بااقتصاد
1401/03/28
14:38
ریزش ۱۶ هزار واحدی شاخص بورس تهران با شوک کاهش قیمت نفت خام، گاز و فلزات اساسی/ تحریم‌های جدید پتروشیمی‌ها، هیجان فروش حقیقی‌ها را تشدید کرد

گزارش بازار/ شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ معاملات سهام در بورس تهران امروز زیر تاثیر کاهش قیمت نفت خام، گاز و فلزات اساسی در بازارهای جهانی و تحریم‌های جدید غرب علیه چند شرکت پتروشیمی ایران، دچار شوک شد و از رقابت با بازارهای موازی عقب ماند. سقوط ۱۶۶۳۲ واحدی شاخص کل بورس، ناشی از هیجان فروش سهامداران حقیقی برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه رقم خورد و سایر شاخص‌های بورس و فرابورس نیز ریزش کردند.

ریزش دسته‌جمعی شاخص‌های بورس و فرابورس در روزهای پایانی بهار


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه، ۲۸ خردادماه، و در روزهای پایانی بهار، جریان منفی بر معاملات بورس و فرابورس سایه افکند و شک و تردید معامله‌گران برای تداوم حضور در بازار سهام را بیش‌تر کرد. در ادامه روند ریزشی امروز، بیش از ۸۰ درصد معاملات با کاهش قیمت سهم‌ها مواجه شد. شاخص کل هم‌وزن پس از ثبت ۳۷۵۱ واحد منفی روی رقم ۴۲۵ هزار و ۱۸۰ واحدی متوقف شد و شاخص کل آیفکس نیز ۲۳۹ واحد افت کرد و روی پله ۲۱ هزار و ۱۱۰ واحد ایستاد.


نوری، صدرنشین جدول منفی‌سازان بورس


با قرار گرفتن نام پتروشیمی نوری در لیست جدید تحریم‌های امریکا، این ماد بیش‌ترین تاثیر منفی را روی شاخص کل بورس تهران اعمال کرد و میدکو، شستا، فملی، پارسان، فارس و تاپیکو در رده‌های بعدی قرار گرفتند که در مجموع بیش از ۶۵۰۰ واحد منفی به شاخص کل تحمیل کردند. سآبیک، شستا و شپنا بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را به خود اختصاص دادند.


دماوند، تک نماد سبزپوش در جمع سرخپوشان شاخص فرابورس


در جدول شاخص‌سازان فرابورس، نمادهای آریا، بپاس، زاگرس، وسپهر، فرابورس و ددانا، لقب منفی‌سازان اصلی شاخص کل آیفکس را از آن خود کردند و دماوند، تک تماد سبزپوش در صدر جدول شاخص‌سازان فرابورس لقب گرفت. در این بازار ددانا، فرابورس و کرمان بالاترین حجم تراکنش منفی را رقم زدند.


آمار کلی از وضعیت معاملات سهام


کاهش ۱.۰۶ درصدی شاخص کل بورس با دادوستد ۲۴۶ نماد بورسی در محدوده منفی و ۷۰ سهم در دامنه مثبت همراه شد و ۲۰ نماد در صف خرید ۵۰ میلیارد تومانی و ۱۶ نماد در صف فروش ۲۱۲ میلیارد تومانی قرار گرفتند. افت ۱.۱۲ درصدی شاخص کل آیفکس هم با دادوستد ۱۴۲ نماد که تنها ۲۹ سهم را در دامنه مثبت دید و ۱۱۱ سهم وارد مدار منفی معاملات شدند، به ثبت رسید. در این بازار برای ۱۰ نماد به ارزش ۱۲ میلیارد تومان صف خرید و برای ۶ نماد به ارزش ۶ میلیارد تومان صف فروش تشکیل شد. در مجموع، ۱۵۲ نماد روی دامنه مثبت و ۴۵۴ نماد در دامنه منفی معامله شدند.


بازنگری در تعهدات ارزی بانک‌ها


محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از بازنگری درخصوص تعهدات ارزی خبر داد و گفت: دستورالعمل بانک دقیق است و عمل به آن، بخش مهمی از مشکلات در این زمینه را برطرف خواهد کرد. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، بازنگری در خصوص تعهدات ارزی است.


سود سنواتی پتروشیمی پارس از طریق سجام پرداخت شد


شرکت پتروشیمی پارس با صدور اطلاعیه‌ای از پرداخت سود سنواتی سهامداران با سامانه سجام خبر داد. به گزارش روابط عمومی سمات، شرکت پتروشیمی پارس در یک اطلاعیه شفاف‌سازی در سامانه کدال اعلام کرد که این شرکت به منظور تسریع و تسهیل پرداخت مطالبات سنواتی سهامداران، از طریق سامانه سجام اقدام می‌کند.


رویکرد ایجابی تفاهمنامه جدیدسازمان بورس با معاونت پیشگیری از جرایم قوه قضاییه


قوه قضاییه اعلام کرد است که مهندسی معکوس انجام خواهد شد و با همکاری سازمان بورس، پرونده‌های فعلی را بررسی می‌کند تا تخلفات و جرائم قبلی، دوباره تکرار نشود. سازمان بورس هم سامانه دیده‌بان را راه‌اندازی کرده است و به قوه قضاییه تخلفات جدید را اطلاع می‌دهد.


به گفته قوه قضاییه، سازمان بورس، خودانتظام است و در حوزه اشخاص حقوقی اقدامات صورت گرفته اما دست سازمان در حوزه اشخاص حقیقی، بسته است و این تفاهم‌نامه می‌تواند نقایص قبلی را اصلاح کند.


افزایش ۱۵ درصدی قیمت مواد شوینده با موافقت سازمان حمایت


بختیار علم‌بیگی، رییس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، گفت: در موضوع افزایش قیمت ۱۵ درصدی محصولات شوینده، تصمیم گیرنده نهایی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است که براساس تصمیم اخیر، اقلام شوینده تا ۱۵ درصد افزایش قیمت یافته و از دو روز گذشته اعمال شده است.


دارایی ۱۳۹ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی


بعد از حدود شش سال سکوت درباره دارایی‌های صندوق توسعه ملی، سرانجام اعلام رقم ۱۳۹ میلیارد دلاری، محرمانگی که بهانه عدم انتشار گزارشی در این باره بود را بین برد. مراجع بین‌المللی، از این اتفاق به عنوان پرده برداشتن از راز صندوق توسعه ملی ایران یاد کردند.


ریزش ۶ دلاری قیمت نفت متاثر از رکود اقتصاد جهانی


قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶ دلار و ۶۹ سنت معادل ۵.۵۸ درصد کاهش به ۱۱۳ دلار و ۱۲ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا هم با ۸ دلار و ۳ سنت معادل ۶.۸۳ درصد کاهش، ۱۰۹ دلار و ۵۶ سنت معامله می‌شود.


افت قیمت نفت، گاز و فلزات به دلیل نگرانی از رشد نرخ بهره و رکود اقتصاد جهانی اتفاق افتاد. در همین حال، بانک‌های مرکزی جهان در حال اتخاذ سیاست‌های افزایش نرخ بهره برای مهار تورم هستند و همین باعث شده تا سرمایه گذاران از ترس رکود و کاهش رشد اقتصادی از دارایی‌های پرریسک فاصله بگیرند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز، با حجم ۹۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۷۸۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۴۳۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم به رقم ۴۱۸۱ میلیارد تومان رسید. طی این جابجایی‌ها، بیش از ۵۹۱ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده بورس تهران انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای ثعمرا، افق و شبندر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های آریا، بپاس و زاگرس متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها به ترتیب با ۳۵۹ ، ۲۹۶ و ۲۷۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و ریزشی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۴۷.۷۰۱.۸۵ (۱۶۶۳۲.۰۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۵.۱۸۰.۹۹ (۳۷۵۱.۴۴-)


ارزش معاملات: ۴.۳۷۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: نوری، میدکو و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۱۱۰.۳۶ (۲۳۹.۳۱-)


ارزش معاملات: ۳.۶۰۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، بپاس و زاگرس


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0