همفکران
1401/02/11
16:31
گزارش بازار/ تداوم رونق بهاری در کوچک ها

شاخص کل بورس تهران یازدهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱را با رشد ۱۰۰۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۵۲۳ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی در حالی که روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت و حتی در دقایق ابتدایی به مدار منفی هم رفت، سرانجام سبز پوش دفتر امروز را بست. برای چندمین روز متوالی شاهد کوچ خریداران به سرزمین کوچک ها بودیم...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران یازدهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱را با رشد ۱۰۰۰ واحدی به پایان رساند و در سطح ۱ میلیون و ۵۲۳ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی در حالی که روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت و حتی در دقایق ابتدایی به مدار منفی هم رفت، سرانجام سبز پوش دفتر امروز را بست.


برای چندمین روز متوالی شاهد کوچ خریداران به سرزمین کوچک ها بودیم، به این ترتیب امروز هم شاخص هموزن پیشتاز نماگر ها بود و با رشد بیش از ۱ درصدی، بازهم جلوتر از مابقی دیگر شاخص ها گام برداشت.


وتجارت و حکشتی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. وتجارت با رشد حدود ۴ درصدی روز را به پایان برد. حکشتی با رشد حداکثری در صف خرید متوقف شد. فملی، نوری و فولاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. نوری افت حدود ۲ درصدی قیمت را تجربه کرد و دو نماد دیگر سرخ پوش در مرز صفرمعاملاتی به کارشان پایان دادند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای آریا و سمگا و صبا، حدود ۳۶ واحد کاهش یافت و در سطح ۲۰ هزار و ۹۴۱ واحد قرار گرفت. بپاس و غصینو نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حدود ۹ میلیارد تومان پول از سوی حقیقی ها از بازار خارج شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۵ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


بهادری جهرمی در گفت‌وگو با ایرنا: ایران تا صیانت کامل از حقوق ملت خود در مذاکرات عقب‌نشینی نمی‌کند


سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مذاکرات یکی از مسائل روز میز جمهوری اسلامی در کنار سایر مسائل حوزه بین‌الملل است.


ایران تا صیانت کامل و جامع از حقوق ملت، یعنی حفظ حقوق اقتصادی مردم در عین حال حفظ حقوق هسته ای خود هرگز از ساز و کارهای دیپلماتیک بین‌الملل عقب نشینی نخواهدکرد و با جدیت مساله را دنبال خواهد کرد.


فعلا خبر تازه‌ای در خصوص مذاکرات وین نداریم.


بهادری جهرمی تغییر در ترکیب کمیسون‌های دولت را مساله‌ای طبیعی خواند که در ادوار مختلف دولت‌ها به طور منظم و مستمر انجام می‌شود و در این دولت هم پیش از این انجام شده بود.


ابلاغ معافیت مالیاتی سود تسعیر نرخ ارز برای انواع صادرات


سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای، معافیت مالیاتی سود ناشی از تسعیر نرخ ارز را در انواع صادرات ابلاغ کرد.


سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منطقه آزاد قشم واگذار می‌شود


دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور از واگذاری سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به منطقه آزاد قشم خبر داد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، بانکی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، وبصادر و وتجارت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز بانکی ها بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی های بازار جذب کردند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی صورت گرفت. دو نماد وبصادر و شبریز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای سخوز و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



طی روز جاری شاهد شروعی کم حجم و متعادل در بازار بورس تهران بودیم. از همان ابتدا تداوم توجه خریداران به کوچک ها امری مشهود بود. همراه با افزایش تقاضا در خودرویی ها و بانکی ها، موجی مثبت در بازار شکل گرفت که خیلی پایدار نبود و با عقب نشینی خودرویی ها، این موج نیز فروکش کرد.


وساپا که در دقایق ابتدایی خود را از ۲- به صف خرید رساند، توانست آغازگر رنج کشی های مثبت در صنعت خودرو باشد. البته در نهایت این نماد به رشد ۳.۵ درصدی بسنده کرد و در قیمت ۵۷۲ تومان بسته شد. ورنا و خگستر تا یک قدمی سقف قیمتی هم بالا آمدند اما در پایان در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند. خودرو تا ۲+ نیز رفت ولی به موجب عقب نشینی خریداران با افت ۲.۶ درصدی در قیمت ۲۳۶ تومان به کارش پایان داد. در مجموع عمده نمادهای این گروه افت قیمتی را تجربه کردند.


بانکی ها امروز مورد توجه بودند و اکثرا با رشد قیمتی به خط پایان رسیدند. وبصادر پرتقاضاتر بود و در محدوده مثبت ۴ در قیمت ۲۲۳ تومان به تعطیلات رفت. وبملت هم مثبت بود اما با حرکتی لاکپشتی. به این ترتیب به رشد ۱.۷ درصدی اکتفا کرد و ۳۷۰ تومان شد. وتجارت هم امروز خوب خریدار داشت و قیمت پایانیش با رشد ۴.۶ درصدی بسته شد.


در فلزات اساسی ها روند معاملات خنثی بود و خبری از خرید و فروش های عجیب و غریب نبود. اکثریت در حوالی صفر تابلو متوقف شدند اما در این میان نمادهایی نظیر کاوه و فولای با برتری خریداران دنبال شدند و رشد قیمتی داشتند.


پالایشی ها نوسانی بودند اما بیشتر روز را در مدار مثبت سپری کردند. شپنا امروز هم معاملات بهتری داشت و با رشد بیش از ۱ درصد به ۶۵۲ تومان رسید. شتران و شبندر در مرز صفر معاملاتی بدون تغییر قیمتی محسوسی به خط پایان رسیدند. شبریز که امروز با رشد بیش از ۱۵ درصدی به مدار معاملات بازگشت و تاثیر ۲ هزار واحدی بر شاخص گذاشت، تا ۲۲+ درصد هم پیش رفت و به ۱۹۴۵ تومان رسید اما معاملاتش تایید نگردید و باطل شد.


همانطور که قبلا گفته شد و انتظار می رفت، بزرگان و به طور کل نمادهایی که در این چندوقت همسو با رشد بازار بالا آمدند هم اکنون به استراحت رفته و دوران اصلاح را پشت سر می گذارند. اما جامانده ها از رالی صعودی که عمدتا جز شرکت های کوچک و متوسط بازار هستند این چندروزه با اقبال خریداران همراه شده و قصد جبران عقب ماندگی هایشان را دارند. قندی ها و زراعتی ها و دارویی ها و سیمانی ها از جمله صنایع پرتقاضا بودند.


اگرچه به نظر می رسید در این هفته نیمه تعطیل شاهد افت ارزش و حجم معاملات باشیم اما برخلاف انتظارات در این دوروز گذشته حجم معاملات قابل قبول بود و حتی نسبت به روز گذشته، ارزش معاملات خرد روندی رو به رشد داشت.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فبستم، گکیش و سخوز و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فبستم، دروز و گکیش بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وپخش با ۴.۷۲ درصد، تکنو با ۴.۶۳ درصد و شبریز با ۴.۶۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام انرژی۱ با ۴.۹۷ درصد، لپارس با ۳.۸۳ درصد و حتوکا با ۲.۷۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۲۰ تومان افزایش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۱۸۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۵۴ درصد کاهش داشت و به ۱۳ میلیون و ۱۳۳ هزار تومان رسید.


انس طلا معامله نشده و در محدوده ۱۸۹۷ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0