دانست. سرمایه‌گذاران نهادی بر خلاف بازیگران سنتی که قبلا در حوزه رمزارزها وجود داشته اند به اصول و قواعد سرمایه گذاری مسلط تر بودند؛ به کارگیری این دانش و اصول باعث شد تریگرها در زمان ریزش سریعتر فعال شوند. بروز برخی از مشکلات فنی در برخی از رمزارزها یکی دیگر از عوامل شرایط فعلی بازار رمزارزها است. معمولا هر سیکل ریزشی با بروز یک مشکل فنی شکل می‌گیرد؛ برای نمونه می‌توان به نقص فنی دو صرافی ژاپنی در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ اشاره کرد. همچنین طی ریزش اخیر نیز وجود نقص فنی در استیبل کوین ترا یکی از دلایل ایجاد تلاطم و نوسان در قیمت رمزارزها بوده است.


ریسک‌های سرمایه‌گذاری در رمزارزها


فریدون رهنما رودپشتی رئیس انجمن مهندسی مالی ایران با تشریح فواید و ناشناخته‌های دنیای بلاک چین به تحولات و ریسک‌های بازار رمزارزها پرداخت. رقابت بین هزارن پروژه بلاک چین، آسیب‌پذیر بودن صرافی‌های ارز دیجیتال در برابر حملات سایبری، نوسانات ذاتی محصولات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و مقرراتی که ممکن است علیه صنعت کریپتو باشد از جمله ریسک‌های بازار رمزارزها است.


رهنما رودپشتی در ادامه به توضیح روند کلیدی اقتصاد رمزنگاری پرداخت: آینده مالی، توکن‌سازی دارایی، ظهور متاورس، بهبود زنجیره تامین، وب و اقتصاد داده، استخراج و استیکینگ به همراه هویت و اعتماد دیجیتال از جلمه مواردی مهمی است که در این حوزه باید به آن توجه داشت. رئیس انجمن مهندسی مالی ایران در پایان آموزه‌های سیاستی در تجربه ارزهای مجازی را در حوزه پولشویی، مالیات و سفته بازی برای کشور آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران مورد بررسی قرار داد.


بررسی ابعاد فقهی و حقوقی کاربرد و معاملات رمزارزها در کشورهای اسلامی


مجید پیره دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ابعاد فقهی و حقوقی کاربرد و معاملات رمزارزها در کشورهای اسلامی را مورد بررسی قرار داد.


وی با اشاره به اینکه رمزدارایی کاربردی یک دارایی دیجیتال است که دارنده آن حق دریافت خدمات معینی را خواهد داشت گفت: بخش اصلی خدمات دریافتی محدود به پلتفرم مربوط به همان رمزدارایی است و خارج از آن کمتر کاربرد دارد اما می‌تواند برای فعالان آن پلتفرم، یک مال محسوب شود. این دارایی ارزشمند بوده و می‌توان برای آن مالیات در نظر گرفت.


پیره در ادامه افزود: چنانچه رمزدارایی پرداخت با مجوز قانونی در حکومت اسلامی به عنوان واسطه مبادله قرار گیرد، شفاف باشد و مقبول عرف مردم باشد و از ثبات نسبی برخوردار بوده باشد به نظر می‌رسد بتواند به عنوان مبنایی برای واسطه معامله قرار گیرد اما در حال حاضر هیچ کدام از رمزدارایی‌های بین المللی که شناخته شده هستند حائز این خصوصیات نیستند.


وضعیت بازار جهانی استخراج رمزارزها


علی بابک نیا رئیس کارگروه استخراج فناوران زنجیره بلوک به بررسی وضعیت بازار جهانی استخراج رمزارزها در جهان و ایران پرداخت. بابک نیا اظهار کرد: در حوزه فناوری و تکنولوژی مواردی دارای ارزش هستند که سرعت بالا در دسترسی داشته باشند، پایدار و قابل اطمینان بوده و دارای عملکرد صحیح و امنیت بالا باشند.


وی در ادامه افزود: در دنیای فناوری هر محصول تکنولوژیک محور که ارائه می شود از خدمات بانکی گرفته تا خدمات آموزشی و ... ذاتا انرژی بر هستند. بنابراین این بهانه که استخراج رمزارزها، صنعتی انرژی بر هست پس به آن نیاز نداریم چندان قابل قبول نخواهد بود.


رئیس کارگروه استخراج فناوران زنجیره بلوک ادامه داد: حال با پذیرش موضوع ذکر شده؛ برای ورود این تکنولوژی به زندگی مردم بحث رگولاتوری و نظارت مطرح می‌شود. اولین انتظاری که از رگولاتور این صنعت می‌رود پذیرش آن در سبد خدمات تکنولوژیک است. همچنین موضوع برآورد میزان مصرف، جلوگیری از رشد نامتوازن، تعیین نواحی ممنوعه و برنامه‌ریزی توسعه و خود کفایی در تامین آن از جمله مواردی است که باید دنبال شود.


نگاه صنعت برق به رمزارزها


محمد خدادادی مجری تامین برق رمزارزها (شرکت توانیر) طی این نشست ابتدا وضعیت اقتصاد صنعت برق در ایران و سپس اقتصاد فعالیت استخراج رمزارزها را مورد بررسی قرار داد و در پایان راهکارهای ممکن برای سامان دادن به صنعت استخراج رمزارزها را با توجه به دو بخش اول مطرح کرد.


خدادادی در ادامه گفت: نگاه صنعت برق به فناوری بلاک چین یک نگاه گذرا و یک نگاه سلبی نیست؛ چراکه بلاک چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا آینده پیش‌رو بشر را متحول خواهد کرد. اما باید در نظر داشت تا زمانی که دو موضوع در کشور به سرانجام نرسد نمی‌توان انتظار داشت استخراج رمزارزها به شکل ایده آل آن شکل بگیرد. موضوع اول به جمع بندی رسیدن نظام حکمرانی کشور در مورد رگولاتوری و برخورد با جوانب مختلف رمزارزها است و موضوع دوم نیز در نظر گرفتن وضعیت اقتصاد صنعت برق کشور است، چراکه این صنعت نیز در فضای اقتصادی کنونی کشور فعالیت می‌کند.



انتهای خبر

0
0